Mobil kommunikáció

AZ 58 SZÁZALÉKTÓL A DOMINÓIG

A cél továbbra is az elsô helyezés

A Westel 900 Mobil Távközlési Rt. négyéves fennállása során a cég munkatársai hozzászoktak: bármihez is nyúlnak, abból szinte azonnal siker, jelképesen arany válik. A múlt év decemberében piacra került Dominó-kártya azonban némi kellemetlen meglepetést okozott. Igaz, a jelek szerint csak átmenetileg.

Talán egyetlen GSM-kezdeményezésrôl sem kelt szárnyra annyi szóbeszéd, mint a prepaid kártyákról, azon belül annak Westel 900-as változatáról, a Dominóról. (Bár prepaid kártyát a konkurens cég is kínál &endash; ami összességében semmivel nem olcsóbb a Westelénél &endash;, reklámozására olyan keveset költöttek, hogy a közvélemény az elôrefizetett kártyát végsô soron a Westel 900 Dominójával azonosítja.) Az érdeklôdés szintjét minden bizonnyal befolyásolta, hogy bár a szolgáltatás árát elôre fizetik a felhasználók, a tarifák mégis drágábbak, mintha "rendes" elôfizetôként venné igénybe a mobiltelefonáló a szolgáltatást. Ezt sokan nem tartják igazán elôfizetô-barát megoldásnak.

Mindezekrôl Winkler Jánost, a Westel 900 vezérigazgató-helyettesét, a cég marketing igazgatóját kérdeztük. Az elmondottakból kiderült, hogy bár a Dominó-kártya bevezetésének idôpontjául nem lehetett volna kedvezôbb idôpontot találni mint a karácsony, az elsô hetek fogyasztói érdeklôdése, reagálása jócskán elmaradt a Westel 900 várakozásától. A vezérigazgató-helyettes szerint a kezdeti, relatív érdektelenség oka fôképpen az lehet, hogy a prepaid, azaz elôre fizetendô szolgáltatás még túlságosan ismeretlen Magyarországon. Minden jel arra vall azonban, hogy a tanulási folyamat jól halad: a januári Dominó-értékesítések már nemcsak felülmúlták a múlt évi eredményeket, de jócskán meghaladták a terveket is.

Ehhez persze szükség volt arra, hogy a korábbinál is intenzívebben szondázzák a közvéleményt. A megkérdezettek reakcióinak függvényében módosították például a reklámszpotokat. Legalább hat tévéreklám-mutáció készült addig, míg a visszajelzések alapján kellôképp érthetônek, illetve vonzónak ítélte azt a közvélemény. A marketingesek szerint januárra érett össze a produkció, s ezt a véleményt az értékesítési mutatók is igazolják. A sokszor elismételt elônyök &endash; többek között a kalkulálható költség; az újratölthetôség; a kártya lemerülése után is hónapokig élô, hívható telefon &endash; mellett persze szó esik a mobilegységkártyák hátrányáról is. A vezérigazgató-helyettes úgy véli, a kísérletezgetés idôszaka után bárki könnyen kiszámolhatja, valóban megéri-e "dominóznia". Az mindenesetre biztos, hogy ha valaki sokat, havi 100&endash;150 percnél többet beszél, jobban teszi, ha a Dominó helyett a Westel 900 valamelyik díjcsomagját fizeti elô. Erre természetesen mód is van, a rendszer ugyanis átjárható. A kritikus hangok éppen amiatt hallatszanak, hogy bár a Dominó-felhasználók elôre fizetik a szolgáltatást, s percdíjaik jóval drágábbak, mintha "normál" elôfizetôk lennének, semmilyen kedvezményt nem kapnak.

Winkler János megjegyezte: nem lehet egyértelmûen azt mondani, hogy a Dominó drágább. A nem kialakult hívási szokások (csúcsidôn belüli vagy csúcsidôn kívüli használat) és alacsony forgalom esetén a Dominó versenyképes lehet a piacon az igen kedvezô Szervusz mellett is.

Megkérdeztük a vezérigazgató-helyettest a Westel 900 tavalyi eredményeirôl, valamint 1998-as terveikrôl is. Bár a cég éves beszámoló jelentése február elejére elkészült, az elmúlt évi eredmények egyelôre nem publikusak. A titkolózás oka végsô soron a Matáv, mint tulajdonos tôzsdei szereplésével is összefügg. A Matáv-részvények tôzsdei szereplése miatt ugyanis minden, a részvényárfolyamokat befolyásoló adatot csak az anyavállalat konszolidált mutatóinak közzététele után lehet megadni a leányvállalatokról is. Emellett persze a korábbi éveknél jóval kevesebb információ másik oka vélhetôen az élesedô verseny a mobilpiac szereplôi között. A piac dinamikája ugyanis a mai 700 ezer elôfizetôvel átalakul. Nagyot tarolni már csak rendkívül ügyes, takarékos, vagy merôben újszerû ötletekkel, szolgáltatásokkal lehet. Ez utóbbi terén hamarosan elôrukkol valamivel a Westel 900 GSM Rt.Winkler János ígérete szerint.

A cég az idén is meg akarja ôrizni vezetô, 58 százalékos részesedését a GSM piacon. A mai 370 ezer fôs elôfizetôi gárdát tekintve tehát nem nehéz kiszámítani, hány biztos ügyfélre számítanak a Westel 900-nál. Az idei évben a mobiltelefon-szolgáltatások folyamatos bôvítésére számíthatnak e szolgáltató ügyfelei. A hûséges elôfizetôk számára pedig a Westel 900 &endash; elsôként a hazai mobiltelefon-szolgáltatók közül &endash; létrehozta az Aranykártyások klubját. A fejlesztések természetesen folytatódnak; az elôfizetôk számának növekedésének, illetve a kapcsolóközpontok leterheltségének függvényében építkeznek tovább. Ígéreteik szerint azonban az idén fôképpen a beltéri beszélgetések minôségének javításán dolgoznak majd.

Idén 16 milliárdot fordítanak fejlesztésre. Egyelôre nem tudni, mennyit emészthet fel a titkosszolgálati célokat szolgáló lehallgatórendszer kiépítése. (A Westel 900 vezetôi e beruházás kérdésében a konkurenciához hasonló állásponton állnak, azaz véleményük szerint a fennálló koncessziós szerzôdések alapján sem kötelezhetôk arra, hogy e terheket ôk viseljék.)

A tavalyi évben forgalmuk 57 milliárd forint körül alakult, idén ezt körülbelül 10 milliárddal szeretnék növelni. A cég hitelállománya, múlt évi nyeresége, valamint 1998-ra tervezett profitja azonban üzleti titok.

P. Zs.

 

Tartalom

Hátra


PANNON GSM-CÉL: A PIAC FELE

A régi is jó ügyfél

Közel öt hónapja már annak, hogy a Pannon GSM Rt. bejelentette: György Miklós lesz a cég új vezérigazgatója. Az elsô számú vezetôt arról kérdeztük, mennyire sikerült megismernie ezalatt az idô alatt a vállalatot, a piacot, valamint hogy milyen tervekkel vágnak neki az 1998-as évnek.

&endash; Vannak dolgok, amelyek még újak számomra a vállalatnál, csakúgy, mint a mobiltelefon-piacon. Ez abból a szempontból természetes is, hogy ez a piac bonyolult. Egyrészt igen éles verseny van, másrészt a feltételek is nagyon gyorsan változnak.

Ez vonatkozik többek között a piacliberalizálásra is, az sem tudható még pontosan például, milyen feltételek mellett írják majd ki az 1800 megahertzes tendert. Nem mindegy, kik és milyen megkötésekkel indulhatnak el a pályázaton és így tovább. Erre a változásra a hosszabb távú stratégiában is mindenképpen fel kell készülnie a vállalatnak.

&endash; Mennyiben más a feladata ma egy mobiltelefon-társaság vezérigazgatójának, mint mondjuk 1994-ben, a GSM szolgáltatások elindulásakor?

&endash; Az elsô években elsôsorban a gyorsan felfutó igények kiszolgálására, az új elôfizetôk megnyeréséért folytatott versenyre kellett koncentrálni. Mára már azonban sokkal többet kell törôdni a 260 ezres elôfizetôi táborral is, hiszen semmit nem ér az új ügyfelek becsábítása, ha a régieket nem tudjuk megtartani. Ezért sokkal jobban oda kell figyelni a meglévô ügyfelek igényeire, szolgáltatásminôség iránti elvárásaira, esetleges kritikáira. Másrészt az elôfizetôi tábor növekedésével egyre többfajta társadalmi réteg jelenik meg az elôfizetôk között &endash; mind-mind másfajta igényekkel. Ezt követnünk kell a szolgáltatási palettánkon is, sokkal inkább vevôirányítottá kell válnunk. Ez szervezeti változásokat is megkövetel. Legalább ilyen fontos: csakis minôségi szolgáltatásokkal tudjuk megtartani vevôinket, azonban ez többet jelent a szinten tartásnál. A szinten tartás adott esetben kevés lehet, hiszen ha az elôfizetôk egy százalékának van valami gondja, akkor kétezer hívás érkezik egy nap az ügyfélszolgálatra kétszázezres elôfizetôi tábor mellett. Ha azonban elérjük a négyszázezres ügyfélkört, a "szinten tartott" egyszázalékos hívási arány megduplázódó hívásmennyiséggel terheli az ügyfélszolgálati munkatársakat. Természetesen mindezek a tényezôk a vállalat informatikai rendszerének megerôsítését is kikényszerítik.

&endash; Az elmúlt napokban, hetekben a Pannon GSM reklámkampánya érezhetôen változott a korábbi évben, valamint a konkurencia által követetthez képest. Ami jó, hiszen már egyre kevésbé foghatók meg a potenciális elôfizetôk önmagában a készülék árának, a belépési díjnak a kampányszerû, de szinte folyamatos csökkentésével.

&endash; Ez a változás tudatos, és illeszkedik a korábban mondottakhoz, azaz a meglévô ügyfelekre való nagyobb odafigyeléshez, a szolgáltatás minôségének folyamatos emeléséhez és a differenciálódó igények követéséhez.

&endash; Hallhatnánk valamit legalább nagyságrendben a tervek során megcélzott elôfizetôi számról is?

&endash; Konkrét számot nem kívánok mondani. Bízunk azonban abban, hogy egy-két éven belül a két GSM vállalat elôfizetôi köre eléri az egymilliót. Reméljük továbbá azt is, hogy fair piaci versenyben két körülbelül egyforma erôs szereplô között oszlik majd meg ez a felhasználói tábor.

&endash; Elég régóta húzódik már a mobiltelefonok lehallgathatóságával kapcsolatos szabályozás megszületése. Legutóbb az úgynevezett prepaid &endash; elôrefizetett &endash; kártyák miatt került reflektorfénybe. Történt-e elôrelépés az ügyben az utóbbi hetekben?

&endash; A közcélú távközlô hálózatokban a lehallgathatóság megteremtése államérdek. Ezt jogi alapon szokták rendezni minden demokráciában. Mivel államérdekrôl van szó, logikus, hogy a kormánynak kelljen megteremteni ehhez a(z anyagi) feltételeket. A mobiltelefon-társaságok a koncessziós szerzôdésük szerint biztosítják a lehallgatás folytatásához szükséges csatlakozó felületet. Azonban nem lehet a feladatunk &endash; és nem is viselhetjük a költségeit &endash; az ehhez szükséges eszközök beszerzése, vámolása, mûködtetése, egyáltalán, annak elbírálása, hogy a megfelelô biztonsági szolgálatok a törvények betartásával végzik-e ezt a tevékenységet. Ebben azonos véleményen vagyunk a versenytársakkal, mint ahogy abban is, hogy nem lehet a már meglévô koncessziós szerzôdésekkel ellentétesen visszamenôleg a mi vállunkra rakni mindezek költségeit. Az természetesen más kérdés, hogy az 1800 megahertzes szolgáltatóknak milyen feltételek mellett hirdetik ki a pályázatot, és miképpen rendelkezik a velük kötendô szerzôdés errôl a kérdésrôl. Csak halkan jegyzem meg, ha lehet tervezni kormányzati távközlési rendszert 70 milliárd forintért, akkor miért sokallják a lehallgatásokhoz szükséges szolgáltatónkénti fél-fél milliárdot?

&endash; A prepaid kártyákat amiatt is támadták a nemzetbiztonsági szolgálatok irányából, hogy a könnyebbé tett hozzáférés miatt minden bûnözô ezen fog majd kommunikálni egymással...

&endash; Ez ügyben a Pannon GSM jó állampolgár módjára fog viselkedni, és a jogszabályok szerint jár majd el. Azt azért megkérdezném a tisztelt illetékesektôl, hogy az elôbbi alapon miért nem kérnek mondjuk személyi igazolványokat azoktól, akik Matáv telefonkártyát vásárolnak? Vagy mondjuk Ausztriában is meg lehet venni a SIM kártyát, aztán azzal Magyarországon is beszélgethetnek a felkészült bûnözôk. Jó lenne, ha a nemzetközi tapasztalatok kicsit könnyebben vernének gyökeret e téren is hazánkban az illetékesek gondolkodásában.

(budai)

 

Tartalom

Hátra


HÍRCSOKOR MOBILTELEFÓNIÁBÓL

A 450 megahertz reneszánsza

AZ ERICSSON mobiltelefonrészlege is sikeres évet zárt. Ebben egyre nagyobb szerepet játszik a Közép-Kelet-Európát, valamint Közel-Keletet magába foglaló régió is &endash; tudtuk meg Pekka Kotirantától, az Ericsson Mobile Phone üzletágának e régióért felelôs értékesítési vezetôjétôl. A tavalyi év folyamán az Ericsson vált a legnagyobb európai telekommunikációs gyártó céggé. Az anyavállalat a szervezeti átalakulás során kiemelten kezelte a Mobil Phone üzletágat, amely önálló divízióvá vált.

Tavaly négy új termékkel jöttek ki a mobiltelefonpiacra, így elmondhatják, hogy a teljes termékskálát lefedik megbízható, jó minôségû termékekkel. Ez is közrejátszott abban, hogy a mobiltelefonkészülék-értékesítési piacokon az Ericsson a konkurenciához viszonyítva is jó évet zárt, a növekedési százalékok is náluk voltak a legmagasabbak. Mint azt Kotiranta úr megjegyezte, nem biztos, hogy idén is tartható lesz ez a tendencia, hiszen idôközben a konkurens gyártók is léptek &endash; az elmúlt év azonban mindenképpen az ô sikereiket hozta. A hosszabb távú várakozások szerint a mobiltelefonrendszerek egyre gyorsuló ütemben terjednek majd. Finnországban például év végére várhatóan az 50 százalékos elterjedtséget is elérik. Várhatóan a közép-európai régió ugyanazt a fejlôdési ívet futja majd be, mint a skandináv országok, csak éppen sokkal rövidebb idôszak alatt.

EREDMÉNYES évet zárt a 450 megahertzen szolgáltató Westel Rádiótelefon Kft. is 1997-ben. Elôfizetôik számát 80 ezerre növelték, terveiket átlagosan 110 százalékra teljesítették. A tulajdonosok olyannyira elégedettek teljesítményükkel, hogy a US West leányvállalatai közötti versenyben is díjat nyertek. A cég vezetôje, Szini István elmondta, hogy másfél éven belül szeretnének belépni az elôfizetôk száma alapján a százezresek klubjába.

Ebben minden bizonnyal segítségükre lehet az a szerzôdés, amit a svéd Radio Design AB-vel kötöttek. A svédek lapunk novemberi számában bemutatott megoldása révén az NMT rendszer mûszakilag gyakorlatig a GSM rendszer színvonalára lesz fejleszthetô, elôfizetôi kapacitás és beszédminôség szempontjából egyaránt. Ha a Bulgáriában felépített pilotprojekt kedvezô eredményeket hoz, a Radio Design megoldásával szeptembertôl Budapest területén a Westel Kft. is bevezeti az NMT rendszert alaposan megújító megoldást.

Az elôfizetôk számára a korábbi készülékek ugyanúgy használhatók lesznek az újjávarázsolt hálózaton. A budapesti projekt sikere esetén idôvel az egész országban újjáépítenék a Westel Kft. hálózatát. A barangolás sem lehetetlen az NMT hálózaton, hiszen tavaly Szófiában már az elsô roaming hívást is lebonyolították. A Westel Kft. eredményeit Európában is számon tartják, ezt mutatja, hogy idén áprilisban ôk lesznek a házigazdái az NMT MoU közgyûlésének Budapesten. Az említett hálózat-újjáépítési terv nélkül is 1998-ban körülbelül egymilliárd forintot fordítanak majd a hálózat fejlesztésére, miközben tarifáikat ôk emelték a legkevésbé, így ismételten a Westel Kft. lett percdíjak szempontjából a leggazdaságosabb mobiltelefon-szolgáltató Magyarországon. Elôfizetôik hûségének megbecsülésére a Westel Kft. bevezette a 0660 Partner Programot. Ennek alapja egy pontszámokra épülô kedvezményrendszer, melyet minden elôfizetônek felajánlanak.

A PANNON GSM az ukrán UMC szolgáltatóval kötött roaming egyezmény révén a hazai GSM szolgáltatók közül elsôként kötött roaming kapcsolatot az összes szomszédos országgal. A gazdasági kapcsolatok bôvülésével együtt várhatóan jelentôs GSM roaming kapcsolat is kialakulhat a két ország között.

ASCHNER LIPÓT-díjat kapott Drozdy Gyôzô, a Pannon GSM külkapcsolati és stratégiai igazgatója a kiváló tudós nevét viselô alapítványtól. A díjat az alapítvány évente ítéli oda a magyar iparban és gazdaságban kiemelkedô teljesítményt nyújtó vezetôknek.

A NOKIA Telecommunicationst választotta az Orange, Nagy-Britannia országos digitális vezeték nélküli hálózati szolgáltatója GSM 1800-as hálózata gyorsított kiépítésének fô beszállítójává. A megállapodás értéke az elôzetes becslések szerint körülbelül 240 millió font.

TESZTELTÜK az Alcatel One Touch Easy GSM telefonját. Az Alcatel díjnyertes készülékét hazánkban egyelôre csak a Westel 900 forgalmazza. (A készülékrôl elôzô számunk Céghírek rovatában közöltünk fotót.) A One Touch Easy nem a mobilkészülékek legfelsô kategóriáit célozza, ehhez képest elég sok szolgáltatást képes nyújtani, hiszen az adatátvitelre, az SMS üzenetek küldésére és fogadására egyaránt képes. A készülék súly (és ár) szerint középkategóriájú, cserébe viszont akkumulátora meglepôen hosszú készenléti és beszélgetési idôt bír ki. A legfontosabb, hogy egy mobiltelefont már ismerô felhasználó kézikönyv nélkül is elboldogul menürendszerével, akik pedig most ismerkednek a mobiltelefonok világával, azoknak precíz és könnyen áttekinthetô magyar nyelvû kézikönyv áll rendelkezésükre. A One Touch Easy az egyik konkurens termékhez hasonlóan szintén képes arra, hogy szükség esetén ceruzaelemmel is mûködtjön. Összességében megbízható, strapabíró készüléknek ismertük meg az egy hetes tesztelés alatt, átlagos igényû, sokat beszélô embereknek kiválóan megfelelô megoldás.

 

Tartalom

Hátra