Információtechnológia

 

 

Névtelenül a Cyber térben

Van online adatvédelem?

 

Jól tudjuk általában a valós világban, hogy mikor maradjunk névtelenek és mikor adjuk meg ténylegesen az adatainkat. A virtuális világban ez már nem ilyen egyértelmû, így aztán kellemetlen meglepetésekben is lehet részünk. Ha élvezni akarjuk az internetes szolgáltatások elônyeit, nem maradhatunk örökre "névtelenek", de abban is biztosnak kell lennünk, hogy adatainkkal nem élnek vissza. Bob Leyland - aki az IBM Software Group Manager-e - errôl a napjainkban egyre fontosabb problémáról írt tanulmányában.
Nem hord magán az utcán az ember kitûzôt a nevével és lakcímével, amikor vásárolni megy. A virtuális világban azonban, még ha csak kirakatokat nézegetünk is, egyre több Web oldal kéri, hogy regisztráljuk magunkat vagy engedélyezzük egy 'cookie' küldését, amivel azután nyomon kísérhetik internetes barangolásainkat.
Mindez ahhoz vezet, hogy a fogyasztóknak gyakran elegük van a Web-bôl. Tudják, ha megadják azonosítóikat az Interneten, az akár illetéktelen kezekbe is kerülhet. Ha "megrendeléssel kapcsolatos kérdésekre" válaszolva megadják telefonszámukat vagy e-mail címüket, elôfordulhat, hogy vacsoraidôben ügynökök hívogatják ôket vagy a levelesládájukat elárasztják a hirdetések.
Így amikor a fogyasztó legközelebb meglátogat egy Web lapot, ahol meg kell adnia nevét, címét, korát, esetleg jövedelmi viszonyait, közli, hogy ô Albert Einstein, vagy Bonaparte Napóleon, lakcíme Vanuatu, Fô utca 2, éves jövedelme pedig 5 cent.
Mit is ad értésre ezzel a fogyasztó? Azt, hogy nem bízik a honlap biztonságos voltában és abban sem, hogy a honlap tulajdonosa tiszteletben tartja a magánélethez való személyiségi jogait, nem él vissza adataival illetve nem adja el ôket.
Felmérések szerint a fogyasztók 70 százaléka aggódik az online tranzakciók biztonsága miatt, és 75 százalékuk tart attól, hogy a vállalatok személyi adataikat másoknak is átadják. E félelmek miatt az online vásárlások 15 milliárd dollárral estek vissza tavaly az Egyesült Államokban.
A becslések szerint az elektronikus kereskedelem megkétszerezôdne, ha az emberek jobban bíznának abban, hogy személyiségi jogaikat védik a világhálón. Az aggodalom az adatkezelés miatt olyan mértékû visszatartó erôt jelent, melyet sem a kedvezô ár, sem az egyszerû vásárlás nem tud kompenzálni.
Már jelenleg is komolyak az online privacy védelmével kapcsolatos nehézségek, de hol vannak ezek attól, ami még elôttünk áll. Milyen hatással lehet az egyéni adatok védelmére például egy olyan - nem is távoli - világ, ahol emberek milliói közlekednek az Internetre csatlakoztatott autóval, és akiknek mozgását folyamatosan figyelik? Mi történik az Internetre csatlakoztatott pacemakert használó emberekkel? Ki fér hozzá a pulzusunkra, vérnyomásunkra és koleszterin szintünkre vonatkozó adatokhoz? Az orvos? A biztosító?
A válasz a felelôs cégekkel kezdôdik. Az IT ipar egyértelmû üzenetet kell, hogy küldjön az embereknek, egyértelmûvé téve, hogy bízhatnak bennük, választásaikat tiszteletben tartják, és pontosan tudhatják, hogy mi fog történni az általuk rendelkezésre bocsátott információkkal. Ez a bizalomra épülô kapcsolat lehet az alapja, hogy a vásárlók maguk kérjék, hogy felkerülhessenek a friss hírekkel jelentkezô levelezôlistákra vagy értesítést kapjanak a cég vagy partnerei legújabb ajánlatairól. De nem csak a bizalom a fontos, hanem a választási lehetôség maga. Sok oldalon ugyanis kötelezô valós e-mail címet megadnunk, és elfogadnunk, hogy ezentúl naponta kapjuk a reklámüzeneteket.
Szerencsére folyamatosan új technológiák kerülnek a piacra, amelyek lehetôvé teszik, hogy megtiltsuk vagy korlátozzuk, hogy mások megfigyelhessék mozgásunkat a Világhálón. Például, létezik egy olyan specializált szoftver, amely képessé teszi a vállalkozásokat arra, hogy automatizálják a vállalati privacy politika betartását. Egy másik megoldás is kialakulóban van, a Platform for Privacy Preferences (P3P), amely lehetôvé teszi, hogy a browser összehasonlítsa az adott Web oldal adatvédelmi politikáját az általunk támasztott igényekkel, ily módon biztosítja, hogy csak olyan Web oldalt látogatunk meg illetve olyan Web oldalon bonyolítunk tranzakciókat, amelyek megfelelnek az adatok védelme érdekében általunk támasztott követelményeknek.
Az IT iparnak fel kell gyorsítania ezirányú erôfeszítéseit. Persze nem csak ezek a módszerek jelenthetnek megoldást. A választ azok a társaságok adják meg, amelyek szigorú gyakorlatot és magatartási normákat vezetnek be és be is tartják azokat. Az ügyfelek egyre inkább megkövetelik személyiségi jogaik védelmét. A cégek folyamatosan kutatják annak a módját, hogyan képesek termékeiket és szolgáltatásaikat tovább fejleszteni, hogy azok kielégítsék az ügyfelek igényeit, és ugyanez a teendô az adatvédelemmel is.
Az adatvédelem mindenekelôtt magatartási kérdés és nem technológiai. Meg kell találni a legjobb ösztönzôket és mozgató rugókat, hogy szembe tudjunk szállni egy olyan egyszerû kihívással, amit a hálózatra kötött világ ugyan kicsit bonyolulttá tett, de attól még változatlanul egyszerû maradt. Ez pedig a következô: az ügyfelek látni akarják, hogy az adatvédelem a gyakorlatban is mûködik, és nem elégednek meg azzal, ha csak szép szavakkal beszélnek róla.