Mobil kommunikáció

Újdonságok a Westelnél

Mobilvásárlás fizetése a mobiltelefon számlával


Elsôk között az európai kontinensen a Westel ügyfelei a múlt év végétôl WAP-on keresztül egyetlen kód megadásával vásárolhatnak és a megvásárolt tartalom, szolgáltatás vagy termék ellenértékét havi számlájukkal, illetve egyenlegük feltöltésével fizethetik ki. Az új m-commerce megoldás bevezetése további mobilértékesítési lehetôségek elôtt nyitja meg az utat - adta hírül a mobiltávközlési vállalat sajtótájékoztatóján.
A Nokia Payment Solution rendszerén alapuló megoldás a biztonság garantálása mellett a jövôben számos tartalom, szolgáltatás vagy termék mobilértékesítésére ad lehetôséget. A vásárlás ellenértékét az ügyfél telefonszámlájának befizetésével, Domino kártya esetén pedig az egyenlegén rendelkezésére álló összeggel egyenlítheti ki. A mobilfizetéshez a Westel havi díjas és Dominó-ügyfelei SMS-ben vagy az ügyfélszolgálaton keresztül igényelhetnek PIN-kódot, amelyet kizárólag az ügyfél telefonszámához rendelve lehet felhasználni. A PIN-kódnak két fontos funkciója van: a tranzakció csak a kód birtokosának akaratával jöhet létre és az ügyfélnek a PIN-kód bebillentyûzésével jóvá kell hagynia a mûveletet még azelôtt, hogy a tényleges egyenlegcsökkenés vagy a számlaterhelés megtörténik. A megoldás tehát az illetéktelen és a véletlen vásárlás lehetôségét egyaránt megakadályozza.
A frissen bevezetett mobilfizetési rendszer elsô szolgáltatása az operátorlogók és csengôhangok közvetlenül WAP-ról történô kifizetése és letöltése. A Westel WAP-oldalán eddig is népszerû volt a több tízezer operátorlogót és több mint ezer csengôhangot tartalmazó gyûjtemény, azonban a kiválasztott logó vagy dallam megrendeléséhez SMS küldésére és így a WAP használatának megszakítására volt szükség. Az új m-commerce megoldással ezentúl a Westel havi díjas és Dominó-ügyfelei a választott tartalmat azonnal, egy kód megadásával kifizethetik. A mûveletet követôen az ügyfél a WAP megszakítása nélkül tovább keresgélhet és válogathat, újabb logókat vagy csengôhangokat vásárolhat, majd a WAP-ból kilépve azonnal megtekintheti, meghallgathatja azokat.
A nemrég bevezetett mobilfizetés a jövôben széles körben elterjedhet, hiszen a Westel több, mint 1,5 millió ügyfele rendelkezik WAP-elérésre alkalmas készülékkel és a jelenleg a szolgáltatónál forgalmazott készülékek több mint 90 százaléka alkalmas a WAP használatára. A siker záloga a könnyû kezelhetôség, az átlátható felület, valamint a négyjegyû PIN-kódnak köszönhetô biztonság. A jelenleg elérhetô tartalmak köre folyamatosan bôvül, a késôbbiekben a mozimûsor és a film elôzetesek megtekintése után akár a mozijegy azonnali, WAP-on keresztüli megvásárlására is lehetôség nyílik.

Teljes körû GPRS havidíj nélkül
A Westel Magyarországon elsôként havi díjas ügyfelei számára a használathoz jobban igazodó, a WAP és az internet használatát egyaránt biztosító napi GPRS-tarifát vezetett be a múlt év utolsó hónapjával.
A mobilszolgáltató a GPRS szolgáltatást elsôsorban jó minôségû mobil-WAP- vagy Internet-hozzáférésre, multimédiás mobiltartalmak elérésére és nem a vezetékes internet kiváltására kínálja.
A Westel új - a WAP mellett az internet elérésére is alkalmas - GPRS-tarifájának elônye, hogy nincs külön havidíja és kizárólag azokon a napokon kell fizetni érte, amikor a felhasználó valóban adatot forgalmaz. Az új GPRS-díjcsomagban a cég havi díjas ügyfelének napszaktól függôen 500 kilobájtig nettó 300, illetve 100 forintba kerül a GPRS használata. Az 500 kilobájtnyi forgalmon felül 10 kilobájt adat díja csúcsidôben nettó 5, csúcsidôn kívül nettó 2 forint. A csúcsidô munkanapokon 7-20 óráig tart.

Videoküldés mobilról mobilra
A harmadik generációs szolgáltatások elôfutáraként a Westel ügyfelei Magyarországon elsôként a Nokia 7650-es telefonkamerájával rögzített rövid videofájlokat küldhetnek MMS-ben vagy e-mailben, emellett készülékükkel WAP-on keresztül video-tartalomszolgáltatást vehetnek igénybe. A szintén a tél elején bevezetett új szolgáltatásokkal például egy családi eseményrôl készült videók egy másik Nokia 7650-es mobilra vagy számítógépre egyaránt elküldhetôk, míg a videoletöltéssel film elôzetesek is megtekinthetôek lesznek.
Magyarországi premierként a Westel Nokia 7650-es készülékkel rendelkezô ügyfelei a Hantro videofelvevô szoftverével legfeljebb 11 másodperces (100 kilobájtos), hang nélküli felvételt készíthetnek és azt MMS-ben vagy e-mailben elektronikus levélcímre, így akár egy másik mobilra is elküldhetik. A videoküldés segítségével PC-re vagy másik 7650-re továbbíthatók és ott lejátszhatók az mp4-es formátumban rögzített mozgóképek.
A Siemens PacketVideo rendszerének alkalmazásával a mobilszolgáltató havi díjas elôfizetôinek a cég WAP-oldalán keresztül különbözô saját készítésû és külsôs videotartalmakat kínál, amelyek kezdetben Nokia 7650-es készülékkel és az arra telepített megfelelô lejátszóval tekinthetôk meg. A közeljövôben a videoanyagok mobiltelefonon keresztül különbözô kézi számítógépeken is elérhetôk lesznek. A kész videók letöltése mellett a rendszer képes arra, hogy kamerák képét élôben, közvetlenül a mobiltelefonra közvetítse, betekintést engedve például egy belvárosi keresztezôdés forgalmi helyzetébe vagy a lakásban zajló eseményekbe. A videoletöltés esetén a kép és a hang együttesen valóban multimédiás tartalmak közvetítésére ad lehetôséget.

Konferencia a mobiltanulásról
A Westel Mobil Rt. és az MTA Filozófiai Kutatóintézete közös interdiszciplináris társadalomtudományi kutatóprogramja keretében "Filozófia, pszichológia, mûvelôdés" címmel kétnapos nemzetközi konferenciát rendezett a Magyar Tudományos Akadémián. Az elsô nap témája a mobiltanulás pedagógiája és pszichológiája volt, a második napon pedig azokról az alapvetô kérdésekrôl esett szó, amelyekkel az interaktív multimédiás kommunikáció viszonyai közepette a filozófiának szembe kell néznie. A konferenciához kapcsolódóan megjelent a kutatás eredményeit összegzô harmadik magyar nyelvû kötet.
Az m-learning - a mobiltanulás és mobilmûvelôdés - a mobilforradalom most kibontakozóban lévô újabb szakaszának nagy lehetôsége, annak a technológiának az ígérete, amely elérhetôvé tette az írott szövegek mellett képeket-videókat egyaránt továbbítani képes mobilkészülékeket. A mobilhasználat és a vezeték nélküli multimédia jelentôs pszichológiai és pedagógiai kihívást jelent, így az m-learning témájában rendezett konferencia nemzetközi viszonylatban elsôként nem a hardver- és szoftverfejlesztés, hanem a társadalomtudományok nézôpontjából vizsgálja a mobiltanulás témáját. A konferencián a magyar elôadók mellett svéd, finn, norvég, brit, német, görög és amerikai kutatók ismertették álláspontjukat. Az új kommunikációs környezetben merôben új módon és sürgetôen fogalmazódik meg a filozófia számos hagyományos problémája: így például a világ megismerhetôségének kérdése egyre inkább a webtartalmak fellelhetôségének, az emberek közötti egyenlôség-egyenlôtlenség kérdése pedig az internetes láthatóság-láthatatlanság kérdésévé válik.
A Westel és a Filozófiai Kutatóintézet közös kutatási programja 2001 januárjában kezdôdött. A kutatások eredményeként kimondható, hogy a mobil kommunikáció olyan csúcstechnológia, amely hozzájárul a világméretû fenntartható fejlôdéshez. Segíti a nemzeti és globális integrációt, miközben erôteljesen hat a globalizáció árnyoldalai ellen: áthidalja a digitális szakadékot, segíti a gazdasági felzárkózást, élhetôvé teszi a decentralizált társadalmat, ember- és közösségcentrikus.

SMS milliók az ünnepek alatt
2002 végére hazánkban minden harmadik ember westeles volt, azaz a mobilszolgáltató ügyfeleinek száma meghaladta a 3,4 milliót. Az év végi ünnepek alatt immár hagyományosan megnövekszik az SMS forgalom, egyre többen fejezik ki jókívánságaikat szöveges és grafikus SMS üzenetek, valamint újabban színes, fényképes MMS üzenetek révén. A Westel megnövelt kapacitásokkal készült az ünnepekre, amire szükség is volt. Karácsony napján a szokásos hétköznapi forgalom öt és félszeresét, szilveszterkor pedig négyszeresét továbbították a cég SMS központjai.
Az elôfizetôk által elküldött SMS üzenetek száma a két említett napon meghaladta a 15,5 milliót, míg a teljes SMS forgalom ennél sokkal nagyobb volt.
Az SMS olyannyira népszerû volt, hogy szilveszterkor alig 2 óra leforgása alatt 1,8 millió SMS-t küldtek a Westel ügyfelei, azaz közel annyit, mint máskor 24 óra alatt!
A WAP szilveszterkor is népszerû volt, a helyfüggô szolgáltatást - köszönhetôen az egyedülálló budapesti buliajánlónak - az átlagosnál tízszer többen vették igénybe és sokan csevegtek, szerveztek bulit a Westel WAP chat szobáiban.
Az ünnepeket követôen 2003. január 1. a Westel számos ügyfelének hozott kedvezményt, hiszen a tarifarendszer két legfontosabb változása egyaránt elônyös. A WestelNet GPRS csomagban a havidíj ellenében felhasználható adatmennyiség 5 Mbyte-ról 10 Mbyte-ra nôtt, emellett pedig a Domino SMS és a Domino7 díjcsomagot igénybe vevô 06-30-as ügyfelek számára az éjszakai WAP használata 37,50 helyett 6,25 forintra csökkent percenként.

900 ezernél több új ügyfél
2002-ben a Westel számos új, köztük néhány a világon és Európában elsôként elérhetô szolgáltatással, valamint több új díjcsomaggal rukkolt elô. Az innovatív megoldásoknak és a következetes üzleti stratégiának köszönhetôen a tavalyi évben több mint 900 ezer ügyfél csatlakozott a 06-30-asok táborához. Ezzel a cég megôrizte piacvezetô pozícióját.
Mint 1994. óta minden évben, ismét a Westelt választották a legtöbben, a piacvezetô mobilszolgáltató 2002 végén 3 millió 402 ezer ügyfelet szolgált ki, azaz Magyarországon minden harmadik emberre jutott egy Westel elôfizetés. Az elôzô évhez képest 36 százalékos ügyfélszám bôvülés elsôsorban a Domino kártyáknak köszönhetô, emellett sokan választották a hét különbözô, lebeszélhetô havi díjú Aranytárskártyás díjcsomag valamelyikét is.
Az ügyfelek között a beszélgetés mellett az SMS örvend nagy népszerûségnek. A rövid szöveges üzenetek a személyek közötti üzenetváltás mellett számos új szolgáltatás - így az Európában elsôként bevezetett Mobilbank - használatát biztosítják. Az SMS forgalom erôteljes növekedése 2002-ben tovább folytatódott, csak az elôfizetôk által elküldött üzenetek száma megközelítette a 600 milliót, a teljes SMS forgalom pedig ennek többszöröse volt.

Sikeres a Westel WAP
A Westel WAP oldalainak növekvô népszerûségét jelzi, hogy a napi fôoldal letöltés már meghaladja a 100 ezret és az összes oldalletöltés alapján a társaság mobil portálja még az internetes oldalak között is az elsô 10-ben foglalna helyet.
A Westel 777sms szerkesztôsége évek óta fejleszti a hazai piacvezetô mobilszolgáltató tartalomszolgáltatásait, így az infoSMS és újabban az infoMMS hírszolgáltatások mellett a WAP oldalakat is. Bár a WAP kapcsán szakmai körökben is tapasztalható pesszimizmus, a felhasználók érdeklôdése a szolgáltatás iránt növelhetô. Ennek kulcsa, hogy a legnagyobb hazai mobilcég folyamatosan nyomon követi ügyfelei igényeit, valamint egyedi megoldásokkal (mint a színes WAP), tartalmakkal (például játékletöltés) és szolgáltatásokkal (a mobil vásárlás WAP-on) állt elô. A WAP sikerének kulcsa tapasztalatuk szerint nem az átalánydíj, hanem az érdekes, folyamatosan frissülô, élvezhetô tartalom.

Új díjcsomagok
A Westel márciustól három olyan új havi díjas és Domino csomagot vezet be, amelyekben a különbözô mobil- és vezetékes hálózatok egységes díjszabással, elônyös tarifával hívhatók. A márciustól igénybe vehetô Egyenlítô, annak Aranytárskártyás lebeszélhetô havi díjú változata és a Domino Egyenlítô azoknak elônyös, akik ügyeiket intézve napközben Westel hálózaton kívülre is sokat telefonálnak.
Az új díjcsomagokkal nem kell figyelni, hogy a hívott fél mely szolgáltató ügyfele, hiszen bármely mobil vagy vezetékes hálózat azonos tarifával hívható, a díjak kizárólag a különbözô idôszakok szerint változnak. A havi díjas Egyenlítôben 3750 forintos bruttó havidíj mellett csúcsidôben és csúcsidôn kívül 65, éjszaka és hétvégén 40 forintért hívható minden belföldi mobilos vagy vezetékes szám. Az elsô 20 SMS természetesen ebben a díjcsomagban is díjmentesen küldhetô. Az Aranytárskártyás Egyenlítô díjcsomag 2625 forintos havidíja lebeszélhetô, így ez az összeg Westeles vagy vezetékes telefonszám felhívása esetén 40 percnyi csúcsidôs beszélgetést biztosít.
A március 7-tôl bevezetésre kerülô elôfizetési díj nélküli, kártyás Domino Egyenlítôt választóknak bármely hálózathoz tartozó szám felhívása csúcsidôben (munkanapokon 07-20 óráig) 75, csúcsidôn kívül (20-22 óráig) és hétvégén 45, míg éjszaka (minden nap 22-07 óráig) 30 forintba kerül percenként. A hangposta meghallgatása a Domino csomaghoz hasonlóan csúcsidôn kívül díjmentes. A legújabb havi díjas és kártyás Westel csomagokkal természetesen számos szolgáltatás, így többek között az SMS, WAP, MMS, GPRS, roaming, adat- és faxszolgáltatás, Mobilbank is igénybe vehetô.

Teljes lefedettség a metróban
Budapest közlekedésében a kis földalatti, valamint a 2-es és 3-as metróvonalak a rajtuk közlekedô évente több mint 300 millió utassal meghatározó szerepet játszanak. Az országos felszíni lefedettség biztosítását követôen jogos igényként merült fel, hogy a metró napi közel 1 millió utasa az összesen 42, többnyire felszín alatti állomás mindegyikén, továbbá az állomások közötti szakaszokon is szabadon telefonálhasson, üzenetet küldhessen vagy böngészhesse a WAP oldalakat.
A Pannon GSM és a Westel évekkel ezelôtt külön-külön kezdte meg a metró lefedettségét biztosító hálózat kiépítését. A két cég együttmûködése nyomán, összehangolt fejlesztés eredményeként 2002 végére befejezôdött a teljes metróhálózat lefedése. A hálózati elemek közös, optimális alkalmazásával, az így telepített antennák közös használatával és üzemeltetésével mindkét mobilszolgáltató ügyfelei a budapesti metró és a kisföldalatti vonalainak teljes hosszában használhatják mobiltelefonjukat. A Westel és a Pannon GSM ügyfelei a beszélgetések mellett a cégek nyújtotta minden szolgáltatást - SMS, WAP, MMS, GPRS és társaik - az utazás során is használhatnak.