Információtechnológia

Ipari elektronikai kiállítások Las Vegasban

Gépkocsiknak mindenfélét

Minden eddigit felülmúlt a tavaly decemberben Las Vegas két rendezvény-központjában közösen megtartott kiállítás, a SEMA és az AAPEX. A SEMA (Specialty Equipment Market Association, a gépkocsik, motorkerékpárok és motorcsónakok tartozékainak, kiegészítôinek gyártóit, használóit tömörítô szervezet) és a Tire Industry Association (az abroncsgyártók szervezete) rendezvényén 1,500 kiállító összesen 215,000 m2 (zárt és szabadtéri) területet foglalt el. (Nálunk az autós rendezvényen alig 120 kiállító volt, mintegy ötvenedekkora helyen. És ez csak az egyik kiállítás volt!) A kiállítás területe egyetlen év alatt csaknem a kétharmadával nôtt meg! A terület nôtt, a kiállítói létszám nem. A standok nagyobbak lettek, a kiállítottakhoz könnyebb lett a hozzáférés. Lehetôvé tette az eddiginél több gépkocsi szabadtéri bemutatását. (Ilyen volt például a "Big foot", ami szó szerint nagylábút,azaz a jeti nevû állítólag létezô óriás majmot jelenti, a valóságban pedig a legnagyobb kerekû versenygépkocsit. Ezen típus kiállításának már sok éves hagyománya van, most jelent meg elôször viszont a "gyereke", a "little big foot", a kisméretû, de arányaiban hasonló, azaz aránylag nagyon nagy kerekû gépkocsi.)
Az autókhoz tartozékokat, kiegészítôket gyártó ipar tavalyi eredménye az 1 millárd dollárral megnövekedett forgalom. A gépkocsi-elektronika már lassan ott tart, hogy a kocsikból kikerül a hidraulika és a pneumatika. (Sôt, némi túlzással, akár a vezetô is!) Ezt mutatja még az is, hogy a kiállítók mintegy 10 %-a hozott valami idetartozó terméket.
A másik, az AAPEX 2002 (Automotive Aftermarket Products Expo) az AAIA (Automotive Aftermarket Industry Association), és a MEMA (Motor & Equipment Manufacturers Association) szervezetek közös rendezvénye.
Itt a terület ugyanakkora maradt. A bôvítés itt csak jövôre lesz lehetséges, mert akkorra készül el az épület új szárnya. Az igény megvan, mert a kiállítói létszám nôtt. Most 1700, és az épületben már nincs üres hely. A valaha volt harmadik világ nemzeti kiállítási csoportokkal jelent meg. Mi viszont nem voltunk ott! Még a tavalyi informatikai standunk sem! Én immár tizedszer voltam ott egyetlen magyar újságíróként, és ismét felajánlottam, hogy megint kiosztom a prospektusokat az ott levô újságírók közt, azonban még annyit sem tettek meg, hogy azokat eljuttassák hozzám.

A kiállítók
A Street Road Digital a gépkocsik belsô hálózatának részeit fejleszti és gyártja. A Wireless Gateway és a Wireless Switch Monitor pedig a hálózatnak a része. A Gateway a Switch számára szolgáltat jeleket, az In-Vehicle Network jeleit továbbítva, míg az utóbbi a továbbítandó jeleket nyújtja a kocsi tetszés szerinti helyén elhelyezett eszközöktôl (2. kép).
A Hypertech, a fedélzeti számítógépek legismertebb gyártója a Power Programmer sorozat néhány újabb tagját mutatta be. A Power Tuning a gépkocsik üzemanyag áramlását és a gyújtás idôzítését állítja a motor levegô áramához a fordulatszám-szabályozásával. A gyújtásnak, a levegô/üzemanyag aránynak a motor teljesítménnyel szembeni görbe seregén az optimumot keresi a számítógép a kocsiknál. (Egy ilyen, a Power Stroke típussal készült, karakterisztikát mutat a 3. kép.)
Az elektronikát nemcsak az elektronikát gyártó cégeknél lehetett látni, hanem ­ mint már évek óta egyre többet ­ a nagy gépkocsigyártóknál is. Ezt mutatja a General Motors 2002 Saturn VUE Active Expression koncepció autója informatikai rendszerével (4. kép).
A 3e Technology 3e-710 Telephony Gateway terméke nem egy autóba vagy autóhoz tartozó eszköz (5. kép), mégis itt állították ki. A gépkocsikkal csak annyi a kapcsolata, hogy autósok is használhatják. Maga az eszköz egy vezetéknélküli telefon és szélessávú megoldás egy telefonkészülékbe beleépítve. Telepítése egyszerû. A szélessávú átvitelhez AES (Advanced Encryption Standard az Amerikai Szabványügyi Hivatal által bevezetett szabvány) titkosítást használ, erôs tûzfalat (a cég legalábbis ezt állítja) és IP cím szûrést tartalmaz. Van benne egy négycsatornás 10/100 Mb/s átkapcsoló, egycsatornás 10/100 Mb/s WAN csatoló, és VPN (Virtual Private Network) lehetôség. A vezetéknélküli mûveletek sebessége 11 (802.11b szabványú), 5.5, 2 vagy 1 Mb/s. Egyidejûleg képes 253 PC számára biztonságos Internet elérést nyújtani. A biztonságot szolgálja az un. blokk címzés, ami miatt az egyes használók valódi címei rejtve maradnak. A SOHO piacra tervezték. Magának az eszköznek a már említetteken felül jellemzôje, hogy az Ethernet csatolója kábelt és DSL modemet egyaránt fogadhat, állapot kijelzôs, virtuális szerverként mûködik, falra is szerelhetô, vagy asztalra helyezhetô. Telefonként egy korszerû készülék minden lényeges jellemz_jével rendelkezik.
A tolatásnál elôforduló olyan gázolásos balesetek, mint ami nemrég történt itthon (egy másfél éves kisgyerek az udvarukon a gépkocsi mögé mászott és az édesanyja halálra gázolta) elkerülésére szolgál a MicroPious cég Car Rear View Camera rendszere (6. kép). A rendszer egy kamerából (CCD, 380 TV sor, belsô szinkron, 12 V táp, PAL esetén 512X582 képpont), távadóból (szintén 12 V táp, 75 ohm kimenô impedancia, VHF sávban dolgozik, a videomodulációs faktora 74+-8 %.
A Beissbarth Automotive a saját microline 5000 kerékkiegyensúlyozó rendszerét azzal emelte ki,hogy "a világ elsô hang-vezérelt személyautó kerékkiegyensúlyozó rendszere" (7. kép). A Cég úttörô volt a geometrikus dinamikus szögkiegyenlítés bevezetésével 1979-ben, az elsô színes monitoros rendszerrel 1985-ben, az elsô CCD mérô érzékelô használatával 1991-ben is. A hangparancsra egyébként a rendszer a mért értéket mutatja meg a 17" méretû képernyôn. Az érzékelôk és a rádiófrekvenciás távadó akkuról is mûködtethetô. A mérések egy animációs 3D kijelzôn követhetôk. Ez a szoftver Windows 2000 operációs rendszert követel meg. Speciális kiegészítôket készítettek a VW, Audi és Mercedes gépkocsikhoz. Használható már eddig is az említetteken kivül a BMW, Ford, Mazda, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rover és Toyota gépkocsikhoz.
Az AutoXray EZ-Link II a CAN (Controller Area Network) a gépkocsik belsô hálózatának mérômûszere (8. kép). Elsô a sorban. Jelenleg Ford, GM, Mercedes és Saab kocsikhoz alkalmazható. Minden paraméterét méri, ami a gépkocsi fedélzeti számítógépének lényeges adatát adja (például az oxigén érzékelô jelét is feldolgozza). Alkalmas hibák észlelésére. Opcióként Interneten keresztüli adattovábbításra is használható.
A profit növelés eszközéül ajánlja a DMS a Distribution/Express rendszerét. Ez egy IBM AS/400 iSeries alapú Interneten keresztüli kapcsolatot használó elektronikus kereskedôház kiszolgáló rendszer (9. kép). Sok vevôi és szállítói kapcsolattal rendelkezô hálózatot lát el. Tartalmaz mindnt, ami ehhez szükséges (például a postai küldéshez kiállítja a nyomtatványokat, elkészíti a szállítmányra teendô azonosítókat, megírja és kinyomtatja a szerzôdéseket, elkészít számos statisztikát).

Simonyi Endre