Címlapsztori


Valami ketyeg?

A kétezredik év felé

Nem sok idô kell, és elérkezik az ezredforduló. Vannak, akik apokaliptikus várakozással néznek az idôpont elé, várják, hogy agyoncsap bennünket valami égbôl pottyanó meteor vagy éppen megesznek bennünket a büntetésként ránk bocsátott járványok. Mások más és sokkal reálisabb okok miatt tartanak káosztól. Igaz, ennek oka nem a bûn, hanem az, hogy minden komoly rendszerünket számítástechnikai eszközök irányítják.

A számítástechnika hajnalán a memória, az operatív tár igen nagy kincs volt. Éppen ezért fontos felfedezés volt, hogy az évszámból meg lehet két jegyet takarítani. Így hallgatólagos megegyezés alapján egészen 1997 elejéig szinte mindenütt általános volt a dátum ilyen gépi ábrázolása. Ekkor rájöttek, ez nincsen így rendjén. Mi lesz majd az ezredforduló után?

Amikor logikusan végiggondolták a problémát, rájöttek, hogy a számítástechnika megalkotói tudatukon kívül egy idôzített bombát helyeztek el a világ informatikai rendszereiben. Ez a millennium bug vagy ezredév probléma néven ismert jelenség. Napjainkra kiderült, a nagyobb gondot nem egészen a programrendszerek és a gépek okozzák. Ezek ismerhetôek, tesztelhetôek és kijavíthatóak, ha elegendô erôforrás áll rendelkezésre. A nagyobb gondot azok a Dallas-chip néven ismert &endash; bár más gyártók is készítik &endash; beépített óraáramkörök okozzák, amelyek a rendszerek idôalapját szolgáltatják. Ezeken a rendszereken sokkal fontosabb dolgok múlnak, mint az, hogy a gép megbolondul...

A millennium bug problémája minden olyan esetben jelentkezik, amikor abszolút idôtartamot kell megállapítani. Eddig a mindennapi életben a két idôpont közt eltelt idôt úgy lehetett megállapítani, hogy mondjuk 1998-ból (98) kivontuk a másik idôpontot, mondjuk 1968-at (azaz 68-at). A végeredmény a két idôpont között eltelt évek száma, azaz 30. De mi van akkor, ha 2000-ben kell a kivonást elvégezni? Nos a gép vagy elszáll a nullával végzett mûvelet miatt, vagy pedig (jobbik esetben) mondjuk 98 évi kamatot akar fizetni szerencsés ügyfelünknek.

Az ezredév hiba más érdekességeket is rejt magában. A nap számításánál is becsúszhat hiba, hiszen nagyon sok rendszertervezô, bár figyelembe vette, hogy az ezredév átlépése milyen problémát okozott, arról elfelejtkezett, hogy a 2000. esztendô szökôév. A helyzetet máig nem kezelik súlyának megfelelôen. Van olyan ország, ahol a parlament mellett különbizottság foglalkozik a helyzet kezelésével, megfelelônek tûnô anyagi erôforrásokat mozgósítva, mások viszont csak tessék-lássék módon foglalkoznak a helyzettel, mint mi is itthon, Magyarországon.

Mi kell ahhoz, hogy ne okozzon komoly káoszt ez a számítógépes hiba? Elôször is fel kell mérni azokat a vezérléseket, amelyekben abszolút idôt adó naptár-óra áramkör van. Számuk becslések szerint több tízmilliárd a világban. Ezeket fel kell deríteni és ki kell cserélni. Ha kedves olvasó, Önnek régebbi videomagnója van, akkor észreveheti, hogy az ezredforduló után már nem tudja programozni. De hasonló a gond a mikrosütôk egy részével és még sok ilyen idôzítésen alapuló eszközzel, beleértve a repülôgépek fedélzeti rendszereit is.

Gondoljunk bele: egy sugárkezelést számító eszköznél a radioaktív izotóptöltet berakásának ideje a számítás alapja. Ha ezt elkalkuláljak... nos ez már vitális, azaz az életet veszélyeztetô hibalehetôség. De ugyanilyen gondot okozhat, ha a repülôgép fedélzeti ideje nincs rendben vagy valamely fegyverrendszer bolondul meg egy idôhöz kötött ellenôrzés elmaradása miatt. Nem véletlen, hogy több légitársaság bejelentette, nem repül az ezredforduló napján, valamint az azt megelôzô és követô napokon. Inkább a földön tesztelik eszközeiket, semmint lezuhanjanak.

A bankrendszer és az államigazgatási szféra az egyik legnagyobb vesztese az ezredforduló-hibának. Ugyanis itt hagyományosan ritkán cserélôdnek a gépek és a programok. Vannak olyan szoftverrendszerek, amelyeket húsz esztendeje írtak és azóta változatlanul alkalmaztak a mindennapok során. Az akkori forráskódok már régen az enyészeté lettek, de ugyanúgy szinte semmivé foszlott a programozási tudás, amit az akkori rendszerek létrehozásához kellett alkalmazni. Akkoriban a Cobol programok voltak az uralkodóak. Ma az USA-ban a nyugdíjból hívták szinte aranyáron vissza azokat a programozókat, akik emlékeztek még ezekre a technológiákra.

A programok kijavítása sok esetben szerzôi jogi kérdéseket is felvet. Olyanokat, amik az amerikai szerzôi és szabadalmi jog csapdájából erednek. Ezek szerint tiltott dolog a megvett programok kódjának visszafejtése és módosítása. Nos, a kétezredik év probléma sok esetben csak ezekkel az eszközökkel oldható meg. A nagyobb szoftvercégek maguk is kínálnak erre megoldásokat, de a kisebbek, az azóta átalakultak viszont semmit. A megoldások esetében ráadásul nem elég magát a problémát egy adott helyen megoldani. Olyan lehetôségeket kell találni, amik nemcsak egy adott környezeten belül, hanem kifelé is, annak kapcsolatain keresztül is mûködôképesek. Ez viszont szabványosítási kérdéseket ugyanúgy felvet, mint ahogy azt is, hogy piaci konkurenseknek együtt kell mûködniük a megoldás érdekében.

A bankrendszer egy ilyen tipikus sok forrásból táplálkozó elektronikus rendszer, ahol mind a hitelkártyák kezelésének, mint pedig az elektronikus átutalási rendszereknek egymással összehangoltan kell mûködniük. De hasonló problémákat vet fel a világméretû kommunikációs hálózat, a telefonközpontok rendszerének összehangolása is. Ugyanakkor az Internet leállásától nem kell tartani. Csak egyes részeit lehet megbénítani, de már önálló, önszervezôdô egységgé nôtte ki magát, ahol önállóan cselekvô entitások rendszerébôl felépülô szuperrendszerrôl van szó. Mint amennyire az egyes államok általi ellenôrzése is csak részleges maradhat, ugyanakkor az ezredév probléma is igencsak korlátozottan érinti.

A mindennapok során azonban meglepô kellemetlenségekkel fogunk találkozni: a régebbi elektronikus órák, karórák megbolondulnak, legalábbis naptárjuk használhatatlanná válik. Az olyan elektronikával felszerelt gépkocsik, ahol a fedélzeti számítógép nem relatív, azaz két idôpont közötti idôtartamot, hanem az abszolút naptári idôt tekinti idôalapnak, elôfordulhat, hogy a 00-ás évre lemerevednek vagy éppen reklamálni fogják, hogy már 99 éve nem voltak szervizben, és ezért leállnak. Hasonló meglepetésekkel szolgálhatnak az eszközökbe beépített és az idôtôl függô kikapcsoló-önmegsemmisítô rendszerek. A fogyasztói társadalomban ugyanis soha be nem vallottan, de általános gyakorlat egyes eszközökbe olyan képességet beépíteni, hogy adott idôpont után visszavonhatatlanul elromoljon. Ezzel biztosítják az új piacot, no meg érik el azt, hogy a szervizeknek adott idô után ne kelljen régi típusokkal foglalkozniuk.

Ma még nem mérhetô fel annak a jelentôsége, hogy az ezredév bug mit okoz. Azt majd meglátjuk, amikor itt az ideje. Ugyanakkor &endash; ez az ilyen helyzet jellegzetessége &endash; valószínûleg ott fogja okozni a legnagyobb gondot, ahol a legkevésbé várjuk. Mindenesetre egy biztos, addig még sok álmatlan éjszaka telik el, sok hit és tévhit kerül még a szakmai közvéleménybe. Majd meglátjuk?

Bizonyára &endash; ha az elektromos erômûvek nem fognak leállni azon a bizonyos éjszakán.

Kis János

honlap, tartalom, vissza, elôre


A mobilszolgáltatók felkészültek

Hol gond, hol nem gond...

Mint minden számítástechnikai rendszert mûködtetô cégnek, a Pannon GSM-nek is szembe kell néznie a dátumproblémával. Annak érdekében, hogy a cég folyamatosan tudja nyújtani szolgáltatásait a 2000. év beköszöntekor, már 1997 óta folyik a dátumproblémával kapcsolatos vállalati projekt. A programmal egy erre a célra létrehozott bizottság foglalkozik, amelynek a cég vezetôje az elnöke.

A projekt a vállalaton belüli összes alrendszert felöleli. Három csapatban hajtják végre a feladatokat. Ezek a mûszaki divízió csapata, az igazgatótanács körüli rendszerek csapata és a Business Impact csapat (idetartoznak a termékek és szolgáltatások, a beszerzés, a jogi kérdések, a kockázatkezelés és a kommunikáció).

A projekt keretében folytatott vizsgálatok azt mutatják, hogy a Pannon GSM-nek meglehetôsen csekély problémával kell szembenéznie szervezetén belül, 1998. december 31-éig várhatóan az összes rendszer meg fog felelni a 2000. évvel kapcsolatos követelményeknek. A cégnek szándékában áll partnereivel is együttmûködni közös tevékenységeik hátterének megfelelô felkészítésében.

Westel 900 felkészülés

Érdeklôdésünkre a Westel 900 GSM Rt.-nél elmondták, hogy a cég 1997. elsô félévében kezdt meg felkészülését a Y2K (a 2000. év probléma angol rövidítése) szoftver problémáinak megoldására. A társtulajdonos MediaOne (korábban US West International) szigorú metodológiája alapján részletes leltár készült az úgynevezett dátumfüggô alkalmazásokról és berendezésekrôl, mely utóbbiak közé nagyon sok eszköz tartozik a cégnél, többek között a mobil kapcsoló központok is. A vállalat részletes, kemény határidôkhöz között terveket állított össze az egyes szoftverek és berendezések tesztelésére, bár a szállítók többsége pozitívan nyilatkozott terméke Y2K képességérôl. A saját fejlesztésû alkalmazásokban több éve házi szabvány a dátum adatformátum szabályos kezelése, de ezeket is tesztelni fogják az évezredforduló elôtt. A Westel 900 GSM tulajdonosai támogatásával mindent elkövet, hogy elôfizetôinek zökkenômentes és folyamatos szolgáltatást biztosítson az évezredváltás elôtt, alatt és után is.

Vannak, akik hallgatnak...

Természetesen kíváncsiak voltunk a helyi telefontársaságok felkészülési menetrendjére is, meglepetésünkre azonban egyiküktôl sem kaptunk érdemi információt. Ami adott esetben akár azt is jelentheti, hogy nem állnak túlságosan jól a felkészüléssel. Ezért a témára a közeljövôben még visszatérünk.

A Y2K becsült költségei

Világszerte 300-600 milliárd USD
Az USÁ-ban 150-225 milliárd USD
Hazánkban 200-300 milliárd Ft

A Gartner Group becslése szerint 1999-ben az USÁ-ban a cégek kiadásainak átlag 44 százalékát emészti fel a Y2K!

honlap, tartalom, vissza, elôre


A 2000. januári határidô nem módosítható

Kerékcsere mozgó autón...

Ahogy haladunk a 2000. év felé, fokozatosan eloszlanak az olyan elôítéletek, mint például az, hogy csak a (nagy gépes) Cobol, csak a harmadik generációs nyelvek, csak a régi alkalmazások lehetnek hibásak, vagy hogy a szabványos megoldások, a neves gyártók újabb termékei biztosan jók és a többi. A tapasztalat azt mutatja, hogy mindent meg kell vizsgálni, amitôl egy vállalat létfontosságú, „mission critical" funkciói függenek - írják a Matáv informatikusai a 2000. év számítástechnikai problémájával kapcsolatban a társaságnál folyó munkálatokat összegzô tanulmányukban.

Annak idején a Matáv Magyarországon az elsôk között ismerte fel a veszélyt és kezdte meg a probléma kezelését &endash; folytatódik az összefoglaló. A stratégiai fontosságú AD2000 projekt már 1997 elején elindult. Célja a 2000. év dátumváltási problémájával kapcsolatos üzleti kockázatok és költségek minimalizálása a társaság folyamatos mûködésének fenntartása mellett, azaz &endash; szemléletesen fogalmazva &endash; kerékcsere egy mozgásban lévô autón.

A projektben részt vevô szakemberek feladata az, hogy a dátumproblémával kapcsolatban esetleg felmerülô rendszerproblémák ne haladják meg a standard eljárásokkal kezelhetô mértéket.

Félúton

Az AD2000-es projekt az elmúlt idôszakban folyamatosan bôvült és ma már öt alprojektbôl áll. Ezek a következô területeket fedik le: informatika, távközlés, ingatlanok (épületgépészeti rendszerek), jogi kérdések és a leányvállalatok AD2000-es tevékenységének összehangolása.

A feladatok végrehajtását támogató projektiroda ezenfelül még olyan kérdésekkel is foglalkozik, mint a termékmenedzsment koordinálása, a külsô és belsô kommunikáció és kapcsolatmenedzsment, valamint a minôségbiztosítás. A folyamatos fejlesztés eredményeképpen a projekt központi csapata az egyik legerôsebb olyan team, amely ma Magyarországon a dátumproblémán dolgozik.

A teendôk sorában az elsô a felmérési fázis volt, amely 1997 folyamán lezárult. Teljes rendszerfelmérés készült, melynek során sok száz informatikai és távközlési rendszer (egyedi rendszer vagy típus) adatait rögzítették egy elektronikus adatbázisban. Ezen adatok alaján áttekintették a helyzetet és átfogó intézkedési tervet készítettek.

A felmérés azt mutatta, hogy a Matáv esetében a 2000. év problémája &endash; a várakozásoknak megfelelôen &endash; nem olyan széles körû, mint sok más olyan vállalat esetében, amelyek nagymértékben alkalmaznak régebben készült programokat. A társaság esetében az alkalmazások legnagyobb része modern platformtechnológián alapuló, viszonylag újabb fejlesztés, ezért a rendszerek vagy már ma megfelelôk, vagy még folyamatos fejlesztés alatt állnak és megfelelôségüket a futó fejlesztés során biztosítják. Ha az AD2000 tevékenységétôl függetlenül a rendszerek cseréi a fejlesztési tervek szerint továbbfolytatódnak, akkor a rendszereknek csak viszonylag kis százalékát kell a projekt keretében felújítani: javítani vagy cserélni.

Integrációs tesztek

Noha a ténylegesen javítandó rendszerek csoportja nem túl nagy, mégis lényeges, hogy minden üzletileg fontos rendszer integrációs tesztje idôben megtörténjen. Ennek érdekében a projekt csapata igen alapos tesztmódszert dolgozott ki és alkalmaz, mégpedig pilot projektek keretében egy sor kulcsfontosságú rendszer tesztelésére. Az elsô rendszerek ilyen tesztelése 1997 végére befejezôdött. Az ezek során szerzett tapasztalatok alapján aktualizálták a projekttervet és kialakították a következô évekre tervezett munka elvégzésének pénzügyi kereteit.

A Matáv belsô és külsô erôforrásokat egyaránt használ a 2000. évvel kapcsolatos tevékenysége során. A társaság azt tervezi, hogy a kulcsfontosságú rendszerekkel kapcsolatos munka jelentôs részét már 1998 végére befejezi és a vállalati szintû rendszer integrációs tesztjeit, valamint a részletes kockázatkezelési tervek kidolgozását 1999 szeptember végéig elkészíti. Az integrációs tesztekre azért terveztek viszonylag hosszabb idôt, mert ezeknek ki kell terjedniük a bel- és fôképp a külföldi társszolgáltatókkal együtt végrehajtandó távhívási tesztekre is. Egyes fontos részterületek „2000-biztossá" tétele azonban már jóval 1999. szeptembere elôtt befejezôdhet.

„Külsô" védelem

Annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsék a harmadik fél mulasztásából bekövetkezô károk kockázatát, a Matáv felvette a kapcsolatot jelentôsebb beszállítóival. Megfelelô szállítómenedzselési módszereket dolgoztak ki a beszállítók termékeinek és szolgáltatásainak felülvizsgálatára, átalakítására, modernizálására vagy lecserélésére, illetve arra, hogy mindez idôben megtörténjen.

A Matáv AD2000-es projektjének vezetôje kezdeményezte a nagy- és középvállalatok illetékes vezetô beosztású szakembereinek országos szintû együttmûködését. A Fórum 2000 elnevezésû kooperáció a közös problémák hatékony megoldását szolgálja. A dátumproblémával kapcsolatban a Matáv és a Vezetô Informatikusok Szövetsége 1998. júniusában konferenciát szervezett, amelyen több mint 200-an vettek részt. A társaság értékelése szerint ez a szállítóival, partnereivel és ügyfeleivel e tárgyban való együttmûködés ígéretes kezdete volt.

Az együttmûködés keretében a felek propagandamunkát végeznek majd a közvélemény és a döntéshozók tájékoztatására, segítik a bevált módszerek (a best practice) elterjedését és a szakemberek közötti egyéb tapasztalatcserét, valamint létrehoznak egy közös információs bázist, például az Interneten, amely lehetôvé teszi egyebek mellett a teszteredmények kölcsönös megismertetését, a nemzetközi kapcsolatok fejlesztését, valamint az érintettek közötti érdekegyeztetést.

A Fórum 2000 szervezésében szakmai-társadalmi szervezetek, kormányzati szervek vesznek részt a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság koordinálása mellett.

A Matáv támogatja és ellenôrzi leányvállalatai dátumproblémával kapcsolatos munkáját is. Az anyacéghez hasonlóan ezeknél is ütemterv szerint folyik a munka és a jelek szerint a leányvállalatok is tartani tudják az 1999. szeptemberi befejezési határidôt (egyesek közülük már hamarabb végeznek a munkával).

Nemzetközi téren &endash; többek között &endash; az Ameritech, a Deutsche Telekom, a Tele Danmark, a Belgacom és a European Telecommunications Informatics Services (ETIS) alkotják azt a kört, amelynek képviselôivel a Matáv szakemberei folyamatos tapasztalatcserét folytatnak. A Matáv csatlakozott az ETIS AD2000-es munkacsoportjához annak érdekében, hogy know how-t kapjon ebben a különleges témában a nagyobb tapasztalatokkal rendelkezô vállalatoktól. A társaság egyik stratégiai befektetôje, az Ameritech rendszeres támogatást nyújt a Matávnál a 2000. év számítástechnikai problémájának megoldására indított projekt végrehajtásához.

K. S.

honlap, tartalom, vissza, elôre