Mobil kommunikáció

 

Spártai modell Svédországból

Intelligens és robusztus

Egyre többen kerülnek a mobil telefonok számának növekedésével abba a helyzetbe, hogy csak akkor érzik biztonságban magukat, ha a telefon állandóan velük van. Különösen igaz ez azokra, akik a például a somogybabodi dombokon készülnek terepjárójukkal az Off-Road versenyekre vagy a Balaton közepérôl akarnak segítséget kérni váratlan vihar közeledtekor.

A legtöbb mobil telefon ezeket az extrém körülményeket nem viseli, néhány ilyen próbálkozás után a készülék a szervizben köt ki, s a legjobb esetben is 5-10 ezer forint a javítás költsége. Az Ericsson szeptemberben bemutatott készüléke, az R310s viszont éppen ilyen mostoha körülmények között érzi otthon magát. A négy színben - üde narancs, tengerkék, mohazöld és napsárga - forgalmazott készülékrôl már ránézésre is látszik, hogy a sportos életmód kedvelôinek készült. A gumírozott borítású készülék teljes mértékben víz-, por- és ütésálló és a gyakorlatban a legszigorúbb teszteket is kiállta ezen a téren.

Belülrôl megnézve a készüléket, ez nem is csoda: a készüléket egy rendkívül erôs, de könnyû magnéziumkeretbe építették, melyet strapabíró gumibetétek és szilikongumi tömítések vesznek körül. Külön technológiai érdekesség a hangszóró membránja, melyet a Gore&Associate fejlesztett ki. A membrán kiengedi a párát a készülékbôl, de ellenkezô irányban tökéletesen elzárja a pára és a víz útját. A készüléknek még a cápauszonyra emlékeztetô antennája is gumiból készült, így leejtés esetén azt sem érheti baleset.

A spártai külsô ugyanakkor intelligens belsôt rejt. Az R310s mindent tud, amit a GSM szolgáltatások 2+ fázisa szabványosított. Emellett rendelkezik még a kétvonalas szolgáltatással, az idôzónának megfelelôen mûködô világórával, stopperrel is. Kezelni tudja már a kiterjesztett GSM frekvenciákat is, azt pedig, hogy a készülék kétsávos, tehát 900 és 1800 megahertzen egyaránt mûködôképes, talán már mondani sem kell. A rezgô hívásjelzô is sok esetben hasznos lehet, de ugyanakkor képes a hangvezérelt hívásfogadásra és a hanghívásra is. Ez ideális lehet, ha pl. sílesiklás közben érkezik hívásunk - amennyiben rajtunk van a fejbeszélô.

Az R310s-t bemutató Barta László, az Ericsson új GSM értékesítési vezetôje elmondta, hogy a készülékhez minden 3 voltos platformra készült Ericsson kiegészítô használható. A töltôje ugyan még nem univerzális kivitelû a készüléknek, tehát Csehországban vagy Nagy-Britanniában lehetnek még csatlakozási nehézségeink, a csomagolás azonban már utal a készülék jellegére. Papírdoboz helyett ugyanis egy víz- és ütésálló mûanyag hengerben lakik a készülék, melyet aztán vízi túráinkon irataink és a készülék kiegészítôinek a tárolására használhatunk. A henger a kajak felborulásakor is a felszínen marad. A készülék az ICR-11 túrakészlet segítségével övre vagy hátizsákra is rögzíthetô a túrakészleten lévô karabiner segítségével. A készlet egyébként iránytût, hômérôt, nagyítót és egy vonalzót is tartalmaz a térképolvasás segítségéül. Ezzel a készülékkel valóban már csak egy dologért kell aggódni: hogy ahol bajba kerülünk, ott legyen éppen térerô.

B. I


GPRS szállítót választott a Pannon GSM

Egy lépés az UMTS felé

Három hónapos, két fordulóban lezajlott tenderen választotta ki az Ericssont a Pannon GSM hálózatának GPRS infrastruktúrával való kibôvítésére. A fejlesztés eredményeképpen a cég megteremti a mobil csomagkapcsolt adatátviteli szolgáltatás mûszaki hátterét. A pályázaton minden szóba jöhetô jelölt indult, a második fordulóba már csak két cég jutott, s közülük az Ericsson lett a befutó.

A döntésnél szerepet játszott többek között a szállítandó rendszer mûszaki fejlettsége és megalapozottsága; a GSM hálózathoz való integrálhatósága; valamint a komplett ajánlat versenyképessége. Az Ericsson a GPRS szállítók világpiacán körülbelül 50 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. Björn Flakstad, a Pannon GSM vezérigazgatója szerint a GPRS bevezetése egy fontos lépés a GSM technológiától a harmadik generációs UMTS szolgáltatáshoz vezetô úton.

A Pannon GSM a GPRS kereskedelmi bevezetésével megvárja az ügyfélbarát, könnyen kezelhetô készülékeket; a GPRS-t kihasználni tudó értéknövelt szolgáltatásokat is. A cég becslései szerint megfelelô minôségû és mennyiségû GPRS mobiltelefon 2001. elsô negyedévének vége tájára kerül piacra. A szolgáltató úgy kívánja piacra dobni a GPRS-en alapuló lehetôségeket, hogy már induláskor is országosan elérhetôek legyenek. A jelenlegi GSM hálózatot már felkészítették a GPRS technológiára. A várakozások szerint egy hároméves idôszakot tekintve 8-13 millió eurójába kerül a hálózatfejlesztés a Pannon GSM Rt.-nek.

Mindazok számára, akik már ma nagyobb sebességû adatátvitelt szeretnének igénybe venni a mobiltelefon hálózaton, a Pannon GSM jelenleg a HSCSD szolgáltatást kínálja. A nagy sebességû vonalkapcsolt adatátviteli szolgáltatás révén optimális körülmények között, négy kommunikációs csatorna lefoglalásával maximum 57,6 k-s sebesség érhetô el. Az országosan elérhetô szolgáltatás a Nokia CardPhone 2.0-ás készülékkel, valamint a most piacra kerülô Nokia 6210-es telefon révén vehetô igénybe.


Új Alcatel mobiltelefonok

Nagyra törô tervekkel

Ha mobiltelefon újdonság, akkor Párizs - gondolhatnánk, hiszen a Panasonic után az Alcatel is Párizsban mutatta be a magyar sajtó képviselôinek új mobiltelefon készülékcsaládját. Ennek alkalmából számos érdekes információt is megtudhattunk az Alcatel terveirôl a mobiltelefon készülék üzletággal kapcsolatban, valamint megtekinthettük egy kirándulás keretében a cég egyik legújabb, legmodernebb és legnagyobb mobiltelefon gyárát Strasbourgban.

A gyárban egyébként nemcsak mobiltelefon készülékeket, hanem többek között alközponti berendezéseket is gyártanak. Mobiltelefont tekintve napi 40 ezer darab a gyár termelôkapacitása. Nemcsak gyártással, hanem K+F-el is foglalkoznak itt, így érthetô, hogy több ezer embert foglalkoztatnak, s közülük 800-an dolgoznak a szerelôszalagok, gyártósorok mellett.

Az Alcatel kiemelten kezeli a mobiltelefon üzletágat, a '90-es évek elsô két harmadának gyengébb kezdése után az utóbbi 2-3 évben jelentôsen javították készülékeik minôségét, dizájnját, ami megmutatkozott növekvô piaci részesedésükben. E téren is, mint ahogy számos más területen, a világpiaci részesedést illetôen dobogóra törnek. Ezek a célok érvényesek a hazai készülékpiacra is, ahol pillanatnyilag exkluzív megállapodással rendelkeznek a Westellel, s egyelôre csak náluk kaphatóak Alcatel mobiltelefon készülékek.

Mint azt Riez Attila, az Alcatel Hungary mobiltelefon üzletág vezetôje elmondta, az Alcatel a hazai piacon a One Touch Easy sorozattal tudta megvetni a lábát. Az a készülék jó szegmentációval lett piacra dobva, s igen jó megbízhatósági mutatókat produkált. A mérések szerint 15 hónapos élettartamra vetítve a meghibásodások aránya 1 százalék alatti volt. A piaci részesedést tekintve hazánkban évrôl-évre javultak, az Alcatel adatai szerint az 1997-es 3 százalékról az idei évre már 20 százalékra emelkedtek - sôt, egyes piackutatói mérések szerint az év folyamán több hónapban meghaladták a 25 százalékos részesedést is. (Más mérések más piaci részesedés számokról szólnak, szerkesztôségünk nincs abban a helyzetben, hogy eldöntse, kinek van igaza. A szerkesztô megjegyzése.)

A most piacra dobott készülékcsalád három sorozatból, a 300-as, 500-as és 700-as sorozatból áll, s mindegyik más-más piaci rétegnek készült. A 300-as sorozat a tömegpiacot célozza, s WAP funkcióval ellátott, illetve anélküli készülék egyaránt szerepel a kínálatban. Az 500-as és 700-as család már kevésbé a tömegigények, inkább az üzleti felhasználók, illetve a presztízsrétegek számára készült. A 302-es típust már teszteljük, tapasztalatainkról következô számunkban olvashatnak. Az 500-as és 700-as család tagjai minden bizonnyal csak jövô évben kerülnek a hazai üzletekbe.

B. J.


Hogyan mobiltelefonálhassunk többet ugyanannyi pénzért?

Kedvezményhalmozás

Ahogy gyarapodnak az ügyfelek a mobiltelefon szolgáltatóknál, úgy válik egyre fontosabbá a meglévô ügyfelek elégedettségének növelése is, hiszen költséghatékonysági szempontból is elônyösebb a meglévô jó ügyfeleket megtartani, mint újakat megszerezni. Ennek jegyében zárult a múlt hónap végén a Pannon GSM egyik akciója is. A már több éve rendszeres akció lényege, hogy nettó 10 ezer forint befizetésével az elôfizetôk egy éven át 25 százalékos engedményt kapnak a belföldi percdíjakból. A konstrukció mindazok számára elônyös, akiknek havi telefonszámláján a percdíjak összege eléri vagy meghaladja a havi nettó 5-6 ezer forintot, hiszen így éves szintre kivetítve a befizetett 10 ezer forintért minimum 15-18 ezer forint díjkedvezményhez jutnak. Értelemszerûen, a többet telefonálók számára nagyobbak a megtakarítások.

A hûséges ügyfelek más kedvezményeket is igénybe vehetnek, sôt ezeket össze is vonhatják. A PannonTeam szolgáltatás lényege, hogy akiknek egy ügyfélszámon több elôfizetésük fut, az azonos ügyfélszámhoz tartozó számokat kedvezményes tarifával hívhatják. Ez nemcsak egy vállalkozás számára lehet elônyös, de akár magánszemélyek számára is, ha a családban több mobiltelefon van és azok azonos ügyfélszámon futnak. A PannonTeam révén például az Optimum csomag nettó 45 forintos csúcsidejû percdíja 25 forintra csökkenthetô, a bevezetôben említett 10 ezer forintos akcióval pedig még ez is csökkenhet 25 százalékkal. A Pannon TOP3 szolgáltatással három kiválasztott, nem egy ügyfélszámhoz tartozó belföldi, nem emelt díjas telefonszámot lehet 25 százalékos kedvezménnyel hívni, ebbôl egy lehet hálózaton kívüli telefonszám. Mint látható, jelentôs mértékben csökkenthetôk a mobiltelefon percdíjak a különbözô kedvezmények megrendelésével.

Más szolgáltatók konstrukcióit is bemutatjuk következô számunkban.

GPRS élô hálózatban

Sikeres teszteket folytatott a Westel Mobil Távközlési Rt. a nagysebességû csomagkapcsolat adatátvitel (GPRS) technológiával. Ennek nyomán úgy döntöttek, hogy november közepén élô hálózatba is bekapcsolják az új technológiát. A rendszert elsô fázisban az Ericsson szállítja. Kezdetben a szolgáltatást az Infopark teljes területén, a Petôfi híd és a Lágymányosi híd által határolt területen lehet majd használni. A teljes budapesti bevezetés a sikeres élô hálózati integrálás után következik. A jelenlegi technológia és rendelkezésre álló GPRS készülékek révén 4 idôrés lefoglalása mellett még csak 30 kilobit/másodperc sebesség érhetô el. A GPRS-szel elérhetô elméleti maximum 171,2 kilobit, de a nemzetközi tapasztalatok szerint a szolgáltatók többnyire az ISDN-nel egy szinten levô 64-128 kilobitet célozzák majd meg. A 30 kilobites élô hálózati bekapcsolás még eléggé kísérleti fázisra utal. Magasabb értéket még külföldön sem értek el.


A kommunikáció fejlôdése Motorola szemmel

Hová tart a világ?

Egész napos szakmai elôadás-sorozatot tartott október közepén a Motorola "Nekem a mûvészet a kommunikálás vágya" címmel. Már a meghívó grafikája is sejtetni engedte, hogy a nap mûvészeti fôszereplôje Szász Endre grafikus lesz, de Szalay Péter, a Motorola Magyarország igazgatójának bevezetôje mindezt egyértelmûvé is tette.

A mûvész egy háromnegyed órás beszélgetésben ôszintén megfogalmazta, mit jelent számára a kommunikáció, a technika, de kitért a két - látszólag távol álló - világ közös találkozási pontjaira is. A mûvész és az igazgató közötti meghitt, szinte személyes beszélgetés minden tudományos bevezetônél világosabban sugallta, hogy a kommunikáció alapvetôen személyes jellegû kapcsolat, még ha a továbbítás, a megvalósítás sokszor hatalmas, személytelennek tûnô rendszerek segítségével történik. A Motorola Nap elôadásait végighallgatva aztán kiderült: valóban ez volt a legfontosabb üzenete a cégnek a résztvevôk számára.

A bevezetô elôadásban Rolff Gerbershagen úr, a cég kelet és közép-európai igazgatója a világtrendeket ismertette elôadásában. Ebben három markáns vonalat emelt ki: a mobil telefonok számának jelentôs emelkedését, a széles sávú kommunikáció térnyerését és az Internet elérés általánossá válását. A három terület egymásra hatása több dimenzióban is új piaci lehetôségeket tár elénk, melyeket a Motorola már most szem elôtt tart. Az egyik ilyen - már nálunk is egyre ismertebb - terület a mobil Internet elérés, de emellett fontos trend a lakásban kialakított multimédia hálózatok és az integrált telematikai szolgáltatások megjelenése, valamint a világhálóval való állandó kapcsolat kiszélesedése is.

Jo Moore, a Motorola személyi hálózatokkal foglalkozó divíziójának stratégiai marketing igazgatója elsô következtetésként megfogalmazta, hogy a jövô kommunikációjában a végfelhasználó lesz a király, ô áll a középpontban. A személyi hálózatok kialakításának éppen ez a lényege: mindegy, hogy munkacsoportot, jármûvet, lakást vagy utazó személyt látunk el hírközlési eszközökkel, a személyesség, az egyedi igények a legfontosabbak. A kapcsolatot ezen rendszerek között viszont az Internet fogja megteremteni a legkülönbözôbb hordozókon át. S hogy mindez mikor következik be, arra Moore egyszerû választ adott: most, szinte ezekben a pillanatokban, benne élünk ebben a folyamatban. Az elsô kulcstechnológiákat ebben a folyamatban a harmadik generációs mobil rendszerek, az alkalmazásokat létrehozni képes programnyelvek, a közös operációs rendszer platformok, a kialakuló biztonsági rendszerek adják. S hogy mik lesznek az új alkalmazások ebben a világban? Nos, az elôadó szerint ez nem jó kérdés. Nem az alkalmazások lesznek újak, hanem a személyes alkalmazási portfólió kialakítása lesz az újdonság. A Motorola erre találta ki a MAGNet (Motorola Applications Global Network), a globális alkalmazási hálózatok elvét, melynek a szükséges technológiák, támogató központ hálózat, és együttmûködési szerzôdések az elemei.

Az átfogó elképzelések mellett a három párhuzamos délutáni szekcióban sok szó esett a részletekrôl is. Az egyik kiemelt témakör a GPRS rendszer, valamint a harmadik generációs mobil hálózat, az UMTS volt. Gombár György a GPRS és UMTS alkalmazásokkal foglalkozott elôadásában. Mint az a 2005-ig felvetített elôrejelzésekbôl látható volt, a mobil elôfizetôk alkalmazási igényei jelentôsen növekedni fognak a következô idôszakban (lásd a mellékelt ábrát). Mivel a mobil telefon személyes kommunikációs eszköz, így érthetô, hogy a személyesség, a személyi hálózati szolgáltatások megvalósítása különösen fontossá válik. Az elôadó hét stratégiai elemet emelt ki: a keretmegoldások kidolgozását, a tudásközpontok kialakítását, az architektúra kérdését, a fejlesztés támogatását, a közös platformot, a piaci bevezetést és a stratégiai együttmûködést. A Motorola a teljes, végtôl-végig megoldások palettájára összpontosít. Ebbôl a széles skálából adott ízelítôt Gombár György.

A személyi hálózatok egyik fontos kérdése az egy személyhez tartozó eszközök adatbázisának szinkronizációja, tágabban a személyek információkat kezelô rendszere, a PIM (Personal Information Management). A szinkronizálandó eszközök köre bôvül, már ma is a PDA, a PC, a mobil telefon és a szerver között kell megoldani a feladatot, de a jövôben ez kiteljesedhet pl. a digitális fényképezôgéppel, kamerával és sok más eszközzel.

A digitális fényképezés önmagában is egy új alkalmazásként jelenik meg. A digitális képeket JPEG formátumba konvertálva a weben alakíthatjuk ki fényképalbumunkat, sôt oda vezeték nélküli hozzáféréssel azonnal továbbíthatjuk a kész képeket. A feldolgozás, utómunkálat ugyanakkor az otthoni PC-rôl történhet meg - tehát mindent ott és úgy csinálhatunk, ahogy a legkényelmesebb. Még izgalmasabb lesz a video anyagok kezelése - melyre az UMTS a kellô sávszélességével már tág lehetôséget fog nyújtani. A technológiák és alkalmazások jelentôs kiszélesedésére kell számítani ebben a körben.

Külön mûfajt fog jelenteni a szórakoztatás, ahol a játékok, a zenei anyagok és a videoklipek vezeték nélküli elérése nagyon nagy piacot jelent a fiatalabb generáció körében. A másik erôsen bôvülô kör az m-commerce, a mobil kereskedelem lesz. Ezen a téren az információ biztonságos továbbítása nyitja meg a kaput a banki és hitelkártya tranzakciók alkalmazásában, egészen a vezeték nélküli elektronikus pénztárca megvalósításáig. Persze ekkor már fontossá válnak a helyfüggô szolgáltatások is, hiszen nem mindegy, honnan érkezik a kifizetett pizza. A helyfüggô szolgáltatásoknak azonban sokkal szélesebb lesz a skálája. Az autómentéstôl a navigáción át a kollégák megkereséséig terjednek majd az alkalmazások.

Ugyancsak széles skálát ölelnek fel az üzenettovábbítás lehetôségei a sávszélesség növekedésével. Az SMS-tôl induló evolúció másik szélén az audio és video üzenetek, sôt ezek intelligens változata, Mya, a hangvezérelt cyber-titkárnô áll.

Év 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Üzenetküldés 100 230 399 611 916 1268
E-kereskedelem 12 36 107 195 318 469
Pénzügyi szolgáltatás 50 123 225 357 529 798
Intranet (vállalati alk..) 5 20 49 81 129 206
Internet elérés 4 20 85 183 344 614
Szórakoztatás 61 143 246 372 554 775
Navigáció, helymeghatározás 47 146 239 345 488 785

 

B. I.