|
Az e-aukció helyzete itthon
Online kultúra: még csak születôben
AZ eBay-rôl szóló írás kapcsán megkérdeztük az itthoni online kereskedelem egyik szakértôjét, az aXio online aukciósház alapító tagját és fejlesztôjét, Fagyal Csongort, aki az Egyesült Államokban szeretett bele az eBay-be.
- Mitôl oly népszerû az eBay?
- Az eBay elsôsége az Internetes piacterek között megkérdôjelezhetetlen, egyszersmind lenyûgözô. A folyamatosan megújuló, sok milliós kínálat a vásárlók minden igényét kielégíti. Sok kereskedô szüntette meg "offline" boltját az Egyesült Államokban, és kizárólag az eBay-en árusít - többen közülük már átlépték a mágikusnak számító tízezer sikeres tranzakciószámhoz tartozó limitet és úgynevezett "eBay Power Seller-ek" lettek. Az eBay olyan, mint egy katalógus: amit nem lehet megtalálni listázásaiban, azt többnyire meg sem érdemes venni. A konkurenciaharcnak és az online értékesítés relatíve alacsony költségei miatt az árakkal szinte lehetetlen harcolni - mindamellett a feladott aukciók túlnyomó többsége sikeresen zárul, így a kereskedô kockázata is minimális. Az eladók ôszinték, megbízhatóak, éppúgy mint a vásárlók. Az elengedhetetlen bizalom kiépítését segíti egyébként a vevô/eladó értékelô rendszer ("user feedback") is, így mindenkirôl tudni lehet, érdemes-e vele üzletelni.
- A "nagyságnak" ára van. Milyen problémák jelentkezhetnek egy ekkora vállalkozásnál?
- Az eBay mára akkorára nôtte ki magát, hogy egyedi problémákkal - például nemfizetés, hamis aukciók, stb. - nem tud egyenként foglalkozni, vagy csak körülményesen. Az eBay-nek "levelet írni" gyakorlatilag nem lehet. Ez egy önmagát szabályozó közösség, és mint ilyen, nem mentes szélsôségektôl. Emellett bármilyen módosítást a szoftverben és az oldalak kinézetében csak lassan, lépésekben, nagy körültekintéssel tudnak bevezetni, mivel a soknemzetiségû, széles társadalmi rétegekbôl kikerülô közönség nehezen vált.
- Vásárlóként voltak kedvezôtlen tapasztalataid is?
- Inkább "nem-vásárlóként", ugyanis bármennyire nemzetközi is az eBay, a kereskedôk többnyire amerikaiak, nem fogadnak el országon kívüli liciteket vagy nem szállítanak külföldre. Ráadásul pozitív értékelést szerezni nehéz, hiszen "ismeretlennel" elsôre nagyon nehezen kötnek üzletet.
Legrosszabb tapasztalatom azonban eladóként volt: egy értékes technikai cikkre licit érkezett, majd az indiai vevô ezt késôbb visszavonta, illetve nem tudott fizetni. Ekkor tanultam meg, hogy csak "jó feedback-es" felhasználóval szabad üzletet kötni, ugyanis az eBay a nyakamon maradt eszköz után is jutalékot kért, mivel rendszerük szerint én azt eladtam. További probléma, hogy a listing fee - tehát az az összeg, amibe egy tárgy feladása kerül - már valahol 3 USD körül mozog, ami kis értékû tárgyaknál kellemetlen.
Mindezek mellett megjegyezném, hogy vásárlásaim eddig mindig nagyon kedvezôen zárultak - a megrendelt, akkor sláger DVD+MP3 lejátszó az USA másik partjáról reggelre az ajtóm elé érkezett. Cégem, a Concept Online szoftverbeszerzését is részben az eBay-rôl intéztem - itthonról. A vámmal együtt is kb. féláron jöttünk ki.
- Az eBay sok országban jelen van. Mindenütt ilyen sikeres?
- Többnyire nem - talán csak Nagy-Britanniában. Hiába a nemzetközi irányvonal, az eBay az USA-ban realizálja legnagyobb bevételeit, ott mûködik igazán. Ennek oka a fizetôképes kereslet megléte mellett elsôsorban az amerikai életformában keresendô: míg nálunk a bevásárlás sokaknak öröm és valóságos hétvégi program, szórakozás, addig a tengerentúlon sokaknak inkább nyûg. Ráadásul egy amerikai sokszor fél órát is utazik a legközelebbi bevásárlóközpontig - az Interneten ellenben elég klikkelgetni, és még az ár is jobb. Ott persze meg van oldva a tökéletesen megbízható szállítás is (UPS, USPS, FedEx), amihez az ottaniak évtizedek óta hozzászoktak, hiszen a katalógusból történô rendelés, a TV-Shop náluk már történelem, a mindennapok része.
- Mi a helyzet Európában? A német eBay-en sok tétel van, de másutt háttérbe szorították, például a több országban jelen levô XQL. Ennyire számít, hogy ki jön elsônek?
- Igen. Az elsôség nagyon sokat jelent. A másik ok az, hogy a helyi aukciós házak jobban tudnak igazodni a lokális igényekhez, jobban ismerik a piacot, vannak kapcsolataik. Ezzel szemben az eBay egy fix rendszert hoz, ami azért erôsen amerikai felhangokkal is tele van. Ez persze nem azt jelenti, hogy a modell rossz, de az valószínû, hogy a nagyközönség erre még nem érett.
- És nálunk?
- A helyzet nehéz. A fizetôképes kereslet kicsi, messze alatta van még a nyugat-európainak is, rosszabbak az Internet-penetrációra vonatkozó számok, fôleg vidéken. Nem elterjedt az online fizetésre is használható hitelkártya. A kereskedôk nem szívesen invesztálnak az online megjelenésbe, ugyanis szkeptikusak és a szakértelmük sincs meg ezen a területen. Az a vásárlóközönség pedig, aki még egy ADSL vonalat sem engedhet meg magának, nem szívesen fizet másért sem, így például az "aukcióindítási díj" nálunk nagyon nehezen vezethetô csak be. Egész egyszerûen itthon még csak most van kialakulóban az online kultúra. Mindamellett nagyon sok a kedvezô jel: ezt az általunk fejleszett aXio mindennapjaiban tapasztaljuk. Például a nemrég megjelent aXio e-Shop kiterjesztés igénybevételére rengeteg a jelentkezô, számomra meglepôen fôleg a hagyományosan "offline"-nak minôsülô antikvitás és aukciós szektorból.
- Nemrég derült ki, hogy az eBayen elárverezték egy kémrepülôgép alkatrészeit. De arra is volt már példa, hogy valaki árveréssel próbált férjet szerezni. Mennyire kontrollálhatók a visszaélések?
- Meglepôen jók a tapasztalataink. Havonta egyszer-kétszer elôfordulnak hamis, "kamu" licitek, amelyeket törölnünk kell, illetve néha az eladó nem a licit gyôztesnek adja el a tárgyat, de ezek nagyon ritka kivételek. Furcsaságok persze mindig elôfordulnak: az emberek néha meglepô dolgokat tudnak áruba bocsátani, de ezek inkább kellemes színfoltok mintsem kellemetlenségek.
(ét)