Vezetékes távközlés

Ötven éve Puskás néven

Nem középiskolás fokon...

Bô ötven esztendeje, hogy a Puskás Tivadar Távközlési Technikum felvette új nevét. Az iskolát 1912-ben alapították, s egészen 1950-ig Posta Mûszerész Tanonciskolának hívták. Utána átkeresztelték Villamosipari Technikum Távközlési Tagozatának, s 1952-ben vette fel mostani nevét. Az iskolát a Matáv a Távközlési Oktatási Alapítványon keresztül tartja fenn: 1994-ben ötven évre szóló szerzôdést írtak alá. Miközben a technikum vállalati iskola, önállóan mûködik, hiszen önálló jogi személy, s saját maga gazdálkodik. Horváth László, a Puskás Tivadar Távközlési Technikum igazgatója személy szerint is évfordulót ünnepelt, hiszen tíz éve áll az iskola élén. Ebbôl az alkalomból két rangos elismerést is kapott: Kovács Kálmán hírközlési minisztertôl a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét vehette át, a fôvárosi önkormányzat pedig "Pro Scholis Urbis" kitüntetéssel ismerte el a technikumban folyó oktatás megszervezéséért és megvalósításáért kifejtett tevékenységét.
- Gratulálunk! Hogyan vezetett az útja a kitüntetésekig? - kérdeztük Horváth Lászlót.
- Jómagam szintén itt, a Puskás Tivadar Távközlési Technikumban tanultam és érettségiztem 1967-ben. Utána elvégeztem a Budapesti Mûszaki Egyetemet, villamosmérnöki diplomát szereztem. Azóta, vagyis csaknem harminc esztendeje folyamatosan tanítok digitális technikát az egyetemen, tehát a szakmában jóformán mindenkit ismerek, hiszen kollégáim vagy tanítványaim voltak. A Puskás Technikum korábban a Magyar Postáé volt, majd a fôvárosi önkormányzat tulajdona lett. Tíz esztendeje is ez volt a helyzet, amikor az önkormányzat meghirdette az igazgatói állást, amit megpályáztam és megnyertem. Utána az iskolát reprivatizáltuk, így a Magyar Posta jogutódjához, a Matávhoz került. Jelenleg a 17 osztályban 450 diák tanul. Mindössze 12 lány van, de le a kalappal elôttük, mert 1999-ben megnyerték az országos középiskolai nôi focibajnokságot. Hiába no, fiúsítva vannak
- Milyen fontosabb változtatásokat hajtott végre 1992 óta?
- Alapvetôen koncepcióváltás történt. Korábban ebben az iskolában jóformán csak reszeltek és forrasztottak, nos, ennek 1992-ben véget vetettünk. A hangsúlyt az informatikára, a szoftver és az angol nyelv oktatására helyeztük. Nálunk minden harmadikos gyerek rendelkezik alapfokú informatikai, vagyis ECDL vizsgával, ami azt jelenti, hogy ért a szövegszerkesztéshez, tud internetezni, ábrákat készíteni. Érettségi után minden tanuló középfokú szoftver üzemeltetôi vizsgát tesz le, s csak utána kezdhetik el az ötödik tanévet. Tudni kell, hogy iskolánk akkreditált ECDL vizsgaközpont; komoly, igazi minôségbiztosítással rendelkezünk. A minôség elsôrangú szerepet játszik tevékenységünkben.
- Miért hangsúlyozza a nyelvtanulás fontosságát?
- Manapság már nem lehet kérdés, hogy mindenkinek ismernie kell legalább egy idegen nyelvet - mégpedig magas szinten. Egy informatikusnak, távközlési szakembernek is jól kell tudnia egy idegen nyelvet, a leghasznosabb az angol nyelv ismerete. Ezért az angol nyelv oktatását forszírozzuk: a tanulóknak az elsô és a második osztályban minden nap van nyelvórájuk, a helyes kiejtést anyanyelvi tanár oktatja. Megjegyzem, hogy a legtöbb tanárunk - összesen nyolc - nyelvtanár. A diákok mintegy 60 százaléka sikeresen teljesíti a középfokú Pitman nyelvvizsga követelményeit, ami jó eredmény. Az iskola mind a londoni Pitman, mind a magyar nyelvi akkreditációs központ által minôsített vizsgaközpont.
- Mire helyezi még a hangsúlyt a tanulók nevelésében?
- Alapelvem ez: aki nem tud úszni, biciklizni, s nem volt még az operában, az ne legyen technikus. Az egészséges életmód kialakítása, követése lényeges szempont, hiszen egy normális ember, aki annyit tanul, dolgozik, mint diákjaink is, belerokkanhat a napi stresszbe, munkába. A feszített szellemi tempót fizikailag is bírni kell, ezért hangsúlyozom a rendszeres testedzést. Tornatermünk minden nap délután szabadon használható, több szakosztályunk mûködik. Ugyanakkor nagy színházi élet is folyik nálunk, mert ez a kultúra része: eljárunk az operába, színházakba. Nemcsak arról van szó, hogy színdarabokat nézünk meg, hanem arról is: a diákok megtanulnak viselkedni, öltözködni, kultúremberként élni. A tanulók belépôjegyeit az alapítvány fizeti. No, és mindenki megszerzi a jogosítványt, mert manapság ez is hozzátartozik az élethez.
- Milyen eredménnyel tanulnak tovább a diákok?
- Erre egy számadat: 1994-ben a diákok 12 százaléka tanult tovább, 2001-ben 81 százaléka. Fôleg a Kandó Kálmán Mûszaki Fôiskola informatika és villamosmérnöki szakára, mások a mûegyetemre jelentkeznek. A Puskás az országban a szakközépiskolák között fizikából a legjobb eredményre képes, de a gimnáziumok között is a második helyen áll. Matematikából is erôsek vagyunk: a kilencedikesek, vagyis a tizenöt évesek között a gimnáziumoknak csak a 6 százaléka jobb nálunk egy felmérés szerint. De magyarból is felkészültek a diákok, hiszen a felmérés szerint a gimnáziumok 82 százaléka gyengébb nálunk. Ennek oka, hogy az iskolánkba jelentkezôk komoly felvételi vizsgát tesznek matematikából, fizikából, helyesírásból és szövegértésbôl, tehát tényleg csak a legjobbak kerülnek hozzánk.
- Milyen a tanárok megbecsülése?
- Nyugodtan elmondhatom, hogy az országos átlaghoz képest nálunk jobban keresnek a tanárok, nagyobb a megbecsülésük. A fizetésükön felül évente 20 százalékos célprémium is megilleti ôket, ami ösztönzô arra, hogy még kiválóbb eredményeket érjenek el diákjaik. A célprémium egyfajta versenyszellemet eredményez. Emellett valamennyi tanár minden hetedik tanévenként egy tanévre szabad, amikor feltöltôdhetnek, kipihenhetik magukat. Ekkor továbbképzésen vesznek részt, szakmai munkájukkal foglalkoznak. Ez a rendszer az amerikai egyetemeken általános, de Magyarországon még egyedülálló.

Cs. A.