Címlapsztori

 

Elkészült a második félévi ICT Report

Még kicsi a verseny hatása

Már régóta nem teljesen zárt a vezetékes távközlés az üzleti szférában, hiszen a koncessziók csak a hagyományos közcélú beszédátviteli szolgáltatásokra vonatkoztak. Ezek azonban helyettesíthetôk IP technológiával. Ezt kihasználva számos úgynevezett VoIP (Voice over IP) szolgáltató mûködött már a liberalizáció elôtt is. Ennek elônyeit leginkább a nagy nemzetközi forgalmat lebonyolító közép- és nagyvállalatok tudták kihasználni. A helyzetet tovább színesíti az a tény, hogy a hagyományos szolgáltatók is nyújthatnak VoIP szolgáltatást, amellyel már a 2001. év vége elôtt betörhettek versenytársaik koncessziós területére.
A BellResearch és Think Consulting által kiadott Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002 második féléves adatai szerint a beszédcélú vezetékes távközlés liberalizációjának hatását az üzleti szféra még kevéssé érzékeli: a 250 fôsnél nagyobb vállalatok közül is csak minden harmadik jelezte, hogy a cég mûködésére, a Hírközlési Törvény hatályba lépésének már volt érzékelhetô pozitív hatása. Ezen belül is csak kétharmad részt képviselnek a liberalizáció komoly elônyét érzô gazdálkodó szervezetek. Ugyanakkor a nagyvállalati szegmensben mûködô vállalatok körében jelentkezik a legerôteljesebben a liberalizáció pozitív hatása, hiszen az 50-249 fôs középvállalatok 85 százaléka egyáltalán nem érzi semmilyen elônyét a vezetékes piacnyitásnak (1. tábla).

A vezetékes telefonpiac év eleji liberalizációjának érzik-e alamilyen elônyét cégüknél?

Total 10+

LB

MB

SB

CB

n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

Igen, komoly elônyét érezzük

23

2,4

35

10,9

7

1,8

6

2,1

5

0,8

Igen, de csak kis mértékben érezzük elônyét

91

9,3

68

21,1

42

11,9

25

8,2

29

5,0

Egyáltalán nem érezzük semmilyen elônyét

857

87,5

214

66,3

305

85,2

272

88,9

545

93,4

NT/NV

9

0,9

5

1,6

4

1,1

3

0,8

5

0,9

Összesen

980

100,0

323

100,0

357

100,0

306

100,0

584

100,0

Megjegyzések:
Teljes 10+ = 980 db [LB= 323 db, MB= 357 db, SB=306 db], CB=584 db.
LB=nagyvállalatok, MB=középvállalatok, SB=kisvállalatok, CB=mikrovállalatok, n=elemszám
Bázis: összes megkérdezett. Segített, egy válaszos kérdés.
 
A BellResearch elemzôi szerint statisztikailag is igazolhatóan magasabb a liberalizáció elônyét érzô azon cégek aránya, amelyek központi telephelye Matáv területen található. Ezen kívül az ipar területén mûködô és a részben vagy teljes egészében külföldi tulajdonban lévô vállalatok jelezték még átlag felett a liberalizáció elônyeit. Az elônyökbôl az átlagosnál kisebb arányban az 51-300 millió forint közötti árbevétellel rendelkezô, valamint a tisztán magyar tulajdonban lévô cégek részesedtek a közép és nagyvállalati körbôl.
 
Növekvô szolgáltatói aktivitás
A liberalizáció hatásaként ugyanakkor érezhetôen fokozódott a szolgáltatók piaci aktivitása. A szolgáltatók 2002. elsô félévében mintegy 83 ezer vállalatot kerestek fel személyre szabott ajánlatukkal (2. tábla).
 

Mely szolgáltatóktól kaptak ajánlatot 2002. elsô felében, vezetékes telefonszolgáltatásra vonatkozóan?

Total 10+

LB

MB

SB

CB

n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

Matáv

280

57,8

127

60,6

102

53,0

86

58,7

116

53,2

Vivendi

274

56,5

129

61,8

114

59,0

82

55,6

102

46,5

Pantel

48

9,8

73

34,7

33

17,4

10

6,5

6

2,9

HTCC

24

4,9

2

1,0

5

2,6

8

5,7

1

0,3

UPC

12

2,4

4

1,9

5

2,7

4

2,

7

3,1

EPT

12

2,4

7

3,1

3

1,8

4

2,5

0

0,1

GTS

10

2,1

16

7,6

13

6,7

1

0,6

0

0,1

Etel

10

2,1

24

11,3

11

5,8

1

0,7

2

1,1

British Telecom

4

0,8

9

4,1

6

3,3

0

0,0

1

0,6

Egyéb

22

4,8

18

8,6

22

11,7

4

2,8

8

3,2

NT/NV

22

4,6

8

3,6

7

3,4

7

4,9

27

12,2

Megjegyzések:
Bázis: vezetékes telefonszolgáltatásra vonatkozóan ajánlatot kapott cégek.
Total 10+= 485 db, [LB= 209 db, MB= 193 db, SB=147 db], CB=219 db
LB=nagyvállalatok, MB=középvállalatok, SB=kisvállalatok, CB=mikrovállalatok, n=elemszám.
Spontán, több válaszos kérdés.

 

A megkeresési arány a közép- és nagyvállalati szegmensben volt a legmagasabb: a távközlési döntéshozók válaszai alapján a legaktívabb szolgáltatónak a Matáv és a Vivendi bizonyult. E két szolgáltató közel 45, illetve 40 ezer céget keresett meg 2002 elsô félévében. A két nagy szolgáltató után a Pantel aktivitása volt még meghatározó, különösen a nagyvállalati szegmensben. Emellett az eTel és a GTS is szinte kizárólag csak a közép- és nagyvállalati körben jelent meg értékesítési ajánlataival, mivel mindkét szolgáltató elsôsorban a meghatározott nemzetközi hívásforgalommal rendelkezô cégekre koncentrál.

Internet piac: a fele még szabad
A Magyar Infokommunikációs Jelentés szerint a legalább 10 fôt foglalkoztató &endash; és legalább egy PC-vel rendelkezô &endash; magyarországi cégek 79%-a rendelkezik Internet-eléréssel. A teljes 10 fô alatti alapsokaságra &endash; beleértve azokat a cégeket is, ahol nincs személyi számítógép &endash; 41 százalékon állapítható meg az Internet-penetráció, míg a PC-vel rendelkezô mikrovállalatok bázisán ez 59%-os arányt jelent (1. ábra).

A Magyar Infokommunikációs Jelentésben vizsgált kb. 210 ezres vállalati alapsokaságban [1 vagy több fôt foglalkoztató mûködô magyarországi gazdálkodó szervezetek] hozzávetôlegesen 98 ezer gazdálkodó szervezet rendelkezik Internet-hozzáféréssel; azaz a teljes magyarországi vállalati Internet-penetráció szintje 47% körüli értéken áll. Ez a mutató jelzi, hogy a vállalati Internet-hozzáférési szolgáltatás piaca még komoly növekedési lehetôséggel rendelkezik. A BellResearch szerint a keresleti oldalon a jövôben nagy számban már csak a mikrovállalatok jelenhetnek majd meg, hiszen itt a 176 ezer db 1-9 fôs cégbôl ma még mindössze körülbelül 73 ezer éri el a Világhálót. Az Internet bevezetésének szemléletbeli és infrastrukturális akadályai [is] vannak. Számos 1-9 fôs szervezetnél, hozzávetôleg 53 ezer mikrovállalatnál még személyi számítógép sincs.
A Magyarországon mûködô közel 35 ezer darab 10 vagy több fôt foglalkoztató gazdálkodó szervezetbôl hozzávetôleg 26 ezer cég használja az Internetet. A nagyvállalati körben a BellResearch elemzôi legfeljebb 25-30-ra becsülik azoknak a szervezeteknek a számát, ahol nincs Internet-kapcsolat; míg a középvállalatok esetén közel félezerre, a kisvállalatok esetén nagyjából 8 ezerre tehetô ugyanez a szám.
A PC-vel rendelkezô, 10 vagy több fôt foglalkoztató, a megkérdezés idôpontjában Internet-hozzáféréssel még nem rendelkezô szervezetek 27%-a nem zárta ki annak lehetôségét, hogy 2002 végéig elôfizetést vásárol, közülük 17% teljesen bizonyos ebben. A viszonylag alacsony penetrációs szintjénél és magas számosságánál fogva legnagyobb piacpotenciált jelentô mikrovállalati szegmensben a vállalatok 39%-a jelezte, hogy tervezi a hozzáférés bevezetését 2002. végéig. Az Internet-kapcsolat létesítését biztosan tervezôk bázisán 2002. második félévében mintegy 8 ezer új cég megjelenésére számíthatunk a hozzáférés-szolgáltatás keresleti oldalán; amennyiben a csak valószínûsített tervek is realizálódnak, akár 22 ezer vállalattal is bôvülhet a piac. (2. ábra)
Az új belépôk összetétele vállalatméret szerint:

A 10 vagy több alkalmazottat foglalkoztató gazdálkodó szervezetek körében az ellátottság növekedése lassuló ütemû [köztük elsôsorban a közép és nagyvállalati szektorban]; az Internet-fejlesztések itt jellemzôen már nem a hozzáférés kiépítésére, hanem sokkal inkább annak minôségi javítására irányulnak. (Ebbe beleérthetjük a szolgáltatás biztonságára vonatkozó szempontokat is, minden bizonnyal szaporodik azon cégek száma, akik második szolgáltatóval is szerzôdést kötnek a hozzáférés biztonságának növelésére, az esetleges üzemzavarok kivédésére.)
A BellResearch elôrejelzése szerint a 10 fô feletti vállalatok körében az Internet-penetráció mintegy 6%-os növekedésével lehet számolni 2002. második félévében. Az LB szegmensben &endash; a teljes ellátottságból adódóan &endash; nem várható növekedés, az MB szegmensben is csak hozzávetôlegesen 2%-os. Ezzel szemben az SB szegmensben 7%-os penetráció-bôvülés körvonalazódik a döntéshozók beszámolója alapján, míg az 1-9 fôs gazdálkodó szervezetek körében ennél is magasabb, 11%-os penetrációs szint-emelkedés várható (3. ábra).

A teljes hazai vállalati alapsokaság, a legalább 1 fôt foglalkoztató cégek vonatkozásában a Világhálóhoz hozzáférô vállalatok aránya a biztos és valószínûsített tervek megvalósulásával az elsô féléves 47%-ról év végéig 57%-ra emelkedik.

 A kutatás módszere

A Magyar Infokommunikációs Jelentés (Hungarian ICT Report) Üzleti Szegmens modulja egyfelôl a közel 32 ezer tíz vagy több fôt foglalkoztató hazai társas vállalkozást reprezentálja. A maximális hibahatár ebben a körben alig több, mint 3 százalék, a minta elemszáma pedig meghaladja az ezret. A tíz fô feletti vállalkozások sokaságán belül a kis-, közép- és nagyvállalati szegmensekre is reprezentatív a kutatás.
Az ICT Report másfelôl az 1-9 fôt foglalkoztató mikrovállalati szegmenst is a kutatás tárgyává tette. A több mint 500, ebben a szegmensben készült interjú révén a körülbelül 176 ezer cégbôl álló mikrovállalati szegmenst is 5 százalék alatti hibahatárral reprezentálja a kutatás.