Címlapsztori

 

Az elektronikus kereskedelem jövôje

Bizalom, tisztesség

Képzeljenek el egy vállalkozást, amely 100-nál is több országban 37 millió, a legkülönbözôbb méretû és jellegû ügyfelet szolgál ki úgy, hogy naponta több mint egymillió új árucikket bocsát piacra a Pez-cukorkás mûanyag dobozoktól a Volvókig. Ez az eBay. De vajon mi a titka? Milyen tanulságokat vonhatunk le eredményeibôl?

Igen magas technikai fejlettségi szint és innováció, valamint óriási hagyományok képviselik a megoldást. E két tényezô, az erôs üzleti alapok és az ôket támogató, az iparágban vezetô szerepet betöltô elektronikus kereskedelmi infrastruktúra ötvözôdésének köszönhetô, hogy az eBay mára kivívta az egész online világ elismerését.
Ami a hagyományos megközelítést illeti, az eBay-t eleve úgy hozták létre, hogy nyereséges legyen: a vállalkozásoktól megjelenítési díjat szedett, ezen túl pedig jutalékot vont minden, az aukciós oldalakon keresztül értékesített árucikk után. Míg a nyereségesség az online vállalkozások esetében hatalmas feladatot jelent, az árverések útján történô értékesítés gondolata szinte az Internetre termett. Az alacsony költséggel, világszerte több millió ember részvételével bonyolított árverések az Internet belsô logikájának természetes kiterjesztését jelentik, s számos olyan elônyt nyújtanak mind a vásárlóknak, mind az eladóknak, amelyeket a hálózaton kívüli valós világban nem találnak meg.
Vegyük számba az elônyöket. A vásárlók számára - különösen azoknak, akik egy-egy jobb vétel reményében szívesen vadászgatnak - az online aukciók igazi paradicsomi viszonyokat teremtenek, fôleg olyan cikkek esetében, amelyeket könnyû megtalálni, feltéve, hogy a navigáció gyors és megbízható. Az eladó számára - elsôsorban, ami a kis- és középméretû vállalkozásokat illeti - nagyon is megéri az aukciós piacokon való megjelenés, hiszen a vállalkozás elindításának költségei kicsik, a növekedés lehetôségének pedig semmi nem szab határt. Talán még fontosabb, hogy minél nagyobb és sokoldalúbb egy-egy aukciós piac, annál inkább hasonlít egy óriási és korlátlanul bôvülô bazárra, amely bizony szédítô élmény lehet bárki számára.
Ám e csodának is megvannak a maga csapdái. Nevezetesen: minél nagyobbra nô az online piac, annál nagyobb kihívást jelent a mûködtetése is - s az eBay tevékenységét éppen a mûködtetés kiváló volta fémjelezte már a kezdetektôl. Úgy tudták meglovagolni a növekedési hullámot, hogy világszínvonalú elektronikus kereskedelmi infrastruktúrát hoztak létre, amely másodpercenként 72 000 http-keresést teljesítve több mint 200 millió internetes oldal megtekintését teszi lehetôvé naponta. Ez a fajta méretezhetôség teszi az eBay-t az egyik legmegbízhatóbb, leggyorsabb, az igényeket legrugalmasabban követô weboldallá, annak ellenére, hogy mindeközben hihetetlen tömegû adattal és ügylettel kell megbirkóznia.
Az eBay a piac üzemeltetése során a bizalomra és a tisztességes ügymenetre épít - lehetôvé téve, hogy a közösség minden egyes tagjának esélye legyen a legjobb árak megtalálására az egyes árucikkek vonatkozásában. A site-tal szemben az az elvárás, hogy mindenkinek - valós idôben - rendelkezésére álljon, amikor csak szüksége van rá, függetlenül attól, hogy az érdeklôdô személyi számítógépen, az Internet böngészésére alkalmas mobiltelefonon, vagy vezeték nélküli kéziszámítógépen keresztül létesít-e kapcsolatot. Az eBay ma már követendô példának számít az aukciós piacok körében a tekintetben, ahogyan a méltányos és egyenrangú bánásmódot érvényre juttatja részben technikai megbízhatósága révén, részben azáltal, ahogyan tagjainak tevékenységét a becsületesség és a bizalom fenntartása érdekében felügyeli és szabályozza.
De milyen lesz a jövô? Hogyan lehet továbbra is olyan, alacsony költségszintû, magas minôségi színvonalat képviselô online piacokat építeni, amelyek rugalmasan együtt növekednek a vállalkozással, miközben folyamatosan meg tudnak felelni az ügyfelek számtalan követelményének, tekintetbe véve ráadásul, hogy az ügyfelek nem csak kis- és középméretû vállalkozásokat jelentenek, hanem - mint például az eBay esetében - nagyvállalatokat is? A válasz kulcsa olyan elektronikus kereskedelmi infrastruktúra kiépítésében rejlik, amely nyitott számítógépes platformokon alapul, s ezzel lehetôvé teszi, hogy bármikor egyszerûen és rugalmasan új kapacitásokat lehessen bekapcsolni, úgy megosztva ezzel a munkaterhelést, hogy biztosított legyen a technikai befektetés legmagasabb szintû kihasználtsága.
A jövôben az ügyfelek - különösen a versenyszféra képviselôi - olyan piacra tartanak majd igényt, amely nyitott, a webes szolgáltatásoknak megfelelô szabványokra alapul, lehetôvé téve a vállalkozások számára, hogy programszintû hozzáférést létesítsenek egymás termékeihez és szolgáltatásaihoz. A vállalkozások többé-kevésbé ugyanúgy képesek lesznek elôre meghatározott árak és feltételek mellett partnert keresni és találni maguknak, ahogyan az a már mûködô online pénzügyi és árutôzsdei piacokon történik. A jövô az ilyen, teljes mértékben automatizált piacoké, hiszen a web-alapú szolgáltatások sokkal nagyobb hatékonyságot biztosítanak, sokkal alacsonyabb költségszint mellett.

A cikk Willy Chiu tanulmánya alapján készült. Willy Chiu, az IBM Software Group nagyforgalmú hálószemek üzletágért felelôs alelnöke a kaliforniai San Jose-ban.