Vezetékes távközlés

Alkotmánybírósághoz fordul az Etel

Az elôdökre mutogatás ideje lejárt...

 

Az eTel Magyarország önállóan is az Alkotmánybírósághoz fordul a távközlés liberalizációjának megvalósításával megbízott hatóságok mulasztásai és a monopolisztikus piaci viszonyok konzerválására irányuló intézkedései miatt - jelentette be február közepén Budapesten Lukács Tamás, az eTel Magyarország ügyvezetô igazgatója. Az igazgató szerint a szabad távközlési piaci verseny kialakulásának elmaradásában az Informatikai és Hírközlési Minisztériumnak felelôssége van, mert rendre késlekedik a szükséges rendeletek megalkotásával, tevékenysége pedig ellentmond a Hírközlési Törvény (Hkt) elveinek és betûjének.
Lukács Tamás emlékeztetett arra, hogy a Hkt-tól úgy a lakosság, mint az üzleti szféra egyaránt evidens módon a díjak csökkenését várta. Ezzel ellentétben 2002. január 1-je óta a távbeszélô elôfizetôi díjak tekintetében országszerte általános volt a díjnövekedés. Tarifacsökkenés csak bizonyos díjcsomagokban volt elérhetô - azon az áron, hogy az elôfizetô több évre lemond a szabad szolgáltatóválasztás jogáról. A hazai Internet penetráció több éve stagnál, annak ellenére is, hogy a hírközlési kormányzat az internethasználat terjedését például a Matáv internet tarifáinak állami dotálásával próbálta olcsóbbá tenni - nem mellékesen piacidegen eszközökkel és a versenysemlegességet is sértve.
A versenypiac szereplôivel való egyeztetés nélkül elfogadott Matáv referencia összekapcsolási ajánlat (RIO) árai nem teszik lehetôvé a vezetékes piacon a versenyt: ezek az árak ugyanis gazdaságilag akadályozzák meg az alternatív társaságokat a Matávval való versengésben. Az ír tulajdonú eTel Magyarország vezetôje kijelentette, hogy a hazai piacon végrehajtott külföldi befektetésekkel kapcsolatos döntéseket a Hkt. alapján, a törvények erejének európai felfogásában, azaz a következetes végrehajtásban bízva, jóhiszemûen hozták meg a tulajdonosok, akik nem számoltak a magyar hatóságok halogató és versenyellenes, az alternatív távbeszélô szolgáltatók érdekeit semmibe vevô magatartásával.
Elvileg segíthetett volna a verseny kibontakozásában, hogy a referencia összekapcsolási árakat 2003 elejétôl már nem teljesen felosztott költségek (FDC) elvén, hanem a hosszú távú különbözeti költségek elvén (LRIC) kellene megállapítani. Az eltérô szabályozás a nemzetközi gyakorlat szerint önmagában minimum 20-30 százalékkal csökkenthette volna az összekapcsolási díjakat. Részben a végrehajtási rendeletek késései, tehát a hírközlési kormányzat mulasztása miatt az LRIC alapú árképzés legkorábban valamikor tavasszal léphet életbe, legalább négy hónap csúszással. Ennél is elgondolkodtatóbb, hogy elsô körben a Matáv olyan ajánlatot tett le a hírközlési hatóság asztalára, mely szerint az összekapcsolási díjak a korábbi modellben foglaltnál is magasabbak!
A volt monopólium taktikázását egyszerûen megakadályozhatták volna, ha akár egy végrehajtási rendelet segítségével kötelezik a hírközlési hatóságot az összekapcsolási ajánlatok elbírálása során nemzetközi benchmarkok használatára.
Idôközben a versenyellenes kormányzati magatartás újabb bizonyítékaként 2003. január 23-án kihirdették azt a kormányrendeletet, amely az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapba történô befizetéseket szabályozza. E rendelet - noha már megalkotása elôtt, sôt, a Hírközlési törvény elôzô parlament általi elfogadásakor tiltakoztak az alternatív és mobilszolgáltatók a javasolt módszer ellen - aránytalan befizetési kötelezettséget írt elô az alternatív távközlési szolgáltatókra, miközben egyoldalúan tovább gazdagítja a korábban legnagyobb profitnövekedést elérô hazai üzleti vállalkozást, a távközlési piaci versenyben ellenérdekelt Matávot. Az Alappal, illetve az abba történô be- és kifizetések mértékével kapcsolatos alkotmányossági aggályokat hangoztatta az ATSZE, az Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesülete, amelynek az eTel Magyarország is tagja.
A jelenleg csak a volt monopolszolgáltatók által nyújtott egyetemes szolgáltatások finanszírozása esetében a Hírközlési Törvény a rászorultság elvét írja elô, és az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapot az "indokolt és máshonnan meg nem térülô költségek csökkentése" érdekében rendelte létrehozni. A legújabb szabályozás szerint azonban elszakad a hírközlési törvényben elôírt rászorultság elvtôl: az alternatív szolgáltatókat arra kényszeríti, hogy befizetéseikkel többek között nyaralók, riasztó rendszerek távközlési költségeit is támogassák. A támogatás mértéke sincs korlátok közé szorítva: a volt monopolszolgáltató által megadott költségeket korlátlanul és teljes mértékben megtéríttetheti az Alapból.
Mint azt az ügyvezetô elmondta: az eTel IHM-el való egyeztetésre irányuló kísérletei eddig sajnálatos módon kudarcot vallottak. A vállalat számára így nem maradt más lehetôség, mint hogy az Alkotmánybírósághoz forduljanak, és minden más törvényes eszközzel is fellépjenek a magyar távközlés versenyfeltételeinek javítása érdekében.
A kormányzat számára figyelmeztetô és elgondolkodtató lehet, hogy korábban éppen az Egyetemes Szolgáltatások kapcsán hozott szabályozás miatt a franciaországi alternatív szolgáltatók is beperelték Strasbourgban a francia államot - és a pert a francia állam el is vesztette! 2002 késô ôszéig még lehetett az elôzô kormányzat által elkövetett hibákra mutogatni, most már azonban megkerülhetetlen a jelen szakminisztérium szakmai felelôssége.

B. J.