Teszteltük

Google-mánia: aki keres, talál

Jól mûködik és még szórakoztató is


Akik mostanában jártak a www.google.com keresôoldalon, bizonyára észrevették, hogy a Google-logó foci témájú grafikává alakult át. Ez a futball világbajnokságra utal, de idén hasonló átalakuláson ment át a logó más események, ünnepek idején is. Például anyák napján virágok vették körül, Dali születésnapján pedig Persistence of Memory címû híres festményének csüngô óra számlapjai olvadtak egybe a Google "o" betûivel. A Google határozott imidzset próbál magáról kialakítani, és ezzel igen jó úton is halad.
Szinte szájhagyomány útján, különösebb hírverés nélkül terjedt el, hogy a néhány évvel ezelôtt (1998-ban) indult Google egy igen jó keresôprogram. Ebben persze az is segített, hogy a régi, nagy hagyományokkal rendelkezô keresôk, mint például az Altavista, egyszerûen nem tudták már az általuk feldolgozott hatalmas anyagmennyiséget kezelni, és egyre több téves, felesleges találat vegyült a válaszok közé. Ma már igen kevés rá az esély, hogy az Altavista megtalálja, amit keresünk, és azt ne a századik oldalon listázza csak ki. A Google viszont hamar a siker útjára lépett. Tavaly januárban már napi 100 millió keresést szolgált ki, és számtalan díjat nyert. A Google azzal is elismerést váltott ki már a kezdetektôl fogva, hogy fôoldalán egyáltalán nincsenek reklámok, csak a találati oldalakon, és ott is alig. Ezért gyorsan letöltôdik, nem nyitogat fel új ablakokat, vagyis gyors és praktikus. Sôt, abszolút testre szabható. Kezelôfelülete - vagyis az oldal, ahol a kereséseket indítjuk - már szinte minden emberi és nem létezô nyelven is elérhetô. Magyar, szuahéli és több tucatnyi más nyelv mellett eszperantóul, "Gork, gork!", klingon és hacker nyelven és különbözô tájszólásokban is használhatjuk. A beállításainkat lementhetjük, a kezelô nyelv mellett szûkíthetjük a kereséseket hazai oldalakra, vagy ki-be kapcsolhatjuk a trágár szavak szûrését. Részletes kereséshez külön oldalon válogathatunk az opciók (idôpont, filetípus, nyelv, stb.) közül, és kereshetünk csak a képek közt, vagy a Google katalógusban. Külön érdekesség a keresés gomb melletti másik "I'm feeling lucky" (Szerencsésnek érzem magam!) gomb, ami az elsô találatra automatikusan továbbvisz minket.
A fôoldalon csak a keresô praktikus oldalát és jópofa logóit ismerhetjük meg, de ha továbblépünk innen a http://www.google.ch/intl/hu/about.html (Mindent a Google-ról) oldalra, valóságos szórakoztató központba jutunk. Megnézhetjük a teljes eddigi logó-archívumot, és betekinthetünk a cég életébe is. A képeken csupa vidám ember, az irodákban mindenütt hatalmas színes labdák sorakoznak. De az új imidzs is pont annak a rétegnek - legfôképp a fiatal IT értelmiségnek - szól, akik a Google-t üzemeltetik. Ez az irányultság derül ki abból a ténybôl is, hogy a cég nemrég a modern irodákban - válaszfalak közti kockákban - dolgozók életét parodizáló Dilbert képregények készítôjével lépett együttmûködésre.


Betekintést nyerhetünk az új fejlesztésekbe is, sôt ki is próbálhatjuk ôket. Ezek egyike a weboldal-lefordító program, ami például egy francia oldalt automatikusan átalakít angolra. Az USA területére vonatkozóan térképes keresés és telefonkönyv is rendelkezésre áll. Bizonyos fejlesztésekben pedig mi magunk is tevékenyen részt vehetünk: például a Google keresô különbözô nyelvekre való adaptálásában. A magyar és a fôbb nyelvek már kész vannak, de segíthetünk az örmény, grönlandi vagy pastu változat elkészítésében. Programozási versenyek is gyakran várnak. A Google laboratórium oldalán (http://labs.google.com/) szintén megnézhetjük, "mi fortyog az üstben", milyen újdonságokat terveznek. Itt a legígéretesebb ötletnek a Voice Search tûnik, ami azt jelenti, hogy telefonhívással, hangvezérléssel indíthatunk keresést. Ezt akár már ki is próbálhatjuk. Egyébként kéziszámítógépekre optimalizált és WAP-os keresôoldala is van a Google-nek.
A legfrissebb és leghumorosabb dolgokat azonban a Google weblogjából (http://google.blogspace.com/) olvashatjuk ki . Itt találjuk meg a linkeket a Custom Google oldalakhoz, amelyek egy bizonyos témakörre szûkítik a találatokat. Az egyik ilyen oldal például csak a Microsofttal kapcsolatos (http://www.google.com/microsoft) oldalakat próbálja megtalálni . Itt a "sucks" (szívás, vacak) szót beírva egy-két kivételtôl eltekintve csupa Microsoft-ellenes oldalra találunk. Linux és Mac verzió is van. Hamis híroldalak és humoros site-ok is foglalkoznak a Google-lel, sôt, novellák is ihletôdnek általa, amelyekhez itt hivatkozásokat találhatunk. Kipróbálhatjuk a Google MentalPlexet is, ami gondolatvezérléssel mûködik. Ha sokat nézzük a forgó spirált, és erôsen a keresett oldalra koncentrálunk, akkor egy klikkelés után megkapjuk a választ.
Mind közül azonban a Google Zeitgeist a legérdekesebb (http://www.google .com/press/zeitgeist.html) gyûjtemény , ahol a keresések statisztikái találhatók meg. Folyamatosan követhetjük a világ eseményeit, ha megnézzük, mely szavakra kerestek legtöbbet bizonyos idôszakokban az emberek. Havi, éves és tematikus bontásban találjuk meg a legnépszerûbb lekérdezéseket.
Június elején például - nem meglepô mód - a foci vb-re kerestek legtöbbet. Néhány hete a listán még a Star Wars szerepelt. Azt is megtudhatjuk, hogy idén áprilisban fordult elô elôször, hogy több volt a spanyol nyelvû keresés, mint a japán. A tavalyi évet egy koordinátatengelyen, képekkel kiegészítve nézhetjük végig. Márciusban Tom Cruise és Nicole Kidman volt a sztár, mert bejelentették válásukat, augusztusban a Code Red vírus került az érdeklôdés középpontjába, év végén pedig az X-box és a többi játékkonzol. A szeptemberi tragédia idején tapasztalt keresésekrôl külön függvények készültek. Valószínûleg ezzel az eseménnyel magyarázható az is, hogy a tavalyi toplista elsô helyezettje Nostradamus lett, utána pedig a CNN és a World Trade Center jön, negyedik helyre szorítva ezzel Harry Pottert.
Ha elbûvölnek a számok, akkor a weblogról indulva egy másik oldalon megtudhatjuk, három hónap alatt hányan és hányféle módon írták be rosszul Britney Spears nevét, Bridney-tôl egészen Prittany-ig. Ezek után már nem nehéz Google-rajongóvá válnunk, az oldalak üzenete egyébként is az, hogy googlernek lenni nagyon trendi. Úgyhogy irány a Google Store, ahol logóval díszített sapka, póló, toll és bögre mellett ábécés-könyvet és fából készült google-express vonatot is rendelhetünk.

(teo)