Mobil kommunikáció

Mobil távközlés

A CDMA Európába készül

Szinte közkívánatra rendezte meg a Híradástechnikai Tudományos Egyesület elôzô számunk lapzártája után a CDMA Fórumot, mert a polgári életben most elterjedô technológia egyre nagyobb sikereket ér el.

A CDMA elvi alapjait dr. Pap László, a Budapesti Mûszaki Egyetem professzora mutatta be szakmai igényességgel, de mégis közérthetô módon. Az FDMA rendszerek a frekvenciasávok elválasztásával ­ tehát frekvenciaosztással ­ valósították meg a többféle információ átvitelét. A korszerûbb TDMA rendszerek az idôrések bevezetésével ­ tehát idôosztással ­ tették lehetôvé, hogy többféle információt tudjunk átvinni a lehetô legkisebb sávszélesség felhasználásával. Az FDMA és TDMA rendszerek tehát igyekeztek a lehetô legtöbb csatornát kialakítani egy adott sávszélességben. Ennek következtében azonban igen érzékenyek a keskeny sávú interferenciákra és a fadingre.

Egész más elveken mûködik a CDMA (Code Division Multiple Access ­ kódosztásos többszörös hozzáférés) rendszer. A technológia alapját a szórt spektrumú átvitel adja, aminek a lényege, hogy a modulált jelet széles sávban ­ az eredeti jel sávszélességének akár tízezerszeresére ­ teríti szét, s így viszi át a vételi oldalra. A jelteljesítmény az átalakítás folyamán változatlan marad, azonban a sáv kiterjesztésével ugyanahhoz a teljesítményhez jóval kisebb intenzitású jel tartozik. Ennek elônye, hogy a CDMA jelek sokkal kevésbé zavarják a környezetet. A katonai alkalmazások is éppen ezt használták ki: a széles sávban szétterített, kis intenzitású jeleket szinte lehetetlen volt felismerni és zavarni.

A szórt spektrumú átvitel tehát egy széles sávban viszi át az információt, melyet a vételi oldalon a kódoló sorozat ismeretében vissza tudunk állítani az eredeti formájába. Ha jól választjuk meg azokat a kódoló függvényeket, melyekkel az egyes csatornák spektrumát szétterítjük, akkor ebben a széles sávban nem csak egy összeköttetés, hanem igen sok összeköttetés jelei utazhatnak. A visszaalakítás során ­ éppen a kódok ortogonalitása miatt ­ csak az a jel fog visszaállni eredeti alakjába, melynek a kódjával a visszaalakítást elvégezzük. A többi jelekre nézve a dekódoló függvény szinte hatástalan (lásd még a Modem Kisszótárat a jelen számban).

Természetesen a fenti kép némileg leegyszerûsítetten mutatja a be a CDMA rendszer lényegét, a valóság ennél összetettebb, de annyi talán ebbôl is világosan látszik, hogy a széles sávban annyi kapcsolat jelei vihetôk át, ahány közel ortogonális kódot ki tudunk osztani. A rendszer a széles sávú átvitel miatt kevéssé lesz érzékeny a rádióinterferenciára, a fadingre, sôt a zavaró jelekre is, hiszen a dekódolás során a keskeny spektrumú, de nagy intenzitású zavarjelek széles spektrumú, kis intenzitású jelekké konvertálódnak, s a dekódoló utáni sávszûrô így a zavarteljesítmény döntô részét le tudja vágni a jelrôl.

Pap professzor elôadása végén egy egyszerû példával illusztrálta, hogy az egyes rendszerek hatékonysága milyen hatással van az egy cellában kialakítható rádiócsatornák számára cellás rádiótelefon-hálózatok esetén. Ez például 25 kHz-es csatornaszélességet illetve 1,25 MHz-es teljes sávszélességet feltételezve, 7 cellát számolva egy klaszterre az analóg FDMA rendszernél 7 csatornát jelent, a digitális TDMA rendszernél 37 csatornát, míg a CDMA rendszernél 40­80 csatorna alakítható ki. Az, hogy a CDMA rendszernél nem adható meg egzakt csatornaszám, annak két oka van. Az egyik, hogy a CDMA rendszer kapacitása függ attól is, hogy a felépített kapcsolaton milyen a beszédintenzitás, mekkorák a beszédközi szünetek. A másik, hogy a CDMA esetében nincs fix csatornaszám, tehát a telítôdés nem úgy jelentkezik, hogy az összes csatorna foglalt, s újabb igény nem szolgálható ki. A CDMA esetében telítôdéskor is felépül az újabb kapcsolat, de az összes többi kapcsolat minôsége kicsit romlik, mert mindenkinek valamelyest csökken az átviteli sebessége. A CDMA rendszer tehát puhább határokkal rendelkezik, mint az FDMA vagy a TDMA rendszerek.

A CDMA rendszerek gyakorlati alkalmazását mutatta be elôadásában Ferenczi Tamás, a Motorola Magyarország Kft. menedzsere. A Motorola 1995-ben, Hongkongban helyezte üzembe elsô kereskedelmi CDMA rendszerét, s Kínában telepített elôször 1996-ban CDMA alapú rádiós elôfizetôi hurkot. Azóta a CDMA alapú WiLL rendszerek széleskörûen elterjedtek.

A cdmaOne névre hallgató rendszerben kétféle kódot, azaz álvéletlen zajt (Pseudo Noise, PN) használnak. A rövid PN 15 bites, de az összes lehetséges kombinációból csak minden 64-ik kódot használnak, ez 512 kódot ad. Ezt használja a rendszer a bázisállomás azonosítására. A hosszú PN 42 bites, ami közel 4,4 trillió különbözô kódot jelent, ebbôl is csak minden 64-ediket használnak, ami még így is 5 milliárd különbözô kódot jelent.

A CDMA rendszerek fôként az amerikai kontinensen értek el sikereket, de a Motorola már Lengyelországba is szállít CDMA alapú WiLL rendszereket. Az európai elterjedést azonban az UMTS harmadik generációs rádiótelefonokkal kapcsolatos ETSI döntés tette igazán nyilvánvalóvá. Az UMTS rendszerrôl Szekeres Béla, a BME adjunktusa, míg az UMTS rádióinterfészérôl dr. Bausz Andrea, a Matáv PKI FI munkatársa tartott elôadást. Az UTRA (UMTS Terrestrial Radio Access ­ UMTS földi rádió hozzáférés) rádiós technológia számára az ETSI 1998. januári döntése alapján ugyanis a páros frekvenciasávokban a széles sávú CDMA (WCDMA) technológiát, míg a páratlan frekvenciasávokban a TD-CDMA technológiát fogadták el, ezt a javaslatot viszik tovább az ITU-R június 30-i ülésére is (lásd még: Kompromisszum a jövôért c. cikkünket, Modem Kor 1998. március). A CDMA tehát hamarosan Európában is meghonosodik.

Az utolsó elôadás, melyet dr. Dárdai Árpád, a Matáv PKI FI tudományos fômunkatársa tartott, a CDMA európai megjelenését még közelebb hozhatja. Az elôadás témája a PHARE-program rurál távközlési fejlesztésekben elfoglalt szerepérôl szólt, s ebbôl kiderült, hogy hazánk kapta meg feladatul a CDMA alapú rádiós elôfizetôi hurok pilot projekt vezetését. Ebben a Matáv is részt kíván venni. A téma fontosságát mi sem mutatja jobban, mint hogy elôrejelzések szerint a vezeték nélküli hurkok száma az ezredfordulóra meghaladja a 30 milliót, s ennek közel 30 százaléka a CDMA technológiával fog megvalósulni.

dr. Bartolits István

Honlap

Elôre

Hátra

Tartalom


Kitisztult a hazai személyhívó-piac

Szerva itt, csere ott!

Jó üzletet kötött egymással az EasyCall Rt. és az Antenna Hungária Rt. a jelek szerint április végén, amikor az elôbbi megvette az utóbbitól az Operátor Hungária személyhívó szolgáltatást végzô céget. A vételár ugyan üzleti titok, de az Antenna Hungária információink szerint nyereségesen vált meg leányvállalatától, az EasyCall pedig egy csapásra megkétszerezve elôfizetôi táborát, egyúttal megszabadult az egyik versenytársától is.

Hazánkban 1992 januárjában kezdte meg a személyhívó szolgáltatást az Antenna Hungária többségi tulajdonában levô Operátor Hungária. Az analóg technika mellett 1995-ben jelent meg a digitális ­ ERMES-szabványú ­ versenytárs, a KHVM által kiírt tender két nyertese, vagyis az EasyCall Rt. és az Eurohívó Rt. A kezdeti optimizmust azonban egyik jövevénynek sem sikerült valóra váltania, mivel a személyhívó piac ­ legalábbis a belépési, illetve hozzáférési díjban egyre olcsóbb GSM-telefonok mellett ­ csak lassacskán fejlôdött. Az Operátor Hungária igyekezett lépést tartani a fejlôdéssel, s az eleinte az OIRT-sávban sugárzott jeleket felváltotta a CCIR-sáv. A technika azonban maradt ­ s mi tagadás, az ERMES bebizonyította, többre képes. A bevezetôben említett üzlet tehát nyélbe üttetett.

Pákozdy Zsolt, a jelenleg mintegy 9 ezer elôfizetôt magáénak mondható EasyCall vezérigazgatója szerint a három személyhívó cég nem élhet meg a piacon, ezért döntöttek az Operátor Hungária kivásárlása mellett. Az üzlet során csak a céget vették meg, a technikai eszközök továbbra is az Antenna Hungária birtokában maradtak, s ezeket ­ elôre láthatólag 1999. márciusáig ­ bérelve folytatódik az analóg személyhívó szolgáltatás. Addigra azonban a jelenlegi Operátor-elôfizetôk ­ szintén mintegy 9 ezer fô ­ az alapszolgáltatás igénybe vételére alkalmas ERMES-készüléket kap. A cseréért természetesen nem kell fizetniük, ám ez a "gesztus" az EasyCall Rt. kasszáját negyedmilliárd forinttal terheli meg. Akinek ennél több kell, az a nagyobb tudású ­ például alfanumerikus jelekkel is dolgozó ­ készülékekhez némi felárral juthat hozzá. A piacon tehát immár csak a két, ERMES-rendszerû koncessziós személyhívó társaság maradt ­ összesen mintegy 22 ezer ügyféllel.

Pákozdy Zsolt szerint az idén csupán az elôfizetôi tábor létszámának stabilizálása várható, jövôre azonban megindulhat a fejlôdés. Ezt a szolgáltató a maga módján maximálisan elôsegíti. Az EasyCall vizsgálja ­ a nyugat-európai mintára alapuló ­ új tarifa-politika bevezetésének lehetôségét. Magyarországon jelenleg egy üzenet személyhívón történô továbbítása vezetékes telefonról ­ a hívás idôtartamától függetlenül ­ nettó 31,20 Ft-ba kerül. Ennek mintegy egyharmadát a vezetékes hálózatot ,,kölcsönzô" Matáv kapja, a többi az adott személyhívó társaságnál marad. Nyugat-Európa egyes országaiban viszont a tarifa sokkal magasabb ­ igaz, a szolgáltatónak ebbôl kell eltartania magát, mivel a rendszerbe lépés jóval olcsóbb.

E rendszer hazai bevezetését egyrészt a személyhívó készülékek viszonylag magas ára akadályozza meg. A nyugati módszerrel ugyanis a hazai piaci felmérések szerint csak maximum tízezer forintos készülékek lennének eladhatóak ­ márpedig egy komolyabb ERMES-vevôkészülék ennek mintegy a duplájába kerül. A különbözetet pedig a szolgáltatónak kellene megfinanszíroznia. A másik gát a hívás díja ­ a külföldi minta alapján ugyanis percenként mintegy 400 forintba kerülne Magyarországon egy üzenet személyhívón keresztül történô továbbítása.

Bár a tarifa-politika többé-kevésbé marad, az EasyCall fejleszteni kívánja repertoárját ­ mégpedig a tartalomszolgáltatások bôvítésével. Az alapszolgáltatáson felül a cég reményei szerint az ERMES-személyhívó olcsó, gyors információs rendszerré nôheti ki magát. Már csak azért is, mert ez a technika az egy pontból sok pontba olcsón kisugározandó információhalmaz piacán Pákozdy Zsolt szerint verhetetlen. Az EasyCall tehát lehetôvé akarja tenni, hogy az elôfizetôi különbözô ­ kinek-kinek foglalkozása miatt, vagy az adott pillanatban egyéb módon hasznos ­ információkat (például mozimûsor, idôjárás, repülôtéri-, MÁV-, árfolyam- és tôzsdeinformációk és a többi) kérhet le például egy telefonhívással a személyhívó készülékére. A fejlesztés másik vonulata az automatikus adattovábbítás kiterjesztése (lásd keretes cikkünket ­ a szerk.).

A hazai személyhívó-piac felemelkedésébe vetett optimizmus ezen üzlettel újabb lendületet kapott. Remélhetôen marad "puskapor" a tartós siker elérésére is.

*

ERMES-roaming

Az elmúlt fél évben négy új szolgáltatóval bôvült az európai ERMES-piac ­ ezt az információt Pákozdy Zsolttól, mint az ERMES nemzetközi szervezete nemrég megválasztott új elnökétôl kaptuk. Így tehát már Hollandiában, Franciaországban, Dániában, Finnországban, Svédországban, Portugáliában, Svájcban, Csehországban, Horvátországban és Magyarországon mûködik a rendszer. Az ERMES MoU az idén a kereskedelmi roaming bevezetésére és elterjesztésére fordítja a legtöbb energiát ­ ezáltal is vonzóbbá téve a digitális személyhívó-rendszert.

*

EasyProfit

Az EasyCall a címbéli névre keresztelt, havonta az alapszolgáltatással együtt nettó 3900 forint havi díjba kerülô csomagja révén az elôfizetô a tôzsde nyitva tartása alatt negyedóránként automatikusan megkapja a részvény- és deviza-árfolyamokat, valamint napjában egyszer a befektetési jegyek árfolyamát. Ezen kívül azonban az Interneten ­ vagy a szolgáltató központján keresztül ­ az elôfizetô által meghatározott hat részvény ármozgásáról az ügyfél a személyhívó készülékén keresztül automatikus jelzést kap, amennyiben bármelyik kiválasztott részvény alul, vagy felülmúlja az elôfizetô által meghatározott mininális, vagy maximális árat. Ez a szolgáltatás fôképp a néhány részvénnyel rendelkezô kisbefektetôknek hozhat hasznot ­ hiszen a részvények ármozgására igen gyorsan reagálni tud. (A nagyban "játszó" profik számára természetesen nélkülözhetetlen a tôzsdével kiépített on-line kapcsolat ­ a szerk.)

*

Fedjük le a tengereket!

Új szoftvermegoldással állt elô a Motorola cellás infrastruktúráját fejlesztô csoportja, a Motorola CIG. A GSM bázisállomásokban alkalmazott új szoftver a maximális, 35 km-es hatósugarat több, mint 120 km-re növeli anélkül, hogy a berendezéseket ki kellene cserélni. Az Extended Range Cell névre hallgató rendszert elsôként a spanyol Movistar névre hallgató hálózaton szolgáltató Telefonica Moviles vezette be Mallorca szigetén.

A Motorola az Extended Range Cell rendszert tipikusan olyan területek ellátására tervezte, ahol nagy, ritkán lakott, viszonylag lapos területeket kell ellátni szolgáltatással. A megoldást következô számunkban részletesen bemutatjuk.

Fehér György

Honlap

Elôre

Hátra

Tartalom


Teszteltük a Nokia 5110-est

Utazásra, nyaralásra is jó társ

Idén a nyár egyik üde színfoltja kétségtelenül a színes, cserélhetô elôlapos Nokai 5110-es mobiltelefon. A mindössze 170 grammos, kisméretû telefon már az Ifabo-n is sikert aratott, most a gyakorlatban is kipróbáltuk, mire képes.

A Nokia 5110 széles menükészlettel rendelkezik, melynek használatát a már jól bevált Navi gomb könnyíti meg. A gomb funkciója aszerint változik meg, hogy a hívás melyik fázisában tartunk, s elôre igyekszik kitalálni, mire lesz szükségünk a következô lépésben. Az aktuális funkciót a kijelzôn olvashatjuk le, s ezzel a megoldással a legtöbb tevékenység valóban könnyen végrehajtható.

Az egyes menüpontok segítségével a készülék messzemenôen alkalmazkodni tud a körülményekhez. A harmincféle változtatható csengetési hang jó szolgálatot tesz például a strandon, hogy megkülönböztethessük a minket keresô hívásokat a körülöttünk pihenôkétôl.

Könnyen kezelhetô a telefonkönyv, mely programozható úgy is, hogy egészen nagy betûkkel írja ki a neveket a kijelzôre, így szemüveg nélkül is jól használható. Meglepô viszont, hogy az 5110-nek nincs saját memóriája a telefonkönyv számára, tehát csak a SIM kártyán tárolhatók az információk. (Ezt a szokatlan tulajdonságot már a 3110-esben is észrevettük ­ és szóvá is tettük. Nem tudjuk, kinek a fixa ideája a készülék tervezôi között, hogy telefonkönyv csak a SIM kártyán legyen tárolható. Annak kapacitása Phase 2-es kártya esetén is csupán maximum 100 darab név és telefonszám. Ugyanakkor a felhasználók között sokan vannak, akiknek ennél jóval nagyobb mennyiségû telefonszámot kellene tárolniuk a mobiltelefonjukban. A szerk.)

Aki sokat utazik, jó hasznát veszi a beépített ébresztô órának is, mely a készülék kikapcsolt állapotában is mûködik. Ugyancsak az utazókat segíti a kalkulátor üzemmódba beépített devizaátváltó funkció, mellyel pillanatok alatt oda-vissza át lehet számolni az árfolyamokat. A Nokia gondolt azokra is, akik unalomûzôként is a rádiótelefont használják: egy külön menüpontban három játék is található a készüléken. Sajnos, ezek használatához be kell kapcsolni a telefont, így repülôgépen nem használhatók.

Akik az 5110-essel a fenti képességek mellett telefonálni is akarnak, azok sem csalódnak. A telefon képes hívásismétlésre, hívásvárakoztatásra, széles körben programozhatók a hívásátirányítás lehetôségei és természetesen SMS üzeneteket is küldhetünk és fogadhatunk. A megfelelô kiegészítôkkel természetesen adat- és faxforgalom is lebonyolítható vele. A sok funkció persze jó akkumulátort is igényel. A tesztelt 900 milliamperórás akkumulátor egy teljes hétig is bírta a készenléti állapotot, vagy a 4-5 órás beszélgetési idôt.

B. I.

Honlap

Elôre

Hátra

Tartalom