|
Jó bankinformatikai háttér nélkül nem megy
Online bankoké a jövô
Május közepén bankinformatikai szakmai napot tartott a KFKI Csoporthoz tartozó Classys Informatikai Kft. A cég közel 120 munkatársat foglalkoztat, részben államigazgatási, részben bankinformatikai szoftverek fejlesztésével és disztribúciójával foglalkozik. Rendelkeznek saját fejlesztésû termékekkel, de vannak más gyártóktól származó programcsomagjaik is, amiket szükség esetén az ügyfél igényeihez tudnak alakítani. Így akik hozzájuk fordulnak, nemcsak egy eszközt kapnak a készletbôl, hanem pontosan azt, amire szükségük van. A szakmai nap programja is ezt a szerkezetet tükrözte: bemutatták saját fejlesztésû programjaikat, de részt vettek egy-egy termékük bemutatásával az SAP, az IBM és a FINEOS szakemberei is.
A nap folyamán többen is említették, hogy az az elôrejelzés, miszerint a bankfiókok eltûnnek az életünkbôl és "csak" elektronikus bankfiókok lesznek, mostanáig még nem vált be. Mindenesetre biztosan kevesebbet járunk bankokba. A telebank szolgáltatásokat sokan kedvelik: a bátrabbak kisebb-nagyobb tranzakciókat végeznek telefonon keresztül, a bizalmatlanabb ügyfelek pedig tájékozódásra választják szívesebben, mint a fiókok információs pultjainál való várakozást. A telebankok viszonylagos népszerûsége és a mobil készülékek egy évtizede még elképzelhetetlen sokasága miatt a szakemberek a mobil kereskedelem sikerét várják a közeljövôben.
A kevésbé távoli jövôt firtató kérdések között a chipkártyára való áttérésben látnak áttörô változási lehetôséget a szakemberek. Ha egy kellôen sok ügyféllel rendelkezô bank rászánja magát az áttérésre, akkor meglesz az a kritikus kártyatömeg, amihez már érdemes szolgáltatásokat kifejleszteni. A mobil cégek úgy tûnik, készek az együttmûködésre a chipkártyás megoldásokkal kapcsolatban is.
Az új lehetôségek nem csak üzletet jelentenek a bankok számára, hanem megnövekedett informatikai terheket is. A Classys szakembereinek az a véleménye, hogy a jelenlegi, viszonylag csendes idôszakot ki kell használni arra, hogy megalapozzák a bankok az új elektronikus szolgáltatásokhoz szükséges informatikai hátteret.
Bozó Gyôzô elôadásában a hitelezés rendkívül dinamikus növekedésére hívta fel a figyelmet. A megnövekedett forgalom és az európai szabványok bevezetésének közelsége miatt a bankoknak nagy figyelmet kell fordítani a hitelgondozásra és a kockázatkezelésre. A hitelezés-növekedés a felügyeletnek (PSZÁF) a 2001-es évi gyorsjelentésébôl is látható. Mind a lakossági, mind a vállalati hitelek állománya nôtt. Igazán dinamikusan, mintegy másfélszeresére a lakossági hitelezés bôvült a tavalyi év során. Ezen belül is a fogyasztási hitelek és a lakáscélú hitelek mutattak rendkívül impozáns növekedést kétszeres, illetve közel háromnegyedszeres mértékben. Így nem meglepô, hogy a lakossági és vállalati hitelállomány közötti arány is módosult. A 3 éve még nagyjából 1:10-hez arány 1:5-re módosult. Ez a háttér nyilván informatikai megoldásokért kiált.
Várhatóan az európai uniós csatlakozásunkkal egyszerre, 2004 környékén lépnek életbe a Bázel II. irányelvek is. Eszerint az alaprendszereknek - beleértve a hitelezést is - egy sor követelménynek kell majd megfelelni, például az ügyféltörténetet három évre visszamenôleg eseményszerûen kell tudni regisztrálni és kimutatni, illetve a kockázatkezelést igen magas szinten szükséges prezentálni.
A szakértô a hitelezés folyamatát a könnyebb érthetôség kedvéért egy körciklusban ábrázolta, attól a pillanattól kezdve, mikor az ügyfél betér a bankba, egészen addig, amíg a kölcsönt az utolsó fillérig vissza nem fizeti. A "betér a bankba" kifejezés takarhatja a bank internetes portáljának felkeresését is. Mivel a hitelezés nem elsôsorban a vevôre, hanem inkább az eladóra nézve kockázatos, a szerzôdéskötésig még néhány fázis lezongorázása hátra van: fedezet értékelés, adósminôsítés stb. A folyamatok egy része személyes jelenlét nélkül is megtörténhet, más részéhez egyelôre még nem lehet lemondani a bank meglátogatásáról. A szerzôdéskötéshez szükséges formanyomtatványokat, szerzôdéseket a rendszernek automatikusan elô kell tudni állítani.
A hitelezési folyamat során többször elôfordulhat olyan esemény, hogy az ügyfélnek kapcsolatba kell tudni lépni a bankkal, erre a célra egy klasszikus call-center alapú CRM megoldás alkalmazását javasolják. A hitelkezelési folyamatok kezelésére a Classys két szoftvert fejlesztett ki, ezek a Credit Service illetve a Credit Expert. A Credit Service regisztrálja az ügyfeleket, ügyleteket. Természetesen legtöbbször nem valami egyszerû, lineáris struktúráról van szó, hiszen többen is igényelhetnek egy hitelt, de az is elôfordulhat, hogy egy ügyfél több hitelkonstrukcióban szerepel. Ez a program felelôs a dokumentumok, bizonylatok elhelyezéséért az ügyfél elektronikus dossziéjába.
A Credit Expert a kockázatkezelô programrendszer neve, amiben azok az adatok gyûlnek, amelyek segítségével az adósminôsítés illetve a követelésminôsítés feladatokat el tudják látni a szakértôk. A Classysnak fél évtizedes tapasztalata van a jelzáloghitelezéssel kapcsolatos informatikai megoldások területén.
Egy másik dinamikusan fejlôdô terület a jelentésszolgálati adatpiac. A bankoknál jelentôs emberi erôforrásokat köt le a különbözô szervezetek felé beküldendô adatok, jelentések elôállítása. Kézi elôállítás helyett, divatos kifejezéssel élve az adatokat adattárházban tárolják és egyetlen gombnyomással generálják a szükséges formátumú anyagokat, jelentéseket. Az adattárház az adatokon kívül tartalmazza azokat az eljárásokat is, amelyek leírják az adatelemzésekhez szükséges szempontokat, majd generálni, szûrni kell a szükséges jelentéseket. Az adatok esetében sem csak egyszerû tárolásról van szó, hanem úgynevezett idôsoros tárolásról, amely során visszamenôleg kikereshetôk az adatsorok.
A verseny nagy: sokan és sokféle szoftverrel igyekeznek a hazai bankokat meggyôzni rendszerük jóságáról. A Classys biztos a sikerben, mert - mint mondják - szakemberei két dologhoz értenek igazán: a bankhoz és az informatikához.
Gyôri Erzsébet