Internet

 

 

Relatív az internet drágasága

Kulturális változásra van szükség

EGY vállalat irányítójának megfelelô erônléttel kell rendelkeznie, hiszen a cégvezetés sok feladattal jár. Ezért sem árt, ha az illetô fiatal, bár az idôsebbek tapasztalata is elôny - mondja Szalay-Bobrovniczky Kristóf (32), az EuroWeb ügyvezetô igazgatója, aki 2002. augusztus elsejétôl tölti be új posztját. Jelenlegi pozícióját megelôzôen a PanTel vezérigazgató-helyettese volt, ahol kereskedelmi és marketing kérdésekkel foglalkozott.
- Miért hasznos fiatalnak lenni? - kérdeztük az ügyvezetô igazgatót.
- Erônlét szempontjából mindenképpen elônyös, hiszen fizikailag is bírni kell a napi tíz-tizenkét órás munkát. A cégvezetés sokrétû, megerôltetô feladatok sokaságát jelenti, hiszen a vállalat irányításához érteni kell a szakmai kérdésekhez, a kommunikációhoz, a marketinghez; naprakészen kell ismerni a piaci szabályozók rengetegét. Én az internet és távközlés világában lassan már idôsnek számítok, hiszen viszonylag régóta - négy éve - dolgozom a szakmában, és ez nem "matávos" háttérrel már elég hosszú idô. Egyébként az EuroWebnél a kollégák nagy része még nálam is fiatalabb.
- Ön szerint milyen okok miatt lassult le a hazai internet piac fejlôdése az utóbbi idôben?
- A leglényegesebb változás ezen a téren 2002 áprilisában volt tapasztalható, amikor a Matáv megszüntette a kedvezményes Mindenkinek csomagot. Ezután hirtelen csökkent a hazai internetezés forgalma, hiszen a telefonos percdíjak növekedése miatt újra drága lett a világháló használata. Ez a tendencia az EuroWeb ingyenes szolgáltatást nyújtó leányvállalatánál, a Freestartnál is érzékelhetô volt. A Freestart esetében augusztus vége és szeptember eleje óta tapasztalható lassú növekedés, amiben az is jelentôs szerepet játszik, hogy a szolgáltatást már nemcsak Budapesten, hanem vidéken is el lehet érni.
- Mit gondol arról, hogy a Matáv megszüntette a kedvezményes csomagot?
- Számukra bizonyára ez racionális lépés volt, de az internet piac fejlôdésének rosszat tett. A csomag megszüntetése mögötti stratégiai célnak az ADSL iránt való kereslet felkorbácsolását érzem. Minden internet szolgáltatónál megfigyelhetô volt, hogy a kedvezményes csomag eltûnését követôen megnövekedett az ADSL vonalak száma. Az áprilisi forgalomcsökkenés után növekedés ôsztôl jellemezte újra a piacot.
- Lehet-e sikeres stratégia az internet használat terjesztésére az államilag dotált internet tarifák módszere?
- Cégünk az állami dotáció után érzékelhetô fellendülést nem tapasztalt. Rövid távon azonban eredményes lehet ez a módszer, hiszen a piac megerôsödését szolgálja: a cél ugyanis az, hogy minél több ember internetezzen. Késôbb viszont a dotációs szerepnek csökkennie kell az egészséges helyzet fenntartásához.
Lökést adhat viszont a piaci fejlôdésnek a kormányzat egy másik módon. Az állam - mint az egyik legnagyobb megrendelô - piacbefolyásoló szerepet is játszhat. Több tízezer kormányzati és közszolgálati körbe tartozó felhasználót képviselhet egyszerre, ezáltal fontos lehetôségeket nyújthat egyes sikeres piaci szereplôknek. Erre példa az a közbeszerzési eljárás, amelynek keretében a közelmúltban az EuroWeb két másik internetszolgáltatóval közösen több ezer közalkalmazott internethez juttatására kapott megbízást. Helyesnek tartom, hogy az állam mint lényeges megrendelô a piacon maradjon.
- Az internet terjedésében a tarifák vagy inkább a szükséges eszközök - például a számítógépek - beszerzésének költségei jelentik az akadályt?
- A kisfogyasztók számára nem lehet drága az internet használata, hiszen a Freestart például ingyenes. Ezen a téren alapvetô kulturális változásra van szükség, vagyis arra, hogy az emberek elhiggyék, az internet nem drága. Most ugyanis egyfajta "drágaság imázsa" van az internetnek. Ha utánaszámolunk, megbizonyosodhatunk róla, hogy mégsem olyan költséges a világháló használata. Persze, a számítógép beszerzése még mindig drága.
Emellett a legnagyobb baj, hogy az emberek még mindig nem tudják, mi mindenre jó az internet. Az üzleti életben már általános és elengedhetetlen a használata, de ugyanez egyelôre nem állítható a kisfogyasztókról. Az e-kereskedelem még kevésbé ismert, pedig szintén hasznos a használata, hiszen nem kellene bankokba, hivatalokba járni, idôt pocsékolva sorban állni. Baj az is, hogy a magyar nyelvû tartalom aránylag kevés. Generációs kérdés is az internet használata, hiszen elsôsorban a fiatalok világképében szerepel immár magától értôdôen a számítógép és legfôbb használati célja, az internet.
- Milyen hasonlóságokat, különbségeket lát a mobiltelefon és az internet elterjedésében?
- Lényeges különbség felhasználói szemszögbôl, hogy a mobil használata egyszerûbb és beszerzése olcsóbb. A mobilkészülékeket a szolgáltatók jelenleg szinte ingyenesen kínálják, a számítógépek esetében ez még nem általános. A beszerzési áruk között ugyanakkor már nincsen olyan hatalmas különbség. A mobiltelefon korábban státuszszimbólum volt, miközben az internet, és az azt megszemélyesítô számítógép kevésbé tud az lenni. A mobilnál elérkezett az idô, hogy már nem tud szignifikáns mennyiségû új ügyfeleket szerezni, miközben az internet térhódítása most kezdôdhet igazán.

Csarnai Attila