Teszteltük

Teszteltük: Pannon GSM MMS szolgáltatás

Játékból bombasiker?


Biztos kevés épeszû marketinges gondolja úgy, hogy a mobil szolgáltatóknak gyorsan megtérülô beruházást jelent az MMS (Multimedia Messages System) szolgáltatás, mégis a bevezetésben világelsô Westel után a Pannon GSM is útjára bocsátotta az MMS-t, amely egyetlen üzenetben képes a szöveg mellett kép és hang fájl továbbítására is.
Unalomig ismert tény, hogy az SMS szolgáltatás mennyire népszerû, különösen az ifjabb korosztály számára. Valószínûleg ôk azok, akik az úgynevezett EMS (bôvített SMS) szolgáltatást is szívesen és sokszor igénybe veszik, akár csengôhang, akár oplogó küldésre. Tulajdonképpen úgy is fogalmazhatunk, hogy az MMS szolgáltatás egy egyszerûsített változatát veszik ilyenkor igénybe.
Minden bizonnyal sokakban megvan az igény az MMS szolgáltatásra, ám egyelôre a piacon mindössze kevés készülék van, amivel MMS-t küldeni és fogadni is tudunk, és mindazt színes kijelzôn láthatjuk: a tavasszal debütált Ericsson T68i (lásd e-Times 2002. augusztus, melléklet I. oldal) és az ôsszel piacra került Nokia 7650-es (lásd e-Times 2002. október, melléklet VII. oldal). Mindkét készülék elég drága ahhoz (200 ezer Ft körül, hacsak nem veszünk hozzá elôfizetést is, egy-két éves szerzôdéssel), hogy a közeljövôben tömegtermékké váljék. A Nokia 3510-es készüléke tud MMS-eket fogadni, de MMS küldésre nem alkalmas és a kijelzôje sem színes. (Tesztünk készítése után került kereskedelmi forgalomba a Nokia 6610-es, valamint a Siemens S55-ös színes kijelzôs, MMS képes készüléke.) A piacon levô készülékek döntô többségének tehát hiába küldünk MMS-t, úgysem képesek fogadni. Mint késôbb látni fogjuk, a Pannon GSM a kezdeti döccenôk után sikerrel próbálta meg ezt a szakadékot áthidalni.
De nézzük sorjában, mire számíthatunk, ha a karácsonyfa alatt egy MMS képes készüléket találtunk és Pannon elôfizetôk vagyunk! A készülék beállítását a szolgáltató honlapján található utasítások alapján végezhetjük el, vagy ha nincs kedvünk a beállításokkal bajlódni, akkor SMS-ben kérhetünk egy konfigurációs fájlt, amivel elvégeztethetjük a szükséges beállításokat. Ezután (vagy még elôtte) nem árt, ha a Pannon 1741-es számán a szolgáltatást is megrendeljük! A teljesítést 72 órára vállalják, ám a gyakorlatban ez lényegesen kevesebb idôt jelent. Tapasztalataink szerint fél órán belül mûködött. Csatlakozási díj nincs, csak az elküldött MMS-ek után kell fizetni, üzenetenként, mérettôl függetlenül, bruttó 125 Ft-ot, ám 2002. december 31-éig ez is ingyenes volt.
A szolgáltatás kipróbálására Nokia 7650 készülékeket használtunk. (Sajnos Ericsson T68-as készülék nem állt ezzel egyidôben rendelkezésünkre, így a két készülék MMS kompatibilitásával kapcsolatos tapasztalatainkról nem tudunk beszámolni.)
Általában az MMS-ek pár perc alatt megérkeztek, néhány sikertelen küldéstôl eltekintve. Ez utóbbiak nem a hálózatban vesztek el, hanem a maga küldés volt sikertelen, ezekben az esetekben másodszori próbálkozásra gond nélkül továbbítódott az üzenet. Az is elôfordult, hogy a kézbesítési értesítés veszett el: vagyis a címzett már rég megkapta az üzenetet, de a küldô még nem kapott értesítést arról, hogy az MMS-e sikeresen el lett postázva.
Mint már utaltunk rá, azokra a készülékekre is küldhetünk MMS-t, amelyek nem képesek MMS-t fogadni. Ilyenkor a címzett egy Internet címet, egy felhasználó nevet és egy jelszót kap. A megadott címen 30 napig tekinthetô meg illetve hallgatható meg a küldemény.
A nem MMS képes készülékekre küldött MMS-ek megérkezése kezdetben nem tûnt túl megbízhatónak. Volt olyan, hogy a másfél nap elteltével landolt az üzenet, volt olyan, hogy a cikk megírásának pillanatáig (az írás alapjául szolgáló tapasztalatokat döntôen decemberben és január elsô hetében szereztük!) még nem érkezett meg, miközben a kézbesítési értesítés azt jelezte, minden rendben lezajlott. Az is elôfordult, hogy megérkezett az üzenet, de nem tartalmazta a szükséges Internet címet és adatokat. A sikertelen próbálkozások kielemzése után kiderült, hogy azok bizonyos földrajzi körzetekben levô bázisállomások hatósugarában léptek fel. Észrevételeinket továbbítottuk a Pannon GSM mûszaki csapatának, akik a hibát néhány napon belül ­ a rendszerszállító Nokia "megmozgatásával" kijavították.
A Pannon MMS szolgáltatása nemcsak az MMS-ek küldésére és fogadására korlátozódik, hanem megrendelhetô az úgynevezett MMS hírek szolgáltatás is. Négyféle hírcsokorból választhatunk: üzleti hírek, sport, színes és magazin. Egyszerre több témakört is választhatunk. A híreket MMS-ként kapjuk meg.
MMS üzeneteket küldhetünk az MMS albumunkba is. Ezt a szolgáltatást ugyancsak külön kell megrendelni. A 1746-os telefonszámra elküldött képeinket az Interneten tekinthetjük meg, ugyancsak egy hónapig.
Az MMS szolgáltatás januártól azzal az újdonsággal bôvült, hogy immár a Pannon GSM és a Westel hálózata között is lehet azokat továbbítani. Miközben a decemberben tapasztalt hibák januárra, a fizetôs szolgáltatás indítására megszûntek, azért még nem minden tökéletes. Általában véve, tehát nem konkrétan egyik vagy másik hazai mobilszolgáltatóra vonatkoztatva MMS üzenet kézbesítésével, készüléken történô megjelenítésével két esetben fordulhat elô probléma. Az egyik, ha olyan készüléken próbálkozunk, amelyet az adott szolgáltató hivatalosan még nem forgalmaz. (Tehát célszerû olyan készüléket választanunk, ami szolgáltatónk kínálatában már hivatalosan is megjelent, ha a kiszemelt készülék nem ilyen, várjuk meg a beszerzésével azt az idôpontot, amíg a szolgáltató kínálatában is megjelenik.) A másik problémás eset, ha a két GSM szolgáltató hálózata között kell mozognia az MMS-nek. Tapasztalatunk szerint leginkább akkor van ilyenkor hibázásra esély, ha az MMS üzenet feladója és címzettje közül az egyik olyan készüléket használ, amelyet csak az egyik szolgáltató forgalmaz. (Ilyen például egyelôre a frissen piacra dobott Siemens S55.) Azt azonban nem tudjuk megítélni, hogy a készülék, az egyik, vagy éppen a másik hálózat MMS szoftverének a hibájáról van-e ilyenkor szó.

Gy. E. - B. J.