Mobil kommunikáció

Elôfizetôi számok a www.hif.hu-n

Mennyi az annyi?

Múlt hónap végén tette közzé az év elsô kilenc hónapját bemutató adatait a magyarországi GSM elôfizetôk számának és a forgalom növekedésének alakulásáról a Hírközlési Fôfelügyelet, "Digitális mobilpiac 2000. Háromnegyed éves elemzés, január-szeptember" címmel a www.hif.hu weboldalon. A havi adatokkal kapcsolatban egymásnak ellentmondó véleményekkel is találkoztunk, ezért megpróbáltunk utána járni, hogy mik rejlenek a számok és viszonyszámok mögött.

Ács Gergely, a HIF munkatársa szerint nemcsak a HIF, hanem mások részérôl is felmerült az igény a HIF moderátori szerepének növelése érdekében, illetve szeretnék látni a piac alakulását. Ezért a lehetô legpontosabb adatok lehetô legrövidebb idôn belüli rendelkezésre állásának elérése volt a cél. Ennek érdekében a három GSM szolgáltató a minél kisebb számú, minél korábban rendelkezésre álló és minél pontosabb adatok megadásának elve alapján úgy döntött, hogy az egymás és a vezetékes szolgáltatókkal történô elszámolást követôen elküldik a fontosabb adataikat a HIF számára. A HIF munkatársai ezeket összegzik, mutatókat számolnak belôlük, valamint publikálják írott és elektronikus formátumban.

Az érintett felek szerint a megállapodás céljai a gyors és aktualitás, közmegegyezésen alapuló, valós adatok megjelenítése, amelyek ellenôrizhetôek és minden résztvevô számára értéktöbbletet jelentenek. Az adatgyûjtés januárra visszamenôlegesen 2000 márciusban indult el a HIF javaslata alapján, melyhez mindhárom GSM szolgáltató csatlakozott, és közös megegyezés alapján döntöttek arról, hogy milyen adatok kerüljenek be, és mik az adatok tartalma. A GSM szolgáltatók az elôfizetôk számát, a hálózatból kimenô és a hálózatba bejövô forgalom értékét adják meg. Ezekbôl a HIF az elôfizetôk számának változása, a forgalomból való részesedés mértéke, és a kimenô és bejövô forgalom változása mutatókat képezi meg. Az elôfizetôk száma alatt "minden SIM kártya, amelyik hívást tud fogadni a hó utolsó napján 24.00-kor" értendô.

Kérdésünkre Ács Gergely is hasznos ötletnek tartotta, hogy az árnyaltabb piaci kép érdekében hasznos lenne a SIM kártyák számát megbontani normál elôfizetôkre és prepaid kártyákra. Valamint szintén hasznos lenne a forgalmi adatoknál kiszûrni azon SIM kártyákat, amelyek (noha esetleg még képesek lennének rá, de) nem bonyolítottak forgalmat. Ács szerint kérdés az, hogy ezen - és esetleg más - adatok megadása a GSM szolgáltatók mindegyikének érdeke-e, illetve mikorra tudnák ezeket - illetve a közmegegyezés alapján azon adatokat, amit minden fél szükségesnek tart - megadni.

Következô számunkban igyekszünk az egyes szolgáltatók véleményét is megtudni a témával kapcsolatban.

Schengen és a Tetra

A schengeni egyezmény alapján az Európai Unió országai egységes digitális rádiórendszert - TETRA - hoznak létre készenléti szervezeteiknek (rendôrség, tûzoltóság, határôrség stb.). Ennek keretében Észak-Rajna-Vesztfália tartományának rendôrsége (ZPD) pályázat útján a Motorola Dimetra rendszerét választotta ki saját belsô mobiltelefon-rendszeréül. A telepítés helye Európa egy kiemelkedôen fontos földrajzi pontja: Hollandia, Belgium és Németország határainak találkozása. A pályázatot a taunusstein-i székhelyû Motorola GmbH kommunikációs szektora nyerte el.

(fa)


Info szolgáltatás SMS-en

Mobil információk - nemcsak WAP-on

Bár már szinte a vízcsapból is WAP folyik, a mobiltelefon elôfizetôk döntôen nagy hányada ma még legfeljebb tervezgeti, hogy idôvel mobil adatátviteli szolgáltatásokat is igénybe vesz majd. WAP alapú szolgáltatások igénybevételéhez ugyanis erre alkalmas készülékre van szükség, s a felhasználók többsége még nem WAP képes mobiltelefonokat használ. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy normál, SMS-re azért képes mobiltelefonról ne lehetne elérni számos olyan információs szolgáltatást, amely WAP alapon is létezik. Írásunk erre igyekszik konkrét példákat mutatni, a Pannon GSM szolgáltatásain keresztül. (Hangsúlyozni kívánjuk ugyanakkor, hogy ilyen információs szolgáltatások más szolgáltatóknál is elérhetôek, igénybevételük konkrét módjairól mindenki érdeklôdjön saját szolgáltatójánál. Cikkünk célja a figyelem felkeltése, annak bemutatása, hogy nemcsak a vadonatúj WAP nyújt lehetôséget számos hasznos információs szolgáltatás igénybe vételére a mobiltelefon készülékekkel.)

A GSM hálózat lehetôvé teszi, hogy a rövid szöveges üzenet (SMS) szolgáltatás segítségével az elôfizetôk sokféle hasznos információhoz jussanak hozzá anélkül, hogy különbözô helyekre telefonálgatniuk kellene. Ezek az információk lehetnek többek között valutaárfolyamok, tôzsdeinformációk, politikai-gazdaság és sporthírek, szerencsejáték információk, vagy éppen mozimûsor címek és idôpontok is. A lehetôségek skálája szinte végtelen, megfelelô telefonkészülék birtokában csengôhangokat, operátorlogókat, képüzeneteket is le lehet tölteni a mobiltelefon készülékre.

A Pannon GSM hálózatában az ilyen típusú szolgáltatások a PannonIndex (PIX) nevet viselik. A PIX használata nagyon egyszerû, a kért információk eléréséhez mindössze egy rövid szöveges üzenetet kell elküldeni az információs központnak. Ennek telefonszáma 9000 749 (történetesen az utolsó három számjegy a mobiltelefon billentyûin a PIX szót adja ki!). A központ az elküldött üzenetben definiált információkat kikeresi az adatbázisból, majd elküldi az elôfizetô készülékére egy válaszüzenetben. A szolgáltatást a Pannon GSM elôfizetôi a PannonHívó szolgáltatás révén vehetik igénybe külön havi díj fizetése nélkül, és ezt a szolgáltatást a vállalat minden elôfizetônek automatikusan biztosítja. A szolgáltatás ára az elküldött, az aktuális díjszabásban rögzített SMS díjtétel.

Értelemszerûen, a PIX használatához SMS küldésére és fogadására alkalmas készülékkel kell rendelkeznie az elôfizetônek, ma már kevés olyan régi típusú készülék van csak használatban, amely erre nem alkalmas. Fontos tudnivaló még, hogy a 9000 749-es üzenetközpont szám elôtt nem szabad használni sem a +3620, sem a 0620 elôhívó számokat, sôt, külföldrôl használva sem kell az elôhívó számot használni. (Ez utóbbi azt is mutatja, hogy a PIX külföldrôl is igénybe vehetô.) Ahhoz, hogy az információs központ meg tudja állapítani, milyen információkat kér az elôfizetô, a 9000 749 számra küldött SMS-nek meg kell adni a lekért információ témakörét és elérési útját. Ezt az elérési utat rövidítésekkel, vagy azoknak megfeleltetett hivatkozási számokkal lehet definiálni, utóbbi véleményünk szerint rövidebb és gyorsabb.

Vegyünk néhány konkrét példát: külföldi vevônktôl várjuk az átutalást, mely angol fontban érkezik, és kíváncsiak vagyunk a font árfolyamára. Meg kell tehát adnunk a valutaárfolyam témakört, számlavezetô bankunk nevét, valamint az angol fontot, mint lekérdezni kívánt valutát. Számokkal kifejezve az SMS üzenet így néz ki: "1_11_16", ahol "_" a szóközt jelöli. Az egyes hivatkozási számok vagy rövidítések között ugyanis mindig szóközt kell használni. Az elsô 1-es a valuta témakört határozza meg, a 11-es a bankot, a 16-os a konkrét valutát. Az elküldött SMS után pillanatokon belül megérkezik a válasz (lásd fotónkat).

Másik példánkban a skandináv lottó eredményeire vagyunk kíváncsiak. Ekkor az elküldendô üzenet számokban a következô: "8_4". Itt a 8-as a szerencsejáték témakört definiálja, a 4-es pedig a skandináv lottót. A válasz szintén villámgyorsan érkezik, ezúttal két üzenetben, az elsô a kihúzott számokat, a második az egyes találatokra fizetendô nyereményeket mutatja.

Harmadik példánk mások számára praktikus: moziba kívánunk menni, és kíváncsiak vagyunk rá, hogy a Cineplex Odeon Pólusban este 8-tól mit játszanak. Ekkor a következô üzenetet küldjük el: "10_4_20", ahol a 10-es a mozimûsort jelöli, a 4-es az említett mozit, a 20-as pedig az este 8 órát.

A PannonIndex szolgáltatásnak vannak olyan részei, amelyek csak bizonyos Nokia készülékekkel vehetôk igénybe. Így például száznál is több különféle csengôhangot tölthetünk le a 3210, 6110, 6150, 7110, 8110i, 8210, 8810, 8850, 9110-es készülékekre. Ezek lehetnek aktuális slágerek (szerzônk 6150-esén most éppen az Eiffel 65: Blue címû dala zenél híváskor), filmzenék, rajzfilmzenék, régi slágerek, komolyzenék, örökzöldek, szignálok és egyéb hangok.

A konkrétan igénybe vehetô PannonIndex szolgáltatások aktuális listájáról bôvebb felvilágosítást ad a cég weboldala is (www.pgsm.hu), ahol a letölthetô csengôhangok, operátorlogók, képek meg is hallgathatók, illetve megnézhetôk letöltés elôtt.

Példáinkból látható, hogy WAP-képtelen mobiltelefon készülékekkel is számos hasznos, akár üzleti értékkel is bíró információhoz juthatnak a mobiltelefon felhasználók.

A PIX témakörei

Hivatkozási szám Megnevezés
1 Valuta
2 Tôzsde
3 Csengôhang
4 Operátorlogó
5 Képüzenetek
6 Hírek
7 Sporthírek
8 Szerencsejáték
9 Készülékbeállítások
10 Mozimûsor
11 Balatoninfo

Megjegyzés: e témakörök után az 1-es számot beadva mindig az adott körhöz tartozó, lehívható információk listáját küldi el a PannonIndex. A hivatkozási számokat nem muszáj fejben tartani, hiszen akár a bemutatótermekben ingyenesen kapható használati útmutató, akár a cég webes honlapja is (www.pgsm.hu) részletes leírást ad ezekrôl.

B. J.


TETRA sikerek nemcsak az EU-ban

A szabványos megoldás

Jelzés értékû, hogy a nemrégiben Rómában tartott TETRA konferencián az elôzetes várakozásokat is felülmúlva több mint 800-an vettek részt, 40-nél is több ország képviseletében. Részben az esemény üzenetérôl, részben egyéb TETRA aktualitásokról kérdeztük Fáy András értékesítési igazgatót, aki a Nokia képviseletében maga is ott volt Rómában.

- Ha a résztvevôk számát tekintjük, önmagában ez is mutatja a TETRA technológia elfogadottságát, szabványként való teljes európai elismerését. Csak összehasonlításként, a nemrégiben Budapesten tartott GSMPro konferencián alig több, mint tíz ország képviseletében 40-nél is kevesebb érdeklôdô vett részt... A konferencia fô üzenete: teljes bizonyossággal kijelenthetô, az Európai Unió és távközlési szabványosítási szervezete az ETSI, a TETRA mint az egyetlen szabványos digitális trönkölt technológia mellett döntött. A különbözô országokban mûködô TETRA hálózatok kiléptek a pilot projekt fázisból, egyre több helyen üzemszerû, civil alkalmazás esetén kereskedelmi mûködésbe léptek. A GSM-hez hasonlóan más kontinenseken is terjeszkedik, hiszen Ázsiában már mûködnek az elsô, szintén nem pilot hálózatok Hong Kongban és Szingapúrban. Ausztráliában a technológia implementálás alatt áll, Amerikában pedig az APCO, az ottani szabványosítással foglalkozó hivatal elfogadta a TETRA technológia felvételét az implementálandók közé.

- Mik a Nokia, mint az egyik vezetô gyártó elképzelései a TETRA jövôjérôl?

- Az EU-ban mûködô rendszerek már jelentôs bevételeket generálnak úgy az üzemeltetôknek, mint a gyártóknak. Ennek következményeként egyes gyártóknak lehetôségük nyílt fejlesztéseik további felgyorsítására. A TETRA alapvetô szolgáltatásai mellett elsôként hoztunk kereskedelmi forgalomba olyan új funkcionalitásokat, mint az IP alapú adatátvitel, vagy a WAP. A mi számunkra örömteli tény, hogy magasan a legtöbb hálózati elemet a Nokia szállította, több mint 3000 bázisállomással. Ezzel a leszállított és üzembehelyezett berendezések területén magasan piacvezetôk vagyunk. Ezek a számok is mutatják a szolgáltatóknak és a végfelhasználóknak, hogy a Nokia hosszútávú stratégiájában a TETRA kiemelt szerepet tölt be és továbbra is élen fogunk járni fejlesztésében.

- Mennyiben tükrözték a konferencia elôadásai a technológia átlépését a kereskedelmi, üzemszerû mûködésbe?

- A legjobban az mutatta ezt, hogy az elôadások és a kiállítók nem hálózati mûködést, hanem hasznos applikációkat, alkalmazásokat demonstráltak. Példának okáért a British Telecom egy olyan alkalmazási falut épített fel, ahol 14 különbözô hasznos új szolgáltatást lehetett kipróbálni. A konferencián résztvevô magyarok számára külön öröm volt, hogy az ott bemutatott alkalmazások egyikét egy magyar vállalat fejlesztette ki a BT számára. Ez a Guardware nevû cég, amelyik az ujjlenyomat felismerésben és azonosításban mutatott nagyszerûen használható megoldást. Az új szolgáltatások megjelenését, a független fejlesztô cégek bekapcsolódását az is segíti, hogy például a Nokia is olyan nyitott fejlesztôi eszközkészlettel dolgozik (API), amely megengedi, hogy a kutatás-fejlesztés területén dolgozó cégek bekapcsolódhassanak a nemzetközi piacba. Tehát akár egy ügyes magyar fejlesztô cég is találhat ki olyan ötletet, amelyet megvalósítva a Nokiával partneri kapcsolatban nemzetközileg is eladható termékké fejleszthet. Már most is van 3-4 ilyen magyar céggel kapcsolatunk, holott Magyarországon a TETRA még - sajnos - nem léphetett át az üzemszerû mûködés fázisába.

- Milyen konkrét példát tudna mondani egy hétköznapi alkalmazásra?

- TETRA hálózati mûködés esetén képzeljük el a következô, akár gyakorinak is nevezhetô esetet. Mentôautó érkezik valakiért (baleset, rosszullét, stb. miatt). A mentôautóban megállapítják az illetô vércsoportját, ezt a rendszer beküldi a központba, ahol azonnal visszajeleznek, hol áll rendelkezésre a megfelelô vérkészlet, melyik kórház van felszerelve a sérült ellátásához leginkább alkalmas felszerelésekkel. Így a mentô az illetôt azonnal oda tudja vinni, ahol a legkedvezôbb körülményeket tudják biztosítani gyógyításához. De ez csak egyetlen példa a sok közül.

- Mi a TETRA helyzete például Németországban, vagy Franciaországban?

- Németország sokáig ingadozott ebben a tekintetben. A legutóbbi, a konferencián bejelentett döntésük egy TETRA projekt kiépítésérôl szól Aachenben (a belga-holland-német határ mellett). Ennek keretében vizsgálják a három ország TETRA rendszerei közötti együttmûködést. Ez azt is mutatja, hogy Németországban a verseny a TETRA javára dôlt el. Franciaországban, ahol a magát konkurenciának tartó Tetrapol még a TETRA szabványosítása elôtt - eredetileg más néven - egy francia belügyi megrendelés nyomán megszületett, a civil rendszerek terén szintén a TETRA gyôzedelmeskedett. Sôt, a távközlésben a Tetrapolért lobbizó Matra-nál nagyobb névnek számító Alcatel-Thomson CSF vállalat is a TETRA berendezések teljes skálájának gyártása mellett döntött.

- Milyen üzenete volt a konferenciának Magyarország számára?

- Az Európai Unió távközlési hivatala DG Enterprise részlegének a képviseletében elôadó Jørgen A. Richter az EU, illetve a NATO bôvítése kapcsán utalt a felvétel elôtt álló országok feladataira is. Mint jelezte, a csatlakozásra váró országok számára az ottawai megállapodás a távközlési szolgáltatások terén is irányadó, az EU-ban pedig pillanatnyilag egyetlen megnevezett és elfogadott szabvány van készenléti rádiórendszerek számára: a TETRA. Más megoldás jelenlegi ismereteink szerint nem is képes a szabványban elfogadottak teljesítésére. Csak a történeti hûség kedvéért, a TETRA mint szabvány azért is született meg, mert a schengeni bizottság által anno elôírt követelményeket az ETSI vizsgálata szerint az akkor már létezô Tetrapol nem tudta teljesíteni, ezért is készítették el a schengeni követelményeknek teljes mértékben megfelelô TETRA szabványt.

- Mennyiben konkurencia egy másik megoldás, a GSMPro?

- Az egész világon a GSMPro-t a civil (és nem a kormányzati) TETRA konkurens technológiájának pozicionálják. Egyedül Magyarországon jutott néhányaknak eszébe, hogy ezt a rendszert készenléti hálózati funkcióra kínálja. Nem is alkalmas rá a technológia bizonyos szempontokból mûszakilag sem, másrészt minden ország a készenléti hálózatokra külön, garantált rendelkezésre állású hálózatot épít. Itt nagy hangsúly van a garantált rendelkezésre álláson: vagyis bárki, bármikor, bárhonnan hívható legyen benne. Nem véletlenül döntött a svéd parlament a TETRA mellett a svéd fejlesztésû GSMPro rendszer ellenében. (Háttérinformáció minderrôl: http://www.riksdagen. se/ debatt/fragor/ip.asp?rm=0001&nr=26.)

Végül, de nem utolsósorban : Az EU bôvítésének nyomán várhatóan mi leszünk az Unió keleti határa. Miután nyugat felé (Ausztria) a TETRA-n keresztül kapcsolódunk, a keleti határon is ezt célszerû követni, és nem a bôvítésbôl még legalább 2010-ig kimaradókat.

A TETRA és a gázkitörés

A Pusztaszôlôsön kitört, és csak hónapok alatt megfékezett gázkút körzetében az Országos Katasztrófavédelmi Fôigazgatóság, a MOL szakemberei, valamint az Antenna Hungária és a Nokia közremûködésével a védekezés segítésére TETRA rendszert telepítettek. A helyszínt biztosító rendészeti, valamint az elfojtáson dolgozó szakemberek használták a rendszert, és a Nokia számára - mint azt Fáy András megfogalmazta - a legnagyobb dicséret az volt, hogy a sikeres elfojtást követôen nem akarták a készülékeket visszaadni... Mûszakilag külön öröm volt, hogy a beszédre optimalizált TETRA kodek olyan jól mûködött, hogy ebben az extrém zajos környezetben sem kellett a készülékbe üvöltözni ahhoz, hogy a másik fél tisztán hallja a beszédet.

B. J.