Információtechnológia

 

 

Kis- és középvállalkozások megoldása

Mi az a webhosting?

Mára már hozzátartoznak a kis- és középvállalkozások informatikai infrastruktúrájához az internet és az online szolgáltatások. Az internet használata az információszerzésben, az e-mail, a saját weboldal elengedhetetlen. Hogyan lehet ezt a megvalósítani? Az egyik lehetôség a saját telephelyen üzemeltetett szerver. Ennek a megoldásnak van néhány elônye, például a kézben tarthatóság. Ezt azonban csak az engedheti meg magának, akinek saját informatikai szakemberei vannak, fel van készülve az esetleg fellépô nagy terhelés kezelésére, azaz elegendôen nagy sebességû összeköttetéssel és gyors szerverekkel rendelkezik, és nem mellékesen az erre a célra elkölthetô pénznek is bôvében áll. Ezek egyike sem túl valószínû a fentebb említett körben. Másik lehetôségként a webhosting igénybevétele kínálkozik.

Mi is a webhosting?
Mivel a nagy adatátviteli kapacitású vonalak kiépítése, ezek és a szerverek üzemeltetése jelentôs költséggel jár, az igazán nagy cégek kivételével gazdaságos alternatívát jelenthet az internethez kapcsolódó tevékenységek "bérmunkába" adása. Ennek technikai megvalósítása a saját szervereknek egy szolgáltatónál történô elhelyezésének formájában (colocation), a szolgáltatótól webes tárterület és sávszélesség bérlésének formájában (virtuális szerver), illetve a szolgáltatótól bérelt, de továbbra is annak telephelyén elhelyezett, kizárólagos használatú (dedikált) szerver alkalmazásával lehetséges.
Ezeknél a megoldásoknál sávszélesség-probléma nem nagyon léphet fel, a nem körültekintôen megválasztott szolgáltató azonban gondot jelenthet. Nem biztos, hogy a legolcsóbb a legjobb választás, mint ahogy a legnagyobb kiválasztása sem mindig szerencsés. A nagyon olcsó szolgáltatónál megeshet, hogy a felügyelet minôségén takarékoskodtak, avagy nem foglalkoznak az adatmentéssel. A nagy szolgáltatóknál a koncentrációból adódóan az egyszerre sok ügyfelet érintô esetleges üzemzavarok a felügyelet és a vevôszolgálat túlterhelését okozhatják, hiszen a szolgáltató érdeke a létszámot a normális napi munka ellátásához elegendô szinten tartani, így aztán komolyabb üzemzavar esetén nem lesz a kiszolgáláshoz emberük. A testre szabott kiszolgálás is valószínûtlen a túl nagy szolgáltatónál.
A szolgáltató tôkeereje és a tulajdoni viszonyok sem közömbösek. A külföldi tulajdonú cégnél könnyedén elôfordulhat, hogy az anyacég otthoni befuccsolása a magyarországi szolgáltatás biztonságát veszélyezteti. Az egyik, alig egy éve Budapesten internetközpontot létesített cégnek sem a magyar, sem a nemzetközi webszervere nem felel, amikor ezeket a sorokat írom

Egy magyar szolgáltató
A magyar webhosting cégek közül az Interware Kft.-t néztük meg közelebbrôl. Célcsoportjuk a kis- és középvállalkozások. Adatközpontjukban, amely a budapesti internetkicserélô központ épületében található, nem csak a 24 órás felügyelet, hanem a megrendelô 24 órás helyszíni hozzáférése is biztosított. Az üzemeltetési rendszer, az elektromos ellátás és az adatkapcsolat elôírásszerûen megkettôzött. Két szervertermükben nyertek elhelyezést a sok kisebb-nagyobb cég mintegy 400 szervere között a magyar kereskedelmi televíziók szerverei is. A saját szerver elhelyezése mellett (colocation) virtuális és dedikált szerveres megoldást is biztosítanak az ügyfeleknek. Áramkimaradás esetén több órás áthidalási idôt képesek biztosítani szünetmentes áramforrásukról, és az épületben található más szolgáltatókkal közös használatra szánt vész áramfejlesztô is rövidesen üzembe áll.

(-y -l)