|
Nemzetközi MMS fórum Budapesten
Mekkora siker lesz az MMS?
Egész napos Multimedia Messaging Fórumot rendezett Budapesten az Ericsson Magyarország és a Westel Rt. a mobil multimédia üzenetek iránti növekvô érdeklôdésre tekintettel. A rendezvényen hat ország kilenc szolgáltatója tájékozódott a világ elsô MMS szolgáltatásainak bevezetésérôl és tapasztalatairól.
A világon elsôként 2002. április 28-án a Westel Rt. vezette be a mobil multimédiás üzenetszolgáltatást, az MMS-t. A világelsô hálózat megvalósításához az Ericsson nyújtotta a technológiai és rendszertechnikai hátteret. Valóban volt tehát mirôl beszámolni a téma iránt részleteiben is igen intenzíven érdeklôdô kilenc szolgáltatónak, akik között török, sôt jordániai székhelyû társaság is megtalálható volt.
Mennyire lesz üzlet az MMS, mit remél ettôl a világ? Ez a kérdés mindenkiben felmerül, bár az Ericsson és a Westel szakemberei szerint csak azokban, akik még nem lettek rabjai az MMS szolgáltatás elônyeinek. A kérdésre Gregg Moshensky, az Ericsson MMS részlegének marketing igazgatója adott választ egy elôrejelzésekkel megtûzdelt elôadás keretében. Nos, ebbôl megtudhattuk, hogy például az Ovum elôrejelzései szerint az SMS forgalom idén tetôzik, 2003-tól lassú ütemben csökken a jelentôsége, ugyanakkor az EMS és az MMS forgalom jelentôsen növekszik. (A fogalmak magyarázatát lásd a Modem Kor 2001. októberi számában a kisszótárban.)
2005-re az MMS üzenetek száma nagyobb lesz, mint az SMS és EMS üzenetek együttes száma. Hasonló tendencia érvényes a bevételekre is, itt azonban még komoly tapasztalatokra van szükség a tekintetben, hogy miért mit hajlandó fizetni a felhasználó. Az elôzetes felmérések szerint az MMS-ért 3-4-szeres összeget szívesen fizetnek, de feljebb már nem szabad menni az árakkal. 2002-ben a reális árszintet az jellemzi, hogy míg egy SMS átlagos európai ára 0,14 Euró, addig egy állóképes MMS 0,42 Euró, egy mozgó MMS pedig 0,71 Eurós átlagáron értékesíthetô. Mint Moshensky elmondta, komoly elemezhetô tapasztalatok még nem állnak rendelkezésre, de már mûködik a szolgáltatás az úttörô Westel hálózaton kívül a német D2/Vodafone hálózatban kísérleti jelleggel, a portugál Vodafone Telecel, a norvég Telenor hálózatában és a hongkongi CSL-nél is.
A Telenornál egy üzenet 1,1 USD, a német hálózatban 0,34 USD, a portugáloknál 0,41 USD, míg a hongkongi üzenetek 0,6-2,0 USD között mozognak mérettôl függôen. Elég nagyok tehát az árbeli eltérések. Összehasonlításul itthon a 10 kbyte alatti üzenet 0,28 USD, a 10 és 30 kbyte közötti üzenet 0,59 USD míg a 30 kbyte feletti üzenet 1,18 USD átszámítva.
Persze nagy kérdés, hogy ki is az a kör, akit megérint az MMS világa. Erre Jonas Selén, az Ericsson ConsumerLab tanácsadója adott részletes választ elôadásában. Selén az egész világot egy olyan térképen helyezte el, ahol a négy égtáj helyett északon a "felfedezés", délen a "stabilitás" míg nyugaton az "állandó elônyök", keleten pedig az "azonnali megelégedés" szerepelt. Egy gyakorlott festômûvész nagyvonalúságával és biztonságával helyezte el ezen a térképen a fiatalságot, a menedzsereket, a professzionális szakembereket, az iskolázatlan kétkezi munkásokat, a tanárokat, eladókat és a nyugdíjasokat. Ugyanígy mutatta be, hol helyezkednek el a lassan alkalmazkodók, a racionálisak, az érzelmileg túlfûtött emberek és a státusszimbólumokat kedvelôk. Megtalálták a helyüket a térképen az eszközök is: a tárcsás telefon, az asztali PC, a konvencionális mobil és az igazi mobil herkentyû, a "gizmo" is.
Kedves Olvasó, ha van kedve, próbálkozzon Jonas Selén után szabadon, rajzolja meg a térképet. Elgondolkodtató következtetésekre ad alkalmat ez a kis játék. Ráadásul Selén mindebbôl komoly üzleti következtetéseket tudott levonni, ami - ha beválik - jelentôs bevételhez juttatja a szolgáltatást jó helyre eladni akaró szolgáltatókat. Hogy kik az elsô célba vett rétegek? Nos, a felfedezô típusú középkorúak, a felfedezô típusú és a racionalista fiatalok, valamint a társaságkedvelô fiatalok és a magasan kvalifikált középkorúak.
A Fórum második részében Gregg Moshensky áttért a mûszaki megoldások ismertetésére, majd a Westel részérôl Puskás Zoltán projektmenedzser mutatta be, hogyan is lettek világelsôk a szolgáltatás bevezetésében. A Fórum további részében gyakorlati bemutatók és alkalmazási példákkal tûzdelt elôadások hangzottak el. Hallgatva a külföldrôl érkezettek részletekbe menô kérdéseit és vitáit, egyértelmû, hogy a tapasztalatok átadásának igen jó módszerét választotta az Ericsson és a Westel.
-lits