Címlapsztori

E biznisz már e-business? II.rész

Bevásárlás a Világhálón

Elôzô lapszámunkban öt nagy informatikai cég weboldalán vizsgáltuk meg az e-business részét jelentô e-commerce lehetôségeket. Ennek a felmérésnek a folytatásaképpen most az internetes boltok, áruházak közül értékeltünk néhányat. A szempontokat az elôzô cikkhez hasonlóan alakítottuk ki. Különbséget jelent viszont a webáruházak szempontjából, hogy itt sokkal inkább az átlagember vásárol, a kezdô felhasználók számára is érthetôvé, kezelhetôvé kell tenni az oldalt, a vásárlás menetét. Számukra különösen fontos a biztonsági szempontok és a vásárlási feltételek világos és pontos ismertetése.

A tapasztalat szerint a internetes áruházakban különösen nagy jelentôsége van az áttekinthetôségnek. Egyre gyorsabban szaporodnak ugyanis a világhálón a különbözô „multiplazák", „megastore"-ok, egyszóval a valódi bevásárló és szórakoztató centrumok virtuális másai. Ezekben a több tucat különbözô boltot összefogó áruházakban a megvásárolható cikkeknek már olyan széles skálája vár, hogy nem elég ezeket ábécé-rendbe szedni. Sôt, a boltokban a különbözô kategóriákban szereplô termékeket további alkategóriákba érdemes sorolni, és feltétlenül szükség van keresési lehetôségre is ahhoz, hogy megtaláljuk, amit keresünk. Ugyanakkor a széles termékkínálat nem mehet a tájékoztatás rovására. Ha végre megtaláltuk, amit vásárolni szeretnénk, akkor nem elégszünk meg az árára vonatkozó információval &endash; a róla szóló részletes leírást, adatokat is szívesen elolvassuk, és még jobb, ha a termékrôl fénykép is van.

Nem vagyunk még túl a nehezén, ha megtaláltuk a vásárolni kívánt cikket egy jól „berendezett" webáruházban.. Egy tapasztalatlan felhasználó számára bonyolultnak tûnô feladatok várnak még ránk. Regisztrálnunk kell magunkat, és eközben el kell döntenünk, vállaljuk-e, hogy megadjuk az összes információt, amit rólunk kérnek. Ebbe ugyanis sok helyen nemcsak az e-mail cím, a teljes név, hanem a teljes lakcím és telefonszám is beletartozik. Vásárlás elôtt érdemes azt is megtudni, milyen fizetési és szállítási lehetôségeket kínál a bolt, és milyen áron. Vannak ugyanis olyan üzletek, ahol csak bankkártyával lehet fizetni, és olyan is akad, ahol pont azzal nem. A házhoz szállítás költségeirôl sem szabad elfeledkezni, hiszen ezek bizonyos esetekben akár a vásárlás értékét is meghaladhatják.

Az internetes áruházakat 1-5-ig pontoztuk, a különbözô szempontok alapján eltérô súlyozással. A letöltés sebességét vettük legkevésbé figyelembe, mivel azt az aktuális internet és telefonvonal minôsége is befolyásolja. Az elôzô cikkhez képest valamivel gyengébben súlyozzuk a termékinformációkat, mivel az esetek nagyobb részében a termék önmagáért beszél (például „0.2 dl tejföl light", „színes rostirón", „angol-magyar nagyszótár"). Az áttekinthetôség, a keresési lehetôségek és az ebbe a kategóriába sorolt külalak valamivel több nyomatékot kap, de fontos a vásárlás menetének egyszerûsége, a minél több fizetési és szállítási mód kínálata is. A termékinformációk szemponthoz figyelembe vettük azt is, ha egy adott témához cikkek, linkek kapcsolódnak, amelyek segítik az eligazodást. Például egy étel házhoz szállítással foglalkozó oldalon jó ötlet recepteket, szakácskönyveket is ajánlani.

Web Autósbolt

http://www.extra.hu/webautosbolt/

A Világháló boltjaiban elsôként a hagyományos csomagküldô szolgálatok termékei, a könyvek, lemezek jelentek meg. Ezért is emeltük ki a Web Autósboltot, amely a maga kategóriájában egyedülálló. (Legalábbis mi még nem bukkantunk másik autós üzletre a Hálón.)

Az elsôként letöltôdô oldal egyszerû és világos. Ha még nem jártunk itt, érdemes a „belépés" gombra klikkelni, mivel ez a portálszerû fôoldalra visz, ahonnét minden további lehetôséghez eljuthatunk. A fôoldal egyébként rendkívül szép, ötletes és egyedi külsôvel bír. A valódi üzletekben található tárgyak képei &endash; katalógus-fiókok, reklámcetlik, akció-táblák, pénztárgép &endash; könnyítik meg az eligazodást. A témához kapcsolódóan rengeteg adatot, címlistát és linkeket találunk a vásárlási lehetôség mellett. Például autóbontók címeit vagy az autós mozik mûsorát is megtudhatjuk.

Az autós boltban könnyû az eligazodás, a kategóriák ésszerûek, egyedül csak keresési lehetôség nincsen. A termékkínálat közepes, fôleg a házhoz szállításra alkalmas árukat tartalmazza, és folyamatos akciók is várnak ránk. Vehetünk például alu-felnit, téli gumit vagy féktárcsát. Elsôre csak két apróbb termék nem volt megtalálható, ami pedig illene a kínálatba: dísztárcsákat és illatosítókat is érdemes volna kínálni. A termékleírás nem túl részletes, de a külsô szempontjából fontos termékekrôl &endash; mint például a felnik &endash; természetesen fényképek is vannak.Az áruhoz való hozzájutás lehetôségei nem túl változatosak. A procedúra e-mailen keresztül bonyolódik, a címünket, nevünket és telefonszámunkat kell megadni. Bankkártyás fizetésre nincs lehetôség. Postai utánvét, házhoz szállítás és a helyszíni áruátvétel közül választhatunk.

Netpincér

http://netpincer.origo.hu/

Akik gyakran élnek pizzán, tudják, milyen bosszantó, hogy a dobozzal együtt az ételválasztékot és árlistát is mindig kidobják, ezért sokszor ugyanazt az egyetlen pizzát kell rendelniük, amire legutóbbról emlékeznek. A telefonkagyló fel nem emelése mellett ez, a menüválaszték átnézésének lehetôsége a legnagyobb elônye az online ételrendelésnek. Természetesen itt kevesebb variáció adódik a vásárlás menetében, a postai csomag és a helyszínen való személyes átvétel eleve kiesik, marad a futárszolgálat. A legegyszerûbb, ha a futárnak átvételkor fizetünk. Erre a Netpincér esetében készpénzzel van csak lehetôség.

A Netpincér több hagyományos, telefonos étel házhoz szállító céget gyûjtött össze weboldalán, és megoldotta, hogy online rendelhessünk a kínálatukból. De még ennél is többet nyújt az oldal, különbözô kategóriák és keresési szempontok alapján választhatunk vacsorát. Terület szerint kereshetünk éttermet, méghozzá nemcsak Budapesten, vidéken is. A budapestiek a térképen egy adott kerületre klikkelve választhatnak az oda szállító éttermek közül, de kereshetünk étel-specifikusan is, például kilistáztathatjuk az összes hagymalevest, vagy kereshetünk olyan helyet, ahol a spagetti mellé diós palacsintát is tudnak hozni. Egyszóval igen széles a választék, sôt, nemcsak ételt, de jégkockát is rendelhetünk, vagy elintézhetjük a hétvégi élelmiszer-bevásárlást.

A regisztráció egyszerû, másodszorra már csak felhasználói nevünkre és jelszavunkra lesz szükségünk, és minden alkalommal külön megadhatjuk, ha eltérô címre kérjük az ételt, vagy ha éppen ÁFA-s számlát is szeretnénk. A kiszállítási határidô az egyes éttermek hagyományos rendelés-teljesítési idejétôl függ, ez igen változó lehet, de az erre vonatkozó adatokat is megtaláljuk a Netpincér oldalain.

Ticket Express

http://www.ticketexpress.hu/

Az online jegyrendelés is nagyon praktikus szolgáltatás, hiszen jegyrendeléskor nagyon fontos a gyorsaság, ha nem akarunk lemaradni egy-egy elôadásról amiatt, hogy elfogytak a jegyek. A Ticket Express a jegyeladás mellett egyúttal a program ajánló szerepét is betölti &endash; illetve betölthetné, ha nem lenne tartalmilag ilyen szegényes. Sajnos a programkínálat igen gyér, igaz, a fontos „nagy" koncertek mindig szerepelnek benne, de ennél jóval többet is kínálhatna.

Ott jártunkkor például a sport és egyéb kategóriákban egyetlen esemény sem szerepelt, és a színházak mûsora is szinte üres volt, ráadásul csak alig fél tucat színházból választhatunk. Az egyes események rövid leírásán kívül (hangverseny esetében ez maximum a zenekar, a szerzô, a mû címe, a karmester és a belépôjegy ára) semmit nem találunk, ami kedvet csinálna az elôadáshoz. Pedig lehetnének itt fényképek, kritikák, a helyszín leírása, hogyan juthatunk el oda, stb. Menük helyett nehezen értelmezhetô rajzokkal ellátott gombokkal kell navigálnunk, amelyek közül legfeljebb a gitárt ábrázoló koncert és a boríték rajz (e-mail) nevezhetô egyértelmûnek. Hiányzik egy súgó, ami részletesen ismertetné a vásárlás menetét, a biztonság részleteit.

Vásárlásra regisztráció után nyílik mód. Lehetôség van dombornyomott bankkártyával való biztonságos fizetésre az Inter-Európa Bank segítségével. Az viszont teljesen nonszensz, hogy nem lehet készpénzzel fizetni. Már csak azért is, mert a postai vagy gyorspostával való kézbesítés mellett személyesen, a Budapesti üzletben is át lehet venni a jegyeket, tehát több mód is volna kártya nélkül fizetni.

Fókusz Online Internetes Áruház

http://www.fokuszonline.hu/

A Fókusz Online könyváruháznak indult, de mára jelentôsen kibôvült kínálata. CD-k, kazetták, CD-ROM-ok, VHS és DVD filmek mellett a Rózsavölgyi Zenemûbolt kottáit is megvásárolhatjuk. A site elsôre egy igényes portál site-ra emlékeztet, a gazdag kínálat mellett áttekinthetô és kezelhetô a szerkezete. A baloldali menüsáv például &endash; sok helytelen példával szemben &endash; nem tûnik el, ha kiválasztunk valamit, így például a vonós zenekari kották közt válogatva bármikor ráklikkelhetünk a zongoradarabokra, vagy az oldal tetején levô fülecskékkel átléphetünk a DVD filmek közé. Keresési lehetôség is van, és ha elakadunk, a Súgó és az Ügyfélszolgálat is segítséget nyújt.

A termékkínálat bôséges, és a termékinformációk is elégségesek ahhoz képest, hogy milyen nagy adatbázis részei. Könyveknél, kottáknál például a következô szerepel: kép a borítóról, bolti ár, online ár, szerzô, cím, kiadó és néhány mondatos ismertetés, tartalom. Emellett véleményt, kritikát is írhatunk a termékrôl, ami szintén megjelenik majd a Fókusz Online oldalain. Egyes mûvekrôl részletes ajánlót, kritikát olvashatunk, és az aktuális kulturális események, pályázatok is szerepelnek az oldalakon. Az Internetes vásárlást pedig a különbözô kedvezményekkel teszik még örömtelibbé.

A vásárlás kényelmes, egyszerû és biztonságos. Fizethetünk postai utánvéttel, készpénzzel és hitelkártyával is. A kiszállítás postai úton vagy futárral történik Budapesten és vidéken, de akár külföldrôl is rendelhetünk. Utóbbi esetben csak kártyás fizetés és postai kézbesítés áll rendelkezésünkre.

Vásárlás az interneten:

Kategória

Web Autósbolt

Netpincér

Ticket Express

Fókusz Online

Oldalak letöltési sebessége (0.1)

4

4

4

3

Oldal szerkezete, áttekinthetôség, külalak (0.25)

4

4

2

5

Termékinformációk, tartalom (0.2)

3

5

2

5

Vásárlás menete, lehetôségei (0.25)

2

4

3

5

Árukínálat (0.2)

3

4

2

4

Összegzô osztályzat

3,1

4,2

2,45

4,6

(Az 5-ös jegy a legjobb. A kategória megnevezése után zárójelben a súlyozási arány szerepel.)

 

Néhány bolt a világHálón:

ARECOnet irodaszer áruház

http://www.irodaszer.com/

Borvirág Borbolt

http://www.borvirag.hu/borbolt/

CéDé Bt. Csomagküldôszolgálat honlapja

http://www.cdbt.hu/

DVD&VHS Futár

http://www.dvdfutar.hu/

Fotexnet Plaza (Bevásárlóközpont)

http://www.fotexnet.hu/

Libri (online könyvbirodalom)

http://www.libri.hu/

Mobil Ask Kft. online Nokia mintabolt

http://www.mobilask.hu/

Musicland - internetes használt CD kereskedés

http://www.musicland.hu/

Népszabadság Internet Plaza (Bevásárlóközpont)

http://plaza.nepszabadsag.hu/

Nikon Szaküzlet (fotócikk)

http://www.my-shop.hu/nikon/enter.html

Passage online bevásárló központ

http://www.passage.hu/

Tortarendelés a Neten

http://www.torta.hu/

Yellowface.com (Virág, festmény, ajándék)

http://www.yellowface.com/

Okos kártyák hódítása

Okos kártyák és biometrikus azonosító-rendszerek veszik át a PIN-kódos, passwordös megoldások helyét, ahogy egyre nagyobb jelentôségûvé válik a számítástechnikai rendszerek, hálózatok biztonsága. Óriásit fejlôdött az okos kártyák piaca 1974 óta, amikor is Roland Moreno feltalálta a chipkártyát. A Dataquest piackutató cég adatai szerint 1997-ben 1,4 milliárd dollár volt a piac értéke, ami 2002-re 6,8 milliárdra nô. Az elmúlt évtized végén évente körülbelül 962 millió kártyát adtak el a világon, 13-szor többet, mint ahány mobiltelefont és 12-szer többet, mint ahány audio-CD-lejátszót gyártottak abban az évben.

A Java programnyelv és az okos kártyák kombinációja a gyártók reményei szerint új lehetôséget nyit meg a mobiltelefon-használók elôtt. A Java lehetôvé teszi, hogy a távolból, rádiójelek vagy ATM-ek útján alkalmazásokat telepítsenek a zsebtelefonok chipkártyáira. Például pénzt vehet fel a felhasználó a bankjából vagy utazása során letöltheti az idegen város szállodáinak és éttermeinek címlistáját stb. A kártyák memóriáinak növekedése olyan titkosító megoldások beépítését is lehetôvé teszi, amelyek segítségével egy távoli terminálról biztonságosan beléphet a felhasználó vállalata IT-rendszerébe. Az egyesült államokbeli KeyTronic cég már két évvel ezelôtt olyan kártyát, illetve kártyaolvasót mutatott be, amely tárolja, illetve leolvassa tulajdonosa ujjlenyomatát, gyakorlatilag megoldva ezzel a kártyalopások és -hamisítások problémáját. Az okos kártyák sokoldalúan felhasználhatók, ami gyorsítja terjedésüket. Az közigazgatás, a pénzintézetek, a kereskedelem egyaránt jól hasznosíthatja ezeket. Nem véletlen, hogy például az Európai Unió is programot indított az intelligens kártyákon alapuló rendszerek terjedésének támogatására.

Érsek Teodóra