|
Az MMS szolgáltatás lesz a húzóerô?
A képek forradalma
Új dimenzióba emelte a Westel Mobil Rt. az üzenetküldési szolgáltatásokat a nemrég bevezetett Multimedia Messaging Services, azaz MMS szolgáltatásokkal. Ezzel a nemrégiben szabványosított MMS szolgáltatás a világon elôször kereskedelmi forgalomban hazánkban lett elérhetô. A képek, hangok és multimédiás üzenetek küldésének lehetôsége minden bizonnyal egyfajta forradalmat hoz a GSM szolgáltatásba, ahogyan ez a hagyományos SMS üzenetek esetében is történt. Kinek szól ez szolgáltatás, mire és hogyan lehet használni, mit várhatunk el a mobiltelefonokba épített kamerákkal készített képektôl? - többek között errôl beszélgettünk Langsteiner Marianne üzletfejlesztési igazgatóval.
- Az MMS szolgáltatás a pillanat megörökítésében játszhat fontos szerepet nagyon sok ember életében. A GSM szolgáltatásoknak ez most a csúcsa. Az MMS képes készülékek a hi-tech mobilkészülékek sorába tartoznak. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a mobil kommunikáció összes elônyét és hátrányát magában hordozza az MMS. Tehát lehet vele képeket készíteni, azokhoz hang alámondást felvenni és ezt továbbküldeni, de ne várjuk el tôle, hogy olyan minôségû felvételeket kapunk, mint például egy 4 megapixeles fényképezôgéppel készített fotó, vagy egy asztali CD felvevôvel készített hangfelvétel esetén.
- Ha az MMS mobilokkal készített képek minôsége alatta marad a megapixeles kamerákénak, milyen célokra lehet, érdemes azt használni?
- Számtalan helyzet adódhat, amikor ez hasznos, vagy többet ér egy SMS-nél. Például ha ülünk a határ elôtt a hosszú sorban, akkor készítünk egy gyors felvételt a hosszú sorról, a kép mellé felvesszük az üzenetet: "Ne menj Hegyeshalom felé, mert 3 órát várakozhatsz!" - és már küldjük is a szintén errefelé tartó ismerôsünknek. Ô megkapja a képet, a telefonja szinte automatikusan lejátssza neki a hang alámondást is. Ez gyorsabb, és egyszerûbb kommunikáció, mint ha ugyanezt az üzenetet megpróbálnánk SMS-ben bepötyögni. Azoknak, akik nem szívesen írnak hosszabb SMS-t a mobiltelefonok billentyûzetén, ez különösen hasznos szolgáltatás.
- Akár részben ki is válthatja az MMS az SMS szolgáltatást?
- Részben minden bizonnyal. Képben sokkal egyszerûbb az információkat elmondani. Gondoljunk csak a tartalomszolgáltatásokra, mint például az idôjárás jelentés. SMS üzenetnél végig kell olvasni a szöveget, milyen idô várható másnap, az sem biztos, hogy könnyen belefér 160 karakterbe. Ehelyett egy kép átküldése sokkal informatívabb, ráadásul akár animált is lehet. De még a félprofesszionális felhasználók számára is hasznos lehet. A mobiltelefonhoz csatlakozó kamerával jelenleg maximum 640x480 pixeles képet lehet készíteni. Ez ugyan nyomtatásban nem egy magas minôség, azonban webes felhasználásra éppen megfelelô. Tehát egy tudósító számára is lehet hasznos, ha valahol jár, ahol fontos esemény történik, és van nála MMS képes készülék kamerával. Az esemény megörökíthetô, és szinte azonnal továbbküldhetô a szerkesztôségbe, ott pedig a fotóval együtt az internetre kirakható. De a felhasználási lehetôségek változatosak. Használhatják ingatlanügynökök, baleseti helyszínelôk, parkolóôrök - mindannyian potenciális felhasználói lehetnek az MMS-nek.
- Kiknek pozicionálható ma ez a szolgáltatás? Elvégre nem olcsó a készülék, és egy MMS üzenet elküldési tarifája akár 10 SMS üzenet árába is kerülhet.
- A kisméretû, 10 kbyte-ig terjedô MMS ára alig több, mint két SMS. Azt gondoljuk, az MMS szolgáltatás nagyon hamar népszerûvé és elterjedtté fog válni. Ma egy MMS képes készülék a kamerával együtt közel bruttó 120 ezer forintba kerül. Ez valóban nem olcsó termék, de minden bizonnyal - a gyártók ígéretei szerint - hamarosan jönnek megfizethetôbb készülékek is. Elég, ha arra gondolunk, hogy néhány éve még egy wapos készülék is milyen drága volt, ma meg a 10-20 ezer forintért megvásárolható mobil is wapképes. Tehát az árak csökkenni fognak, és így egyre többen lesznek képesek megfizetni az MMS tudású készülékeket.
- Mennyi idô alatt válhat tömegessé az MMS?
- Úgy véljük, sokkal gyorsabban fog betörni a mindennapokba, mint annak idején az SMS. A Westel több mint 2,9 millió elôfizetôjébôl 300 ezernél is többen rendszeresen elôfizetnek a tartalomszolgáltatásokra. Ôk minden bizonnyal hamarosan ráéreznek az újdonság ízére. A siker szempontjából nagyon fontos, hogy nagyon könnyen, egyszerûen lehessen használni az MMS-re épülô szolgáltatásokat. Ha készítünk egy képet, a készülék megkérdezi, hogyan küldjük el, ezután felkínálja a címzett kiválasztásának lehetôségét. Tehát szinte gombnyomásra, automatikusan mûködik - a számítástechnikában talán plug&play-nek hívnák ezt. Szerintünk két év elég lesz az MMS szolgáltatás használatának tömeges elterjedéséhez.
- Ez lehet az a szolgáltatás, ami - egy amerikai komputercég szlogenjét idézve - "olyan egyszerû, hogy anyád is kezelni tudja"?
- Minden bizonnyal. A Westel nagyon sok pénzt, munkát fektetett abba, hogy olyan információs és tartalomszolgáltatásokat fejlesszen ki, amelyek igénybevétele a felhasználók számára könnyû, egyszerû, és tényleg gombnyomásra mûködik. Biztosan sokan nem tudják, mi az a SIM toolkit, de a Menüásznak ez az alapja. Másrészt felnôtté válik egy új generáció, amelynek számára a WAP, a GPRS használata ugyanolyan természetes, mint felemelni a kagylót és felhívni valakit. Közel van az az idô, amikor a wap oldalak elkészítôi bevételt generálhatnak a honlapjuk látogatottságából. Az emelt díjas SMS üzenetek formájában már ma is vannak erre érdekes és sikeres próbálkozások.
- Mennyire terjed a mobilkommunikációban a játék? Egyre több készülékben találhatunk beépített játékot, és minden bizonnyal az MMS is lökést ad a humoros, játékos szolgáltatások terjedésének.
- Azt is lehet mondani, hogy a mobil kommunikáció forradalma materializálja az emberben a homo ludenst. Nem csak arra gondolhatunk, hogy mondjuk a buszon hazafelé elüthetjük vele az idôt. Én például két évvel ezelôtt azt hittem, a humor SMS formájában nem lesz nyerô. Ehhez képest az SMS-ben lekérhetô szolgáltatásokban mindig benne van a top 3-ban a humor. A játékok terjedésében az is segít, hogy így a játékos meg tudja ôrizni anonimitását. Aki nem akar betelefonálni egy Kapcsoltam típusú játékba, vagy nem próbál meg bejutni a Legyen Ön is milliomosba, az is szívesen játszik, ha ezt anonim módon, SMS-ben teheti meg. Ebben egy újabb áttörés lehet majd az MMS szolgáltatás.
- Küldhetôek animált képek, rövidfilmek is MMS-en keresztül?
- A szabványok szerint igen. Tehát hamarosan akár az is egyfajta szolgáltatássá válhat, hogy lekérek például egy félperces filmajánló klipet, ami alapján eldöntöm, megnézem-e a filmet a moziban. A lehetôségek sora végtelen, a tartalomszolgáltatásban a Westel partnerei is megtalálhatják üzleti számításaikat.
- A Westel háromfajta MMS üzenet tarifát alakított ki, de ebbôl még csak kettô használható. Miért?
- Jelenleg még csak a Sony-Ericsson szállít MMS készüléket. A gyártó pillanatnyilag a kis és közepes méretû MMS üzenetek elküldését garantálja. Hamarosan ôk is, és más gyártók is kijönnek olyan típusokkal, amelyek a nagyméretû MMS üzenetek elküldését is biztosítják.
- Honnan tudhatja a felhasználó, ha MMS üzenetet küld, hogy az melyik tarifa kategóriába esik?
- A GSM Szövetség arra kérte a gyártókat és a szolgáltatókat, hogy az MMS szolgáltatásoknál a készülék az üzenetek elküldése elôtt írja ki az üzenet méretét. A most piacon levô modell még nem tudja ezt, de reményeink szerint jövô évtôl minden új készülék képes lesz erre.
- Talán fontos ez is: ha fotózni is lehet a mobiltelefonnal, akkor természetesen adódik a színes kijelzô. Közeleg a szürkeárnyalatos kijelzôk végkora?
- Minden bizonnyal az MMS szolgáltatások elterjedése óriási lökést ad a színes kijelzôk elterjedésének. Nem nagyon lesz értelme ugyanis MMS képes készüléket színes kijelzô nélkül piacra dobni. Mivel a GSM rendszer sajátossága, hogy a hálózatra felcsatlakozáskor a készülékazonosítót is használja a rendszer, ebbôl lemérhetjük, hogy a színes készülékek tulajdonosai milyen arányban vesznek igénybe színeket használó wap szolgáltatást. Ebbôl az látszik, hogy igen nagy a szerepük a színeknek, ösztönzô hatást gyakorolnak a felhasználókra.
(BJ)