Mobil kommunikáció

 

Prepaid kártyás ügyfelek kezelése

Nincs különbségtétel

Múlt havi számunkban ízelítôt adtunk a három mobil szolgáltató prepaid kártyás kínálatából. Ezúttal megszólaltatjuk a cégek egyes vezetôit is ebben a témában. Király Istvánt, a Pannon GSM marketing igazgatóját elsôként arról kérdeztük, mikor indult a cégnél a prepaid kártyás kínálat, és mekkora az ügyfelek számán belül az ilyen elôfizetôk aránya.
- A prepaid kártyás kínálattal a Pannon GSM lépett hazánkban elôször a piacra, még 1997. novemberében. Kezdetben a Praktikum névre hallgató kártyás megoldás csak színesítette a kínálatot. Késôbb a kártya érvényességét egy évre kitoltuk - ebben is elsôk voltunk az országban -, lehetôvé tettük a Praktikumos ügyfelek számára az SMS üzenetek küldését és fogadását is. E lépéseket a konkurencia is megtette, s a készülékárak dotálásával együtt ez elvezetett a prepaid kártyás piac robbanásszerû növekedéséhez. Ma már az új ügyfelek túlnyomó többsége Praktikum vagy Bee csomagot vesz, és a számlás megoldást választók aránya az eladásokban 20 százalék alá csökkent. Különösen igaz ez a tendencia a fiatal korosztályokban. A piackutatások szerint az ügyfélkörön belüli számlás-kártyás arány a két legnagyobb szolgáltatónál közel azonos.
- Milyen szakaszokra bontható a prepaid kínálat fejlôdése?
- A fejlôdést az elôbbiekben részben már említettük - egy éves használhatóság, SMS küldés/fogadás lehetôsége -, ehhez társult a roaming szolgáltatások elérhetôsége. Ezekkel egy átlagos ügyfél igényeit ki lehet elégíteni. A WAP-ot és az adatátviteli szolgáltatásokat még csak kis mértékben használják, úgy a számlás, mint a prepaid elôfizetôi körben. Az is e piaci szegmens fejlôdéséhez tartozik, hogy túlnyomórészt a lakossági ügyfélkör veszi és használja, és azon belül az utóbbi idôben különösen a 14-19, illetve 20-29 év közötti korosztályokban dinamikus a fejlôdés.
- Mennyire jellemzô a prepaid kártyás megoldás használata a vállalati ügyfélkörben?
- A nagyvállalatok körében egyáltalán nem, hiszen ott lényegesen kedvezôbb díjakat lehet elérni a számlás megoldásokhoz kötôdô kedvezményekkel. Számvitelileg is jobban szeretik a számlás megoldást, hiszen átutalással fizetnek, s ebben a körben a készpénzes fizetések elszámolása is nehézkesebb. A középvállalatoknál szintén nem jellemzô a prepaid használata. Inkább a kisvállalati körben, ott is inkább az egyéni vállalkozók körében dívik a prepaid kártyás megoldás. Igaz, a kisvállalatok körében sem ez a többség által választott megoldás.
- Mit tudhatunk a prepaid kártyás ügyfelek összetételérôl? Kell-e ôket másképp kezelni, mint a számlás ügyfeleket?
- Annyit elmondhatunk, hogy az üzleti felhasználók inkább 30 év felettiek, bár ott is egyre több a prepaidet választók aránya. Nagyon rohamosan növekszik a prepaid kártya elterjedtsége a 14-19 évesek körében, ott jó másfél év alatt 10 százalékról közel 50 százalékra emelkedett a mobiltelefon felhasználók aránya, és ez döntôen a prepaid kártyákon keresztül történt meg.
Azt gondoljuk, egy-két sajátosságtól eltekintve a prepaid ügyfelet sem kell a számlásoktól eltérôen kezelni. Bizonyos kedvezményeket, mint például a TOP3, a PannonTeam, vagy a szokásos ôszi 10 ezer forintos elôrefizetéssel megváltható 25 százalék tarifakedvezmény csak számlás ügyfelek vehetnek igénybe. Ezzel azonban lényegében ki is merül a különbözôség. Sôt, a hazai piacon egyedülállóan a hûségjutalom rendszerünk is prepaid független. Az ô számukra egyébként a kedvezmények leginkább a Páratlan Szám szolgáltatással, illetve a nagykuponos feltöltéssel érhetôk el. Utóbbi módszer egyre jobban terjed elôfizetôink körében.
- Jobb ügyfél-e a számlás, mint a prepaid kártyás?
- Nem tennénk megkülönböztetést. Mindkét fajta ügyfél egyformán fontos. Úgy is mondhatnánk, hogy mindenki jó ügyfél, aki - Pannon SIM-kártyával - használja a mobiltelefonját.

B. J.