Vezetékes távközlés

 

Az xDSL hálózatok jövôje

Videó és interaktív szolgáltatások

Kaput nyithat a szélessávú szolgáltatások eljuttatása az otthonokba a távközlési vállalatok számára egy szebb jövô felé. Nem véletlen, hogy az összefoglalóan xDSL szolgáltatások a telkók stratégiáinak középpontjában szerepelnek. A DSL (Digital Subscriber Line) nagyobb sebessége a jobb tömörítési eljárásokkal együtt lehetôvé teszi, hogy a hagyományos távközlési szolgáltatások mellett a szórakoztató szektor irányába lépve, interaktív TV, különféle tartalmak igény szerinti szolgáltatásait nyújthassuk ­ mondta Brix Károly, a Matáv PKI-FI mûszaki termékfejlesztési ágazatának munkatársa, aki az XDSL hálózaton történô videó, illetve interaktív szolgáltatásokról tartott elôadást a Matáv PKI Napok konferenciáján.
A telefontársaságok és kábeltelevíziós vállalatok Európa-szerte keresik szélessávú szolgáltatásukban azt a komponenst, amely szolgáltatási portfóliójukat teljessé teszi. Több társaság ezt a komponenst már "ízlelgeti", de legtöbbjük csak a kezdeti lépéseknél tart, vagy tervezi ennek az alkalmazását. A piaci szereplôk alapvetôen egy "háromjátszmás" portfólió kialakítására törekednek (telefon, internet és videó), melybôl legtöbbjük két komponenst már évek óta használ és üzleti bevételeik jelentôs hányada származik ezekbôl a szolgáltatásokból. Az üzleti bevételek növeléséhez, piacon maradásukhoz szükségét érzik, hogy a "hiányzó láncszemet", azaz a videót-televíziót is beépítsék szolgáltatási kínálatukba.
Európában 2001 decemberében csaknem 4 millió DSL elôfizetôje volt a telefontársaságoknak, mely az elôrejelzések szerint a többszörösére növekszik majd 2006-ig. Ezzel egyidejûleg várható, hogy a lakossági felhasználók 10-20 százaléka szélessávú szolgáltatást kíván igénybe venni. A DSL elôfizetések növekedési ütemét magasabbra prognosztizálják, mint a kábelmodemes szolgáltatások növekedését. Az európai fejlettséget jól mutatja, hogy Németországban a telefonvonalak több mint 90 százaléka DSL szolgáltatásra alkalmas. Magyarországon a DSL vonalak száma jelentôsen nô, ami a távközlési vállalatok számára biztosíthatja azt a hozzáférési technológiát, mellyel a szélesebb lakossági kör is igénybe veheti a szélessávú szolgáltatásokat. Lényeges szempont, hogy a lakosság milyen berendezéssel rendelkezik jelenleg otthonában, és ezen eszközök milyen módon alkalmazhatóak a szélessávú szolgáltatások igénybevételére. Valamennyi felmérés egybehangzóan mutatja, hogy a TV készülékkel gyakorlatilag minden európai család rendelkezik, míg a PC elterjedtsége a családokban ­ országonként jelentôsen eltérôen ­ általában alacsonyabb. Magyarország abba a kategóriába tartozik, ahol még aránylag kevés PC található a háztartásokban. A szélessávú szolgáltatások elterjesztésében ezt a szempontot is figyelembe kell venni.
Az egyik fontos kérdés, hogy milyen szolgáltatásokat nyújtsanak a telefontársaságok a DSL elérésen. Egy felmérés szerint a legnagyobb igény a videó tartalom nézése iránt mutatkozik meg, ezt követi a hagyományos TV mûsorok elérése, majd a kommunikáció, az adatokkal kapcsolatos interaktivitás és egyéb szolgáltatások. Felsorolásszerûen többek között a következôkrôl lehet szó.
Video on demand: a szolgáltató az ügyfél számára továbbítja a digitalizált videó tartalmat, melyet az elôfizetô TV készüléken vagy számítógépen megfelelô kliens programmal meg tud tekinteni bármely idôpontban, ha a szolgáltatás elérésére jogosult.
Near video on demand: a szolgáltató a tartalmakat fix idôpontban továbbítja az ügyfelek számára.
Élô közvetítés: az ügyfelek valós idôben olyan meghirdetett tartalmakhoz jutnak hozzá a hálózaton keresztül, melyre a szolgáltatási csomagjuk feljogosítja ôket. Tartalmak szerint ide sorolhatóak a TV csatornák mûsorai, és egyéb élô események közvetítése.
Film letöltés: a tartalmak szerver-kliens kapcsolata során valósul meg, és a kliens általában a letöltés után tudja megtekinteni a tartalmat. Olyan esetekben célszerû alkalmazni, amikor a minôség érdekében nagy sávszélességre kódolt digitális filmet kíván a kliens megnézni, és a streamingeléssel nem biztosítható a hálózaton elegendô sávszélesség a folyamatos, zavartalan lejátszáshoz.
További szolgáltatási lehetôségek a DSL elérésen: zene igény szerint, azaz a szolgáltató az ügyfél számára továbbítja a digitalizált zenét. Interaktív elektronikus kereskedelem, ami tipikusan on-line kereskedelem weben keresztül. A tartalmak folyamatosan változnak: szó lehet eseményre jegyrendelés, pizzafutár, könyvvásárlás, utazás foglalás, de ide tartoznak a banki mûveletek is. A tartalmak közé sorolhatóak az interaktív, több résztvevôs játékok, a különbözô szöveges kapcsolatok különbözô formái, sôt, egységes üzenetkezelés és az on-line tárolás is. A lehetôségek között említhetjük az elektronikus tanulást, lényegében minden olyan eszközt, mely a hálózaton keresztül lehetôvé teszi az oktatást.
Összefoglalásként megállapítható: a legfontosabb kérdést, azaz a tartalmat mindig kész tényként kell kezelni, amely rendelkezésre áll. Ennek biztosítása a kulcseleme a szolgáltatások bevezetéséhez. Nem szabad elfelejteni a tartalomszolgáltatók és a távközlési szolgáltatók viszonyának szabályozási kérdéseit, ezen belül a távközlési szolgáltatók lehetôségeit, korlátozásait, melyeket a média szolgáltatásokkal kapcsolatosan a jogi szabályozások meghatároznak. Szót kell ejteni majd a szolgáltatások biztosításához nélkülözhetetlen hálózati feltételekrôl, protokollokról, a tartalommal kapcsolatos biztonsági követelményekrôl, melyek elengedhetetlenek a szolgáltatások bevezetéséhez.

Cs. A.